Šā gada četros mēnešos konsolidētajā kopbudžetā izveidojās finansiālais deficīts 10,7 miljonu eiro apmērā. To noteica deficīts valsts konsolidētajā budžetā 82,9 miljonu eiro apmērā un pārpalikums pašvaldību konsolidētajā budžetā 72,2 miljoni eiro, informē Finanšu ministrija.
Salīdzinot ar 2013. gada atbilstošo periodu, konsolidētā kopbudžeta bilance pasliktinājās par 139,0 miljoniem eiro, ko pamatā noteica būtiski mazāki ārvalstu finanšu palīdzības ieņēmumi un lielāki kopbudžeta izdevumi.
Savukārt pašvaldību konsolidētājā budžetā, līdzīgi kā tas ir bijis iepriekšējos gados, šā gada sākumā ir novērots finansiālais pārpalikums, kas salīdzinot ar pērnā gada četriem mēnešiem, bija par 19,7 milj. eiro jeb 21,4% mazāks. Turklāt pastāv ikgadējā tendence pašvaldību izdevumiem gada pēdējos mēnešos strauji pieaugt, tādējādi ievērojami pasliktinot bilanci, skaidro ministrijā.
Janvārī – aprīlī kopbudžeta ieņēmumos tika iekasēts 2 735,4 miljoni eiro, kas ir par 30,7 miljoniem eiro jeb 1,1% mazāk salīdzinājumā ar atbilstošo periodu pērn.
Turpretī kopbudžeta nodokļu ieņēmumos četros mēnešos bija vērojams pieaugums par 69,4 miljoniem eiro jeb 3,3%, un kopumā tie bija atbilstoši plānotajam.
Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir vērojama nodokļu ieņēmumu pieauguma tempa samazināšanās. Tā, piemēram, Latvijas ekonomikai atkopjoties pēc finanšu un ekonomikas krīzes, 2012. gada četros mēnešos nodokļu ieņēmumi pieauga par 15,5%, salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, savukārt 2013. gada četros mēnešos – par 7,3%.
«Nenoliedzami, ietekmi uz nodokļu ieņēmumiem, it īpaši no darbaspēka nodokļiem, nosaka arī ar 2014. gada 1. janvāri spēkā stājušās nodokļu politikas izmaiņas, tajā skaitā, sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes samazinājums par vienu procentpunktu, neapliekamā minimuma palielinājums no 64 eiro līdz 75 eiro un atvieglojuma par apgādībā esošajām personām palielinājums no 100 eiro līdz 165 eiro,» komentē finanšu ministrs Andris Vilks.
Analizējot nodokļu ieņēmumu izpildi pēc nodokļu veida, joprojām laba izpilde vērojama ieņēmumos no pievienotās vērtības nodokļa (PVN). Šā gada četros mēnešos PVN ieņēmumos tika saņemts par 46,7 miljoniem eiro jeb 8,9% vairāk nekā atbilstošajā periodā pērn. Šo pieaugumu noteica atmaksu samazināšanās, jo liela daļa atmaksu tika veikta 2013. gada decembrī, kā arī PVN iemaksu pieaugums lielākas kopējo darījumu vērtības dēļ.
Pēc apjoma lielākais PVN iemaksu pieaugums bija nodokļu maksātājiem, kuri darbojas tirdzniecības un automobiļu un motociklu nozarē. Tāpat pieauga ieņēmumi no uzņēmumu ienākuma nodokļa (par 10,1 milj. eiro jeb 8,6%), kas skaidrojams ar strauju iemaksu (pamatā avansa maksājumi) pieaugumu 2014. gada aprīlī saskaņā ar deklarēto, kas liecina par pozitīviem peļņas rādītājiem 2013. gadā.
Ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) pieauga par 2,7 miljoniem eiro jeb 0,6%, un nelielais pieaugums skaidrojams ar lielākām IIN atmaksām šā gada četros mēnešos, savukārt ieņēmumi no sociālās apdrošināšanas iemaksām, neieskaitot iemaksas valsts fondēto pensiju shēmā, bija par 13,0 miljoniem eiro jeb 2,0% mazāki. To galvenokārt noteica iemaksu likmes samazinājums par vienu procentpunktu ar 2014. gada 1. janvāri.
Līdzīgi kā 2013. gada atbilstošajā periodā, arī 2014. gada četros mēnešos sociālās apdrošināšanas iemaksu lielākos ieņēmumus nodrošināja nodokļu maksātāji, kuri darbojas valsts pārvaldes un sabiedrisko organizāciju darbības nozarē, un kuru īpatsvars 2014. gada četros mēnešos salīdzinājumā ar pagājušā gada atbilstošo periodu pieaudzis no 15,5% līdz 16,2%.
Analizējot izdevumu pusi, var secināt, ka kopbudžeta izdevumi turpināja pieaugt, un šā gada četros mēnešos to pieaugums veidoja 108,4 miljonus eiro jeb 4,1%, informē Finanšu ministrija. Lielākais pieaugums bija vērojams izdevumiem atlīdzībai sabiedriskajā sektorā nodarbinātajiem (par 44,7 milj. eiro jeb 8,8%), galvenokārt, pateicoties vidējās mēneša darba samaksas pieaugumam valsts budžeta iestādēs un pašvaldību iestādēs, kas saistāms ar minimālās mēneša darba algas paaugstināšanu ar 2014. gada 1. janvāri (no 285 eiro līdz 320 eiro), mēneša darba algas izlīdzināšanu, kā arī pedagogu un ārstu darba samaksas pieaugumu.
Tāpat valsts speciālajā budžetā pieauga izdevumi sociālajiem pabalstiem, ko pamatā noteica lielāki izdevumi bezdarbnieku pabalstiem. Neskatoties uz kopējo bezdarba līmeņa samazināšanos, šā gada pirmajā ceturksnī palielinājās pabalstu saņēmēju īpatsvars, jo ir pieaudzis jauno bezdarbnieku skaits.