Reaģējot uz pēdējā laikā aktuālo tēmu - kafijas cenas mazumtirdzniecībā, KP 2025.gada sākumā, veica proaktīvu kafijas cenu ekspress izpēti, un secināja, ka cenas būtiski atšķiras dažādos veikalu tīklos, tāpēc KP aicina patērētājus būt vērīgiem un kritiski izvērtēt pārtikas preču cenas dažādās tirdzniecības vietās.
KP veica ekspress izpēti divas dienas 2025.gada janvārī dažādos Latvijas mazumtirdzniecības tīklos - Rimi, Maxima, TOP, Elvi, Lidl, Mego, Citro, Sky, K-Senukai un Depo. Izpētes rezultāti parādīja, ka kafijas cenu amplitūda būtiski atšķiras ne tikai starp dažādiem veikaliem, bet arī konkrēta veikalu tīkla ietvaros (attiecībā uz iepirkuma grupām). Tostarp, īpaši izceļamas akcijas cenas, kas ļauj patērētājiem iegādāties kafiju gandrīz par divreiz zemāku cenu nekā tajā pašā vai citā mazumtirdzniecības tīklā par regulāro cenu, piemēram:
Tādējādi KP izpēte apliecināja arī to, ka nereti tirgus līderu kafijas cenām ir vērojama vienāda regulārā cena. Ņemot vērā, ka tirgus ir caurspīdīgs, šāds apstāklis var rasties regulāras cenu monitorēšanas dēļ, konkurentiem reāllaikā pielāgojoties viens otram. Tāpat arī to var veicināt konkurences dinamika, tirgotājiem cenšoties saglabāt konkurētspēju, īpaši, populāru un patērētāju iecienītu produktu segmentā. Kā arī nevar aizmirst par patērētāju paradumiem, kas balstās ne vien uz vēlamā pārtikas produkta cenu, bet arī veikala atrašanās vietu un piedāvājumu kopumā, jo, kā norādīja ekspress izpēte, patērētājam šķietami zemāko cenu mazumtirdzniecības tīklā ne vienmēr ir iespējams iegādāties populārākos kafijas zīmolus par viszemāko cenu.
Kāpēc vienas un tās pašas kafijas cenas dažādos veikalos būtiski atšķiras?
KP skaidro, ka no ekonomiskās teorijas viedokļa vienu un to pašu produktu ir iespējams pārdot par dažādām cenām. Tā iemesli ir:
• Patērētājiem pieejamās informācijas asimetrija un zemāko cenu meklēšanas izmaksas
Ne visi patērētāji zina, kur konkrēto produktu ir iespējams iegādāties par zemāko cenu. Izdevīgākā piedāvājuma atrašana prasa laiku un pūles, kas ne vienmēr atmaksājas, jo meklēšanas izmaksas bieži vien pārsniedz iespējamo ietaupījumu. Tāpēc daudzi patērētāji izvēlas iegādāties produktus sev ierastā veikalā, nevis meklēt lētāko pieejamo variantu. Šis paradums mazina cenu elastību un sniedz mazumtirgotājiem iespēju noteikt atšķirīgas cenas bez tūlītējas pircēju pārejas pie konkurējošiem mazumtirgotājiem, samazinot arī konkurences intensitāti;
• Preču diferenciācija un pirkuma groza kopējās vērtības efekts
Lai gan produkts ir identisks, tā pārdošanas vieta ietekmē patērētāja uztveri. Daži veikali piesaista klientus ar plašāku sortimentu, patīkamāku iepirkšanās pieredzi vai īpašiem lojalitātes bonusiem, kas veicina uzticību konkrētam mazumtirgotāja zīmolam. Tāpēc patērētāji var izvēlēties pirkt kafiju no noteikta veikala pat tad, ja tā tur ir dārgāka nekā citviet. Turklāt nozīme ir ne tikai atsevišķam produktam, bet arī visa iepirkumu groza kopējai vērtībai un struktūrai. Veikalu cenu politika var atšķirties: vienā veikalā kafija var būt dārgāka, bet citi produkti - lētāki, tādējādi gala izdevumi pircējam var izlīdzināties;
