Globālajās ekonomikas lejupslīdei padziļinoties, kompānijas visā pasaulē pievērsušās galvenokārt tikai vienam mērķim – naudas ieguvei, raksta aģentūra Reuters.
Kompāniju vadītāji, kuri līdz šim bija koncentrējušies izmaksu samazināšanai un pārdošanas apjomu palielināšanai, tagad meklē, kur iegūt naudu pašā kompānijā, lai varētu palielināt uzņēmuma iekšējo likviditāti un pienācīgi sagatavoties grūtajiem laikiem.
"Kompānijas cīnās, lai palīdzētu sev," norādījis investīciju bankas Blackstone restrukturizācijas un reorganizācijas konsultāciju nodaļas vadītāja vietnieks Tims Kolemans (Tim Coleman).
"Mūsu ieteikums saviem klientiem patlaban ir: jums ir jābūt likviditātei, jums ir jābūt naudai, un nemāniet paši sevi!" saka T. Kolemans.
Pēdējo nedēļu laikā ļoti daudz kompāniju visā pasaulē ir paziņojušas par štata samazināšanu, izpētes un attīstības projektu atlikšanu, kā arī pabalstu un dividenžu apjoma samazināšanu.
Šāda rīcība galvenokārt skaidrojama ar mērķi iegūt naudu, norāda reorganizācijas konsultāciju sniedzēja BBK vadītājs Bils Vekslers (Bill Wexler). "Šie ir stratēģiski lēmumi naudas iekonservēšanai. Tirgū ir kredītu trūkums," tā B. Veklsers.
Šī gada janvārī ASV darba tirgū tika izdzēsti 598 tūkst. darba vietu, kas ir lielākais mēneša rādītājs pēdējo 34 gadu laikā. Papildus štatu samazināšanai atsevišķas kompānijas samazina darba stundas nedēļā vai arī sūta savus darbiniekus bezalgas atvaļinājumos.
Tiek prognozēts, ka dividenžu apjoms, kuru izmaksā kompānijas, kas atrodas Standard & Poor’s (S&P) 500 indeksa sarakstā, 2009. gadā samazināsies par 13.3%, kas būtu lielākais kritums gada laikā kopš 1942. gada, norāda S&P.
Eksperti norāda, ka kompāniju mēģinājumi iegūt naudu kļūst aizvien kreatīvāki un plašāki, piemēram, General Motors un Chrysler saviem darbiniekiem piedāvājuši naudu un iespēju tikt pie automašīnas, ja viņi labprātīgi aizies no darba. Kompānija Lyondell Chemical vairākas nedēļas pirms bankrota pieteikšanas izvairījusies maksāt noteiktus rēķinus, tiesas procesā norādījuši kompānijas pārstāvji.
"Kompānijas blēdās ar rēķiniem. Tās jautā, kurus rēķinus tām jāapmaksā uzreiz un kuri vēl var pagaidīt 30 līdz 60 dienas," norāda konsultāciju kompānijas Smith Gambrell & Russell bankrota konsultāciju nodaļas vadītāja vietniece Heidija Sorvino (Heidi Sorvino), piebilstot, ka patlaban kompānijas arī atsaka privilēģijas vadītājiem.
Kompānijas, kuras saskārušās ar finanšu grūtībām, patlaban cenšas kontrolēt visus izdevumus un reizē arī cīnīties ar obligāto izdevumu apjomu samazināšanu. Tā liecina Dūkas Universitātes un Ilinoisas Universitātes kopīgi veiktais pētījums, kurā tika aptaujāti vairāk nekā 1 000 dažādu kompāniju finanšu direktori visā pasaulē.
Pētījumā atklājies, ka kompānijas visā pasaulē samazina ieguldījumus vai pilnībā atsakās no investīciju projektiem, pārdod nekustamo īpašumu, un samazina kredītlīnijas savās bankās, lai būtu gatavas situācijai, kad nepieciešama nauda.
Gandrīz 86% aptaujāto finanšu direktoru norāda, ka viņu kompānijas nespēj piedalīties daudzsološos projektos, jo tām vienkārši nav līdzekļu šādiem mērķiem. 70% aptaujāto norāda, ka viņu kompānijas patlaban pārdod vairāk aktīvus nekā agrāk, pat neskatoties uz smago situāciju tirgos.
"Kompānijas ieslēgušas izdzīvošanas režīmu. Un, lai palielinātu izdzīvošanas iespējas, tām nepieciešama nauda," norāda Dūkas Universitātes profesors Kampbels Hārvijs (Campbell Harvey), kurš bija minētā pētījuma vadītājs.
Viena no pirmajām lietām, no kā kompānijas atsakās ir inventārs, jo to arī ir salīdzinoši vieglāk pārdot.
Kompānija Liquidity Services, kas vada mazumtirdzniecības inventāra izsoļu mājas lapu Liquidity.com, norāda, ka mazumtirgotāji pievērš arvien lielāku uzmanību sava inventāra līmenim. Liquidity.com pārdošanā izliktie mazumtirdzniecības inventāra apjomi pērn vēl pirms Ziemassvētkiem bija astoņas reizes lielāki nekā 2007. gadā, jo kompānijas savu produkciju uzreiz sūta uz izsoli, lai ātrāk to pārdotu, pat neizliekot preci savos plauktos.