Latvijas bankām ir būtiska loma Krievijas un Ukrainas ieroču tirdzniecības darījumu finanšu apkalpošanā un līdzdalībā naudas atmazgāšanā, secināts Vašingtonā bāzētas militāro un drošības analītiķu nevalstiskās organizācijas C4ADS izmeklēšanas ziņojumā.
Pētījuma autori veikuši desmit mēnešus ilgu izmeklēšanu par Ukrainas un Krievijas valsts ražotāju ieroču darījumiem, analizējot datubāzēs pieejamos kuģu kravu un transportēšanas dokumentus par pēdējiem 12 gadiem.
Ziņojumā Odesas tīkls pētītas Ukrainā, pārsvarā Odesā, bāzētas personas un transporta uzņēmumi, kas nodarbojas ar Krievijas un Ukrainas valsts uzņēmumu ražoto ieroču pārvadājumiem. Pierādījumi liecina, ka daļa no šīm kompānijām piegādā ieročus arī vairākiem represīviem režīmiem, pārkāpjot starptautiskos embargo.
«Galvenie loģistikas apakšuzņēmumi Krievijas un Ukrainas ieroču eksportam ir kuģniecības, kuru galvenie biroji atrodas Odesā, savukārt finanšu pakalpojumu sniedzēji, kas dažkārt tiek izmantoti peļņas «attīrīšanai», atrodas Latvijā,» teikts ziņojumā.
Galvenās šajā tīklā darbojošās kompānijas ir Kaalbye Group, Tomex un Phoenix Trans-Servis, taču daļa darījumu tiek veikti caur plašu fasādes kompāniju tīklu, kurā nereti parādās bēdīgi slaveno Latvijas pilsoņu Ērika Vanageļa un Staņislava Gorina vārdi.
Teju visas ieroču kravas tiek sūtītas caur Ukrainas ostu Oktjabrsku, kuru Padomju Savienība īpaši uzbūvēja ieroču transportēšanai. Daļa kravu uz Sīriju sūtītas no Kaļiņingradas vai Sanktpēterburgas.
Krievijas un Ukrainas ieroču tirdzniecība ir ienesīgs bizness gan abu eksportējošo valstu valdībām, gan «Odesas tīkla» kompānijām, kas nolīgtas militārās tehnikas transportēšanai, norāda analītiķi.
Krievija 2012. gadā vien eksportēja militāro tehniku 17,6 miljardu ASV dolāru (9,26 miljardu latu) vērtībā, savukārt Ukraina - 1,3 miljardu dolāru (683,8 miljonu latu) vērtībā.
Pētījuma autori norāda, ka daļa no Krievijas un Ukrainas ieroču eksporta uz tādām valstīm kā Vjetnama un Venecuēla tiek veikta legāli, taču daļa ieroču tiek pārdota arī Sudānai, Mjanmai, Sīrijai un citām valstīm, pārkāpjot starptautiskās sankcijas.
Šādos darījumos iesaistītās kuģniecības kompānijas un amatpersonas izmanto ārzonās reģistrētu fasādes kompāniju tīklu, lai noslēptu patiesā labumu guvējus.
Ziņojumā norādīts, ka «Odesas tīkls» aktīvi izmanto čaulas kompānijas, kuru tīkls vairākkārt ved pie uzņēmumiem, kas reģistrēti uz Ē. Vanageļa un S. Gorina vārdiem.
«Ir pierādījumi, ka daļa no šīm kompānijām izmanto Latvijas bankas, par kurām ir zināms vai kuras ir apsūdzētas līdzdalībā naudas atmazgāšanā,» teikts ziņojumā.
Viens no ziņojumā minētajiem piemēriem ir bēdīgi slavenais Ukrainas kuģis Faina, kuru 2008. gada rudenī sagrāba Somālijas pirāti. Nolaupītāji kuģi atbrīvoja 2009.gada februārī pēc 3,2 miljonu dolāru (1,7 miljonu latu) izpirkuma maksas saņemšanas.