• Patērētāju ieradumu un emocionālās izvēles ietekme
Nereti ikdienas preču iegāde bieži notiek pēc ieraduma. Daļa patērētāju regulāri apmeklē tos pašus veikalus un pērk tos pašus produktus, bieži vien neiedziļinoties cenās. Turklāt patērētāji ne vienmēr rīkojas racionāli vai apzināti rēķina izdevīgumu - viņu izvēles ietekmē arī impulsi un piesaiste zīmoliem. Mūsdienās impulsīvie ieradumi ir īpaši izplatīti, un tieši ikdienas preču segments ir joma, kur šie paradumi var būt visizteiktākie. Patērētāji bieži nemaina savus iepirkšanās maršrutus un produktus, pieņemot lēmumus gandrīz automātiski, bez dziļas preču groza summas izvērtēšanas. To apliecina arī veiktie pētījumi, kas norāda, ka patērētāji nereti pirkuma lēmumus pieņem vien dažu sekunžu laikā. Šāda rīcība vājina cenu konkurenci, jo, ja būtiska daļa patērētāju nemeklē izdevīgākos piedāvājumus, mazumtirgotājiem nav motivācijas pazemināt cenas, jo viņi var paļauties uz patērētāju lojalitāti un ieraduma spēku.
Kā patērētājiem pieņemt pārdomātus produkta iegādes lēmumus?
Lai arī cenu atšķirības mazumtirdzniecībā un patērētāju ieradumi var radīt izaicinājumus, patērētāji var izmantot vairākas stratēģijas, lai pieņemtu informētākus un izdevīgākus lēmumus, piemēram:
• Iepazīties ar mazumtirgotāju tīklu reklāmas bukletiem un avīzēm, kuros regulāri tiek publicētas akcijas un atlaides. Tāpat izmantot mazumtirdzniecības tīklu lojalitātes programmas un atlaižu kuponus, kas var nodrošināt papildu ietaupījumus;
• Caurskatīt mazumtirgotāju interneta veikalus, kas piedāvā ērtu cenu salīdzināšanu un dažkārt pat zemākas cenas nekā fiziskajos veikalos;
• Pētīt sociālo mediju kanālus un veikalu informatīvos materiālus, kuros bieži tiek paziņotas īpašās akcijas un izpārdošanas;
• Pievērst uzmanību patiesajai atlaides vērtībai, jo ne visas akcijas sniedz vienādu ieguvumu. Patērētājiem ieteicams pārbaudīt, vai samazinātā cena tiešām ir zemāka nekā konkurentu standarta cena;
• Domāt par kopējo pirkuma grozu, jo kafijas cena var būt tikai viens no faktoriem, kas ietekmē iepirkšanās lēmumu. Dažkārt izdevīgāk var būt izvēlēties veikalu, kur kopējais iepirkumu grozs ir lētāks, pat ja kāda atsevišķa prece maksā vairāk;
• Izmantot dažādus digitālus cenu salīdzināšanas risinājums, kas turpina attīstīties, kā piemēram, letapartika.lv vai productcave.lv un citi.
KP aicina patērētājus būt vērīgiem un kritiski izvērtēt cenas dažādās tirdzniecības vietās, nepaļaujoties tikai uz vienu avotu vai veikalu, bet gan izmantot vairākus pieejamos informācijas kanālus, lai nodrošinātu gudru un pārdomātu iepirkšanos. KP atgādina, ka pārdomāta iepirkšanās palīdz ne tikai samazināt izdevumus, bet arī veicināt efektīvāku tirgus darbību, jo informēti patērētāji veicina spēcīgāku konkurenci starp tirgotājiem.