Valsts kontroles (VK) veiktajā revīzijā konstatēts, ka Veselības ministrija (VM) nav izvērtējusi un novērsusi politikas plānošanas dokumentu neatbilstības un normatīvo aktu nepilnības neatliekamās medicīniskās palīdzības jomā.
Tā piemēram, lai arī politikas plānošanas dokumentā noteikts, ka vienots neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests tiks izveidots, apvienojot Katastrofu medicīnas centru ar pašvaldību līdzšinējā īpašumā esošajām neatliekamās medicīniskās palīdzības struktūrām, tomēr ministrija veidos jaunu tiešās pārvaldes iestādi.
Esošās Katastrofu medicīnas centra un jaunizveidojamā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta funkcijas un uzdevumi neatliekamās medicīniskās palīdzības jomā pārklājās, līdz ar to, radot valsts budžeta līdzekļu neefektīvas un neekonomiskas izlietošanas risku.
Revīzijā arī tika konstatēts, ka atsevišķās administratīvajās teritorijās neatliekamās medicīniskās palīdzības ārstniecības iestāžu brigādes nav izvietotas tā, lai nodrošinātu savlaicīgu un tiesību aktu normām atbilstošu neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu.
Tiesību aktos nav noteikts detalizēts skaidrojums tam, kādi izsaukumi ir klasificējami kā nepamatoti, kas nozīmē, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaucējiem ir sarežģīti novērtēt savu veselības stāvokli un noteikt pamatotas neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanas nepieciešamību.
Tāpat arī tiesību aktos noteiktā prasība, ka atbildīgā dežurējošā ārstniecības persona atsaka nepamatotus izsaukumus, faktiski nedarbojas, jo telefoniski ne vienmēr ir iespējams noteikt, vai izsaukums būs nepamatots.
Tāpat arī revīzijā tika atklāts, ka tiesību aktos nav noteiktas neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāžu personāla un pacienta tiesības un pienākumi gadījumos, kad rodas domstarpības par neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanas pamatotību un pacients atsakās veikt apmaksu par nepamatotu izsaukumu.
Lai gan Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtībā noteikts, ka nepamatotie izsaukumi ir maksas pakalpojumi, kas sniedzami saskaņā ar ārstniecības iestādes cenrādi, tomēr šo ieņēmumu iekasēšanas process ir neefektīvs un sekmējis to, ka 61% no izsaukumiem, kas izpildes brīdī nav dzīvībai un veselībai kritiski, nav apmaksāti.
Revīzijas ietvaros arī tika noskaidrots, ka saņemtie neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukumi ārstniecības iestādēs tiek reģistrēti atšķirīgi, līdz ar to šo iestāžu sniegtie dati nav precīzi un nav iespējams izvērtēt, vai ierašanās laiks izsaukumos dzīvībai un veselībai kritiskos gadījumos tiek nodrošināts atbilstoši tiesību aktu nosacījumiem.
Pēc revīzijas VK ir sniegusi 14 ieteikumus VM, kuri jāievieš laikā līdz 01.12.2009.
Revīzija par Neatliekamās medicīniskās palīdzības pieejamība un tās nodrošināšanas atbilstība normatīvo aktu prasībām veikta par 2007. gadu.