Kamēr Rīga meklē jaunu uzņēmumu, kas būtu gatavs nomāt iepriekš velonomas BalticBike izmantotās vietas, lai izveidotu jaunu velonomas tīklu, piedāvājam ieskatīties pasaules praksē šajā jomā.
Dažādās pasaules valstīs velonomas darbība atšķiras, tiesa - ir arī izteiktas līdzības to darbībā, proti, iespēja iegādāties salīdzinoši nedārgu abonementu dažādiem laika periodiem un, ievērojot nosacījumus, šajā laikā braukt ar nomas velosipēdu bez maksas.
Tajā pat laikā, strauji attīstoties tehnoloģiskajām iespējām, Dānija plāno velonomas pakalpojumus pacelt jaunā līmenī, piedāvājot nomā braucamrīkus, kas aprīkoti ar planšetdatoru.
Jau ziņots, ka BalticBike ar šo gadu pārtrauc sniegt velonomas pakalpojumus Rīgā, priekšlaicīgi izbeidzot līgumu, ievērojot tā nosacījumus.
Rīgas domes Īpašuma departaments ir izsludinājis konkursu par iespēju nomāt konkrētas vietas Rīgā, kurās izvietot velonomas punktus. Zināms, ka citiem nolūkiem šī zeme konkrētā konkursa ietvaros netiks iznomāta. Konkurss noslēdzas šā gada 6. jūnijā.
#1/12
Montreāla (Kanāda): Bixi -- Šī sistēma ir viena no populārākajām pasaulē, kas pēc parādīšanās Kandāā ieviesta arī citās pasaules pilsētās, ieskaitot Londonu un Vašingtonu. Montreālā šī sistēma ir īpaša ar to, ka velonomas stacijas tiek darbinātas ar saules enerģiju, tādējādi ietaupot izmaksas ilgtermiņā. Cena 24 stundu abonementam ir 5 Kanādas dolāri (2,6 LVL). Pieejami arī abonementi nedēļai un gadam. Pirmās 30 brauciena minūtes, iegādājoties abonementu, ir bez maksas, bet, braucot stundu, jāmaksā papildus 1,5 Kanādas naudiņas, savukārt, ja brauksi divas stundas, nāksies šķirties no 10,5 Kanādas dolāriem.
#2/12
Parīze (Francija): Velib' -- Šī velonoma ir viena no pasaulē lielākajām - tajā ir 20 000 velosipēdu, kas pieejami 1 450 stacijās. Šī sistēma darbojas līdzīgi, kā Londonā. Pieejami abonementi dienai, nedēļai un gadam, kas attiecīgi maksā vienu, piecus un 29 eiro. Tāpat kā Londonā, arī Parīzē pirmās brauciena 30 minūtes jau ietilpst cenā, bet katras nākamās 30 minūtes maksā no viena līdz četriem eiro. Šāda sistēma izveidota, lai nodrošinātu lielāku velosipēdu apriti un pieejamību citiem.
#3/12
Londona (Lielbritānija): Barclays Cycle Hire -- Tā ir lielākā velonoma Londonā. Par velosipēda iznomāšanu var norēķināties trīs veidos - nomas stacijas terminālī, izmantojot mobilo tālruni vai veicot maksājumu internetā. Regulārie velonomas izmantotāji, kas reģistrējušies sistēmā saņem speciālu atslēgu, ar kuras palīdzību var tikt pie velosipēda jebkurā pilsētas Barclays velonomām. Tajā pat laikā pilsētas vieiesm un tiem, kas nevēlas reģistrēties sistēmā, pieejams abonements braucieniem 24 stundām un nedēļai, kas attiecīgi maksā 2 un 10 britu mārciņas. Pirmās 30 brauciena minūtes ietilpst cenā, bet jau nākamās 30 minūtes maksā vienu britu mārciņu papildus jau samaksātajam, savukārt, ja brauciens ir vēl ilgāks par stundu, tas kļūst vēl dārgāks.