Kuģa Faina nolaupīšana piesaistīja starptautiskās sabiedrības uzmanību ne vien ar militāro kravu - 33 Ukrainā ražoto tanku T-72, munīcijas un militāro aprīkojumu -, bet arī ar reģionālo strīdu par tanku galamērķi.
Kenija apgalvoja, ka tā esot nopirkusi tankus no Ukrainas savai armijai, taču ārvalstu diplomāti apliecināja, ka ieroči bijuši paredzēti Dienvidsudānai.
C4ADS ziņojumā atklāts, ka kuģa Faina operators Almar Shiping caur vairākiem uzņēmumiem pieder Panamā uz Gorina un Vanageļa vārda reģistrētam uzņēmumam Integri SA, kas saistīta ar tūkstošiem čaulas kompāniju.
Arī kuģa īpašnieki Tomex Team un Waterlux AG līdzīgi caur vairākām kompānijām pieder S. Gorina un Ē. Vanageļa firmām Cascado AG un Systemo AG.
Ieroču darījumos bieži figurējošos Kaalbye grupas uzņēmumus dibinājis International Offshore Services, kas arī tiek saistīti ar čaulas kompānijām, kas reģistrētas uz S. Gorina un Ē. Vanageļa vārdiem.
Ziņojumā izcelta Latvijas banka ABLV, kurai, pēc autoru novērtējuma, ir «cieši sakari ar «Odesas tīklu»». Pētījuma autori norāda arī uz aizdomām par naudas atmazgāšanu. Kā apliecinājums tam esot ABLV sniegtais finansiālais atbalsts ikgadējās starptautiskās transporta konferences «Jūras dienas Odesā» organizēšanai, kā arī bankas vadības biežā viesošanās dažādās transporta konferencēs Ukrainā.
Ziņojumā arī iekļauti dokumenti, kas apliecina ar Krievijas un Ukrainas ieroču tirdzniecību saistīto uzņēmumu Waterlux AG un Phoenix Trans-Servis veiktos naudas pārskaitījumus caur Latvijas bankām ABLV un Reģionālā investīciju banka.
«Mēs secinām, ka tas liecina par finanšu saistību starp ABLV un daļu no «Odesas tīkla» kuģniecībām un personīgām attiecībām starp ABLV augstāko vadību un daļu «Odesas tīkla» līderiem. Šos secinājumus apstiprina dati, kas tieši norāda, ka daļa no šīm kompānijām izmanto ABLV banku,» teikts ziņojumā.
Ziņojumā norādīts arī uz citām ar Latviju saistītām bankām. Autori gan savā ziņojumā norāda, ka «kompāniju pieminēšana ziņojumā nenozīmē, ka tās būtu iesaistītas kādās nelegālās aktivitātēs, gluži pretēji - vairums no šeit aprakstītajām aktivitātēm ir pilnībā legālas».
Vašingtonā bāzētajā bezpeļņas pētniecības organizācijā C4ADS darbojas politikas un drošības jomas akadēmiķi, nacionālās drošības speciālisti un konflikta zonu eksperti.
C4ADS izpilddirektors ir ASV armijas veterāns Deivids Džonsons ar ilggadēju pieredzi militārajā dienestā un stratēģijas plānošanā. Organizācijas valdes priekšsēdētāja amatu ieņem korporācijas Intel viceprezidents Ričards Vērts, bet starp valdes locekļiem ir bijusī ASV kongresmene Sjū Kellija un bijusī ASV vēstniece Ungārijā Eiprila Folija.
Ziņojumu par Krievijas un Ukrainas ieroču tirdzniecību sastādījis organizācijas vecākais analītiķis un Krievijas eksperts Toms Volless un Āfrikas un Tuvo Austrumu un nelegālās kuģniecības eksperts Fārlijs Mesko.