Mēs sevi redzam nevis kā vietēju, nacionālu uzņēmumu, bet ejam uz to, lai sevi nostiprinātu kā pamatīgu ilgtermiņa spēlētāju reģionā,” intervijā Dienas Biznesam atklāj specialty jeb augstākās kvalitātes kafijas grauzdēšanas uzņēmuma AS Kalve Coffee jeb KALVE līdzdibinātājs un valdes priekšsēdētājs Gatis Zēmanis.
KALVE gatavojas ne tikai īstenot sākotnējo publisko akciju piedāvājumu jeb IPO, bet arī iziet ārpus Latvijas, sākot ar Baltiju un virzoties tālāk uz Eiropu.
Kāpēc Kalve izvēlās iet biržas virzienā?
Tam ir vairāki iemesli. Jau dibinot uzņēmumu skaidri definējām pamatvērtības, kas darbojas kā filtrs lēmumu pieņemšanā. Viena no vērtībām ir pieejamība. Mēs vēlamies domāt, ka esam izveidojuši biznesa modeli, kur visas iesaistītās puses ir ieguvējas – gan zaļās kafijas audzētājs, gan tie, kas ir pa vidu, gan mēs kā uzņēmums, gan beigās kafijas baudītājs – B2B vai B2C segmentā. Ļoti daudziem cilvēkiem mūsu piegājiens ļoti patīk, un mums ir liela lojālo klientu bāze.
Skaidrs, ka domājot, kā mēs varam būt vēl pieejamāki kafijas baudītājiem, ir jākļūst par publisku uzņēmumu. Nākamais iemesls ir tas, ka vēlamies attīstīties ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās. Līdz ar to ir nepieciešams finansējums. Ja līdz šim esam attīstījušies ar Altum palīdzību, tad, lai diversificētu finansējuma modeli, tad birža ir ceļš, kuru mēs ejam, kaut gan apzināmies, ka akciju emisija nav populārākais veids Latvijā un Baltijā. Trešais iemesls - gribam kaut ko darīt kopējā kapitāltirgus kultūras attīstībā Latvijas un Baltijas reģionā. Lai tiktu biržā, ir jāizdara nopietns mājasdarbs, kas prasa pamatīgus līdzekļus un resursus.
Šādi cerat iegūt vismaz miljonu eiro. Vai līdz šim netika apsvērta iespēja piesaistīt arī privātos investorus – turīgus cilvēkus, kuri tic jūsu biznesam un ir gatavi investēt (neilgi pēc sarunas sekoja paziņojums, ka par vienu no mazākuma akcionāriem kļuvusi Latvijas basketbolista Dāvja Bertāna ģimene - red.)?
Esam tikušies gan ar institucionāliem, gan ar privātajiem investoriem. Interese ir diezgan liela. Jāsaka, ka ik pa laikam cilvēkiem ir bijusi interese ieguldīt. Piemēram, par institucionāliem investoriem – ņemiet naudu, cik jums vajag, bet maksājiet 15%! Tas mūsu gadījumā un attīstības fāzē īsti neder, mēs neredzam to loģiku.
Tad tas nebija jūsu ceļš, kā vēlaties attīstīties?
Nē, un tieši emocionālā puse, ka tiešām vēlamies būt pieejami visa veida investoriem - gan mazajiem akcionāriem, gan arī lielākiem. Tādēļ mēs neejam tikai pie viena investora un nesakām – mums nepieciešama attīstībai tāda naudu. Vēlamies šo uzņēmumu padarīt pieejamu visiem. Redzam, ka tur ir daudz ieguvumu ne tikai mums kā uzņēmumam, bet arī mazajam, mums lojālam klientam un potenciālajam akcionāram.
Visu interviju lasiet 12.novembra žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.