#4/12
Telaviva (Izraēla): Tel-o-fun -- Šī sistēma tika ieviesta 2011. gada maijā. Un pilsētas iedzīvotāji to uzņēma atplestām rokām, jo nereti vietējie dzīvo samērā nelielos dzīvokļos, kuros vieta velosipēdam var neatrasties. Telavivā īres velosipēdi bieži vien aprīkoti arī ar bērnu sēdeklīšiem. Līdz ar velonomas attīstību pilsēta aktīvi izbūvējusi arī veloceliņus, kas kopumā stiepjas vairāk nekā 70 kilometru garumā. Izmaksas - 24 stundu abonements pieejams par 14 vietējām naudiņām (2 LVL), kas sevī ietver neierobežotu skaitu 30 minūšu ilgu braucienu, ko pārsniedzot nākas piemaksāt - par vienu stundu 3 Izraēlas šekeļus (0,44 LVL), bet par 2,5 stundām jau 30 šekeļus (4,4 LVL).
#5/12
Meksika: Ecobici -- Šī sistēma paredzēta tikai vietējiem iedzīvotājiem, un jau pirmā darbības gada laikā (tika atklāta 2010. gada februārī) izrādījās ļoti populāra un tika paplašināta. Sistēma izmantošana iedzīvotājiem gadā izmaksā 300 Meksikas peso (13 LVL). Pirmās 45 brauciena minūtes abonementa īpašniekam ir bez maksas, bet, braucot ilgāk, nāksies piemaksāt.
#6/12
Ņujorka (ASV): Citi Bike -- Ņujorkā šomēnes atklāta jauna, ASV līdz šim lielākā velosipēdu noma. Piedāvajumā ir 6 000 velosipēdu, kas atrodami vairāk nekā 300 nomas stacijās un kurus daiļo sponsora Citibank logo. Laika gaitā plānots tīklu palielināt līdz 10 000 velosipēdiem 600 nomas stacijās. Regulārie velonomas izmantotāji veic gada maksu 95 ASV dolāru apmērā, pretī saņemot iespēju veikt neirobežotu skaitu 45 minūšu ilgu izbraucienu. Pilsētas viesi tikmēr var izmantot iespēju iegādāties 24 stundu vai nedēļas abonementu, attiecīgi par 10 vai 25 ASV dolāriem. Šajos termiņos velosipēdu var izmantot 30 minūšu braucieniem neierobežotā skaitā. Ja tiek pārsniegts 45 minūšu vai 30 minūšu termiņš, tā izmantotājam tiek piemērota papildu maksa.
#7/12
Nīderlande: OV-fiets -- Šī sistēma, kas valstī ir samērā jauna, vismaz pagaidām nav tūristiem draudzīga, jo, lai kļūtu par tās beidru un izmantotu velonomas pakalpojumus, cilvēkam ir jābūt atvērtam kontam kādā no valsts bankām. Iespējams tas arī padarījis sistēmu par samērā viegli lietojamu un patērētājam pieejamāku. velosipēdu iespējams iznomāt uz maksimums 60 stundām, kas maksā 2,75 eiro, savukārt gada abonements maksā vien 10 eiro. Taču jāuzsver vēlreiz, ka pie velosipēdiem tiek tikai programmas dalībnieki un ka programmā tiek tikai tie, kam irkonts kādā no Nīderlandes bankām.
#8/12
Ploiesti, Rumānija: SpiCycles -- Šī noma darbojas vairākās valstīs - arī Itālijā un Zviedrijā. Tiesa, Rumānijā tās darbība atšķiras no citām vietām Eiropā. Proti, Rumānijā šī sistēma ir pilnībā bezmaksas, taču arī tās izmantotāju loks ir samērā šaurs. To izmanto tikai vietējie iedzīvotāji, kas piedalās programmā. Atšķirībā no sistēmām citur Eiropā, šī noma ir pilnībā bezmaksas - vienīgais nosacījums tās lietotājiem - uzturēt braucamrīku kārtībā. Šīs sistēmas mērķis nav komerciāls, bet gan - popularizēt zaļu pārvietošanās veidu, pilsētās pārbraucienus ar auto aizstājot ar pārbraucieniem ar velosipēdu, tādējādi mazinot sastrēgumus un uzturot sevi formā.
#9/12
Stokholma (ZViedrija): Stockholm City Bikes -- Šī noma nedarbojas visu diennakti, bet gan no 6:00 līdz 22:00. Lai lietotu velonomas piedāvātos velosipēdus, nepieciešams iegādāties sezonas vai 3 dienu abonementu, kas attiecīgi maksā 250 un 125 Zviedrijas kronas (20 un 10 LVL). Šī sistēma nereti tiek kritizēta par nedraudzīgu ārvalstniekiem, