Manuprāt notikumi ar AAS Balva Latvijas apdrošināšanas kontekstā un mediju telpā ir pelnījuši lielāku ievērību, nekā šis process patlaban tiek atspoguļots. Kāpēc? Tāpēc, ka notikušais, pie nelabvēlīga scenārija var ietekmēt visus – gan apdrošinājuma ņēmējus, gan apdrošinātājus. Kā arī tas liek uzdot divus apdrošināšanas tirgum nepatīkamus jautājumus. Pirmais – vai var uzticēties apdrošināšanas kompānijām, kuras nepieder globālam apdrošinātāju tīklam? Otrs – ko darīt klientam, ja apdrošināšanas uzņēmums bankrotē vai tiek likvidēts?
Bankrotēt [,] nav iespējams [,] pastāvēt
Profesionālā aktuāru literatūrā nereti ir lasāms, ka apdrošināšanas kompānijām teorētiski nav iespējams bankrotēt vai pārtraukt savu darbību. Tomēr aizvadītos gados šī aksioma ir apgāzta. Obligāti nav pat jāskatās uz tāliem, lieliem un svešiem uzņēmumiem, kā, piemēram, AIG vai Conesco, kas cieta 2008. gada finanšu krīzē. Arī tepat mūsu mājās ir piedzīvoti līdzīgi piemēri. 2002. gadā bankrotēja pašmāju apdrošinātājs AK Alianse , 2010. gadā pa likvidācijas ceļu aizgāja Rīgas Slimokase jeb RSK . Savukārt 2007. gadā AAS Baltikums maksātnespējas rezultātā zaudēja meitas uzņēmumu Lietuvā. Šobrīd ir uzsākts AAS Balva likvidācijas process.
Abstrahējoties no atsevišķiem kriminālprocesiem un dažādām spekulācijām, kas pavadījuši gandrīz visus šos gadījumus, ir redzamas vairākas līdzības. Pirmkārt, visi uzņēmumi ir bijuši tikai ar vietējo kapitālu. Otrkārt, tiem ir bijusi pārāk liela apetīte. Piemēram, AAS Baltikums meitas uzņēmums Lietuvā spēja ieņemt 10% no kaimiņvalsts OCTA tirgus, bet, vadoties no Lietuvas FKTK analogas iestādes informācijas, nespēja nodrošināt atbilstošu finansiālo nodrošinājumu. Trešā iezīme, kas faktiski izriet no iepriekšējām divām, ir kapitāla un rezervju nepietiekamība attiecībā pret saistībām.
AAS Baltikums Lietuvas meitas uzņēmuma gadījumā, uzņēmums nespēja nodrošināt saistības pret polišu īpašniekiem. Tāpēc tika izmantotas Lietuvas OCTA garantijas fondā uzkrātie līdzekļi. AK Alianse gadījumā bija līdzīgi – daļu apdrošināšanas atlīdzības sedza Latvijas Apdrošināto aizsardzības fonds . Vēl nav skaidrs, kas ir AAS Balva lācītim vēderā. Atsevišķi indikatori liecina, ka arī varētu tikt izmantoti fondos uzkrātie līdzekļi. 2012. gadu AAS Balva noslēdza ar teju 1,4 miljonu latu zaudējumiem , bet šī gada pirmajā ceturksnī zaudējumi jau bijuši gandrīz 2,2 miljonu latu apmērā . Uzņēmumam, kura parakstīto bruto prēmiju summa 2012. gadā bija 13,288 miljoni, tie ir lieli cipari.
Vai ietekmēs visus?
Visticamāk, ka likvidējamā AAS Balva citām apdrošināšanas kompānijām piedāvās savus polišu portfeļus un arī filiāļu un pārdošanas tīklu Latvijā, lai iegūtu līdzekļus apdrošināšanas atlīdzību izmaksām. Cik man zināms, šādi darījumi vēl nav notikuši. Nav zināmas arī aptuvenās darījumu summas un tas, cik daudz AAS Balva par tiem iegūs. Likvidējamā apdrošinātāja polišu īpašniekiem tikmēr ir jāpaļaujas uz AAS Balva slēgtajiem pārapdrošināšanas līgumiem, kapitāla un rezervēm, kas rūk ar katru ceturksni. Un protams fondiem.
LTAB pārraudzītais OCTA garantiju fonds ar apmēram 17 miljonu latu uzkrājumu nodrošinās OCTA atlīdzību izmaksas. Savukārt FKTK pārraudzītais Apdrošināto aizsardzības fonds ar 9,6 miljonu latu uzkrājumu nodrošina atlīdzību izmaksas privātpersonām brīvprātīgajos risku apdrošināšanas veidos 50% vērtībā, bet ne vairāk kā 2 tūkstošus latu. Piemēram, ja AAS Balva iegādāta KASKO polise transportlīdzeklim 10 tūkstošu latu vērtībā un tas tiek nozagts, tad fonds atlīdzinās zaudējumus ne vairāk kā 2 tūkstošu latu vērtībā.
Neiedziļinoties detaļās, garantiju fondus veido apdrošinātāju iemaksas par katru pārdoto polisi. Tātad, par AAS Balva un iespējamām citu apdrošinātāju nākotnes kļūdām maksājam katrs no mums, kurš kādreiz ir iegādājies apdrošināšanas polisi. Teorētiski nevajadzētu būt bažām, ka fondi tiek iztukšoti – uzkrājumi ir pietiekami. Taču, ja tas notiek, tad jāiedarbina papildus mehānismi, kā tos atkal strauji piepildīt, kas beigās vienmēr atspoguļojas polišu cenās.
Ko darīt klientiem?
Man kā atklātai Latvijas patriotei, kurai vienmēr ir rūpējušas ne tikai Latvijas kultūra un tradīcijas, bet arī vietējo uzņēmumu sekmes, katrreiz ir nedaudz skumji, kad tiek likvidētas vai bankrotē kompānijas ar pilnu vai daļēju vietējo kapitālu. Tomēr, visticamāk tādēļ, ka darbojos šajā nozarē jau otro gadu desmitu, domājot par savas ģimenes riskiem un drošību, vienmēr izvēlos apdrošināties sabiedrībās ar lielu starptautisku aizmuguri, lai nepiedzīvotu liekas galvassāpes jau tā katra mūsu saspringtajā un raižu pilnajā ikdienā. Sevišķi svarīgi ir izvērtēt kompānijas akcionārus, to reitingu un reputāciju, domājot par dzīvības apdrošināšanu, jo šos līgumus slēdz uz ilgāku laika periodu. Pie reizes tas ir arī vēlējums – lai nevienam no mums nākotnē neizdodas saskarties ar līdzīgu situāciju, kā patlaban AAS Balva klientiem.
Tomēr, ko darīt AAS Balva klientiem? Pirmkārt, FKTK likuma kārtībā nosaka un kontrolē, lai uzņēmums turpina pildīt savas saistības un veic apdrošināšanas atlīdzību izmaksas, kamēr vien nauda ir kontā. Ja AAS Balva pārdod savus portfeļus citām sabiedrībām, tad visas saistības pārņems šis uzņēmums. Tomēr, ja ir bažas, ka AAS Balva varētu nepietikt līdzekļu atlīdzību izmaksām un tiek iedarbināta fondu palīdzība, kas sedz atlīdzības daļēji, tad, atbilstoši polises noteikumiem, kur ir atrunāta kārtība par pirmstermiņa līguma izbeigšanu, klients var saņemt daļēju prēmijas atmaksu un apdrošināties citā sabiedrībā.
No sirds ceru, ka tuvākajos gados apdrošināšanas sabiedrības ar vietējo kapitālu neuzsāks iet RSK, AAS Balva un AAS Baltikums Lietuvas meitas uzņēmuma ceļu. Tomēr vēsture mēdz atkārtoties, tāpēc esam piesardzīgi savās izvēlēs.