Nereti nekustamos īpašumus Latvijā apdrošināšana tikai «ķeksīša» pēc, jo, piemēram, «banka tā prasa».
Īpašuma apdrošināšana ir brīvprātīga, ieteicama, bet kā obligātu nosacījumu to izvirza bankas, piešķirot kredītu, kur kā nodrošinājums kalpo nekustamais īpašums. Latvijā normatīvos netiek noteiks arī, piemēram, ka valsts uzņēmumiem, sabiedrībām būtu jāapdrošina savi aktīvi - nekustamie īpašumi.
Iespējams, finanšu iestāžu prasības dēļ plašāko klientu loku apdrošinātājiem veido fiziskas personas. Pēc apdrošināšanas a/s Gjensidige Baltic apkopotajiem datiem par noslēgtajiem līgumiem, šā gada 10 mēnešos 73% bija darījumi ar privātpersonām, bet 27% - līgumi ar juridiskām personām.
Nav oficiālu datu, cik īpašumu Latvijā ir apdrošināti, bet varētu būt aptuveni ceturtā, piektā daļa. Salīdzinot, piemēram, ar Skandināvijas valstīm, cilvēki pie mums apdrošinās maz, stāsta Ants Grende, Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas valdes loceklis. Iespējams, tās ir padomju laika domāšanas sekas, jo toreiz par īpašumu atbildējis kāds «cits». Attīstītajās valstīs cilvēki tērējot līdzekļus apdrošināšanai ne jau tāpēc, ka viņiem būtu daudz naudas, bet tāpēc, ka viņi izturas atbildīgi pret vidi, privāto īpašumu.
Optimistiskāks ir Gjensidige Baltic Īpašuma apdrošināšanas nodaļas vadītājs Arnis Neperts. Viņaprāt, cilvēkiem sāk veidoties izpratne par sava īpašuma vērtību, kā arī riskiem, kādiem tas ir pakļauts, zaudējumiem, kādi var rasties. To rādot apdrošināšanas līgumu skaits, kam ir tendence palielināties. Gjensidige Baltic tas gada laikā ir pieaudzis par 10%.
Īpašumus apdrošināšana nereti neiedziļinoties apdrošināšanas jēgā un būtība, kāpēc to vispār būtu jādara, uzskata A. Grende. «Vairums apdrošināšanas gadījumu ir «ķeksīša» pēc. Ja tas tā nebūtu, manuprāt, nebūtu tik ļoti izteikta tendence koncentrēties uz polises cenu.»
Joprojām ir vērojama tendence, ka banku klienti, hipotekāro kredītu ņēmēji, īpašumu apdrošināšanai nereti izvēlas standartpiedāvājumu, kamēr citas privātpersonas rūpīgāk izvērtē piedāvāto risku segumu un izvēlas maksimāli labāko apdrošināšanu savam nekustamajam īpašumam, savukārt teic A. Neperts.
Cilvēku maksātspēja joprojām ir ierobežota, un tiek taupīts uz daudzu lietu, tostarp apdrošināšanas rēķina. Tomēr apdrošināšanas cena ir koks ar diviem galiem. Negadījumā ietaupījums var pārvērsties zaudētos tūkstošos.
Apdrošinātāji polises prēmiju formāli nosaka gan pēc īpašuma platības un tā apdares līmeņa, gan apdrošinātā risku seguma (varētu nošķirt «standartpiedāvājumu» vai paplašinātu risku segumu), kā arī apdrošinājuma summas (vai īpašums tiek apdrošināts tā atjaunojuma vērtībā), skaidro Gjensidige Baltic Īpašuma apdrošināšanas nodaļas vadītājs Arnis Neperts. Polises prēmiju noteikti ietekmēs, piemēram, arī tas, vai apdrošinātā ēka ir būvēta no koka. A. Grende norāda, ka cenu (prēmiju) var «uzlabot», padarīt pievilcīgu pircēja acīs, sašaurinot produktu, t. i., atstājot minimālas prasības, piemēram, tikai to, kas ir nepieciešams bankai. Otra iespēja, kā padarīt produktu lētāku, ir samazināt administratīvo izdevumu sadaļu, t. i., padarot pārdošanu vienkāršu.
Apdrošināšanas pakalpojumi dažkārt tiek pārdoti banku filiālēs - vienkāršoti: «jums ir ķīla, lūk, te būs arī īpašuma apdrošināšanas polise». Lētākais veids, kā pārdot polisi, ir ar interneta starpniecību, jo nav administratīvo izmaksu, taču šāds veids derot tikai tiem, kas patiešām šajās lietās iedziļinās. «Tas noteikti attīstīsies, bet pieprasa pircēju izglītību. Tikai pircējs pats tad ir atbildīgs par pareizu datu sniegšanu par savu īpašumu, saprot riska faktorus un citas nianses,» viņš turpina. Cenas faktors vienmēr būs svarīgs, taču ne vienmēr - noteicošais, uzskata A. Neperts. Atjaunojot polises, klientiem esot būtiska arī iepriekšējā sadarbības pieredze, īpaši - vērtējot atlīdzību izmaksas ātrumu un apkalpošanas kvalitāti.
Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.
Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.