Lai arī viedoklis par to, ka PVN likme kopumā būtu jāpalielina, ir nepopulārs, tomēr citu iespēju valstij «salasīt» vajadzīgo naudas daudzumu nodokļos var arī nebūt
Krievijas embargo ES un Latvijā ražotajiem pārtikas produktiem komplektā ar rudenī gaidāmajām parlamenta vēlēšanām ar jaunu sparu uzjunda jautājumu par iespējamām PVN likmju izmaiņām. Lai arī viedoklis par to, ka PVN likme kopumā būtu jāpalielina, ir nepopulārs, tomēr daļa aptaujāto skaudri apzinās, ka citu iespēju valstij «salasīt» vajadzīgo naudas daudzumu nodokļos varot arī nebūt. Proti, Latvijas kopējā sociālekonomiskā situācija signalizējot par neatrisinātām problēmām, kas velkot atvarā.
Biedē situācija
«Valsts ir parādā vienu gada budžetu, darbspējīgo iedzīvotāju emigrācija uz ārzemēm turpinās, papildu naudu vajag izglītībai, veselībai, infrastruktūrai utt., bet nodokļu maksātāju skaits neaug, patērētāju daudzums pat sarūk, kam vēl papildu pipariņus piedos Krievijas embargo, tāpēc vieglākais ceļš patiešām būtu vienkārši palielināt nodokļus, piemēram, PVN likmi, tomēr šāds solis nebūt neveicinās patēriņu un vienlaikus prasīs papildu apgrozāmos līdzekļus biznesam,» situāciju raksturo konsultāciju SIA Leilands un Putnis valdes priekšsēdētājs Dzintars Putnis. Viņš atzīst, ka darbspējīgo cilvēku emigrācija tikai pasliktina kopējo situāciju, jo tie ir potenciālie nodokļu maksātāji, darbaspēks investoriem, kurus valsts zaudē un līdz ar to zaudē investīciju piesaistes iespējas, kā arī nodokļu maksātājus, galu galā arī patērētājus. «Paraugoties uz valstī nodarbināto skaitu, kuri maksā nodokļus, piemēram, 2007. gadā un šogad, ir skaidrs, ka šis apjoms ir sarucis, savukārt nodokļu ieņēmumu apmērs ir pretējs. Tas nozīmē, ka mazāks strādājošo skaits ir samaksājis vairāk – tātad lielākus nodokļus. Tēlaini izsakoties, ja agrāk 100 eiro nodokļus, samaksāja 10 nodokļu maksātāji, tad tagad to pašu vai pat vēl vairāk jāspēj izdarīt astoņiem nodokļu maksātājiem. Ja šo apburto loku neizdosies pārraut, tad varam nonākt situācijā, kad nodokļu maksātāju skaits vienkārši nevarēs samaksāt tik daudz nodokļos, cik valstij būs vajadzīgs,» brīdina Dz. Putnis. Viņu arī uztraucot trūcīgās iedzīvotāju kategorijas pieaugums. «Lai šie cilvēki vismaz būtu paēduši, PVN pārtikai – maizei, pienam, dāzeņiem – tāpat kā daudzās vecajās ES dalībvalstīs – būtu jābūt ievērojami mazākam par pašreizējo pamatlikmi,» – atzīmēja Dz. Putnis.
Viņaprāt, agrāk vai vēlāk šis jautājums politiķiem būs vien jārisina, jo valsts bez iedzīvotājiem pastāvēt nevar. «PVN palielināšana būtu tikai negatīvo procesu paātrināšana, kā arī kaimiņu Igaunijas un Lietuvas tirgotāju stimulēšana, jo pierobežas iedzīvotāji pie vienotas valūtas tikai palielinātu savus iepirkumus, bet mīnusi (gan nodokļos, gan nodarbināto skaitā) tiktu vietējiem tirgotājiem,» tā uz jautājumu par PVN palielināšanas riskiem atbild Dz. Putnis.
Nav pamata mainīt
«Neredzu argumentus, kāpēc pašlaik būtu jāpalielina vai jāsamazina PVN likme,» norāda Latvijas Nodokļu konsultantu asociācijas valdes loceklis Ainis Dābols. Viņš gan kategoriski neiestājas pret ideju samazināt PVN, piemēram, sociāli jutīgajiem pārtikas produktiem. «Mainīt var tikai tad, kad ir skaidri nosacījumi gan nodokļa maksātājiem – uzņēmējiem, gan nodokļu administrētājiem, un jābūt arī skaidram, kurš no tā būs ieguvējs. Ja samazina PVN, piemēram, pārtikai, bet veikalos cenas nekrītas, tad, par ieguvējiem diez vai varēs nosaukt mazturīgos, kuru dēļ tas būs ticis darīts. Vēl lielākas problēmas biznesam var radīt situācija, ja vienam produktam būs samazinātā PVN likme, bet otram ne. Strīdi ar nodokļu administrāciju nebūt neuzlabos kopējo atmosfēru,» situāciju modelē A. Dābols. Viņš atzīst, ka situācija varētu būt citāda, ja Latvijā būtu nevis PVN, bet apgrozījuma (pārdošanas) nodoklis kā 90. gadu sākumā.
Vispirms izvērtēt
«Pirms kaut ko ķert un grābt, tomēr ir vajadzīgs izvērtējums: ko, piemēram, PVN likmes izmaiņas radīs – kāds būs efekts uz maznodrošinātajiem, un valsts maku uz biznesu,» ierosina Latban valdes priekšsēdētāja vietnieks Rolands Feldmanis. Viņaprāt, nevajadzētu raustīt nodokļu politiku, jo no tā ieguvēju nav nedz nodokļu maksātāju, nedz iekasētāju pusē.
Pārtikas lieta
«PVN pārtikai ir karsts kartupelis jau vairākus gadus Latvijā, taču politiķi par šīs jomas PVN izmaiņām ir bijuši piesardzīgi. Pārtikas nozare līdz šim bijusi viena no Latvijas eksporta lokomotīvēm, kas Krievijas embargo ES pārtikai situācijā būtiski pasliktinās pašmāju ražotāju pozīcijas, un PVN ir viens no instrumentiem, kas šai nozarei var palīdzēt,» secina Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu foruma valdes priekšsēdētāja Elīna Egle. Viņa gan norāda, ka mazais bizness nav tas, kas strādā eksportam, taču tie ir lielo eksportētāju piegādātāji, kas izjūt tā problēmas. «Mazajam biznesam lielāka pretimnākšana no valsts puses būtu tieši peļņas nodokļa avansa maksājumu atcelšana,» rezumēja E. Egle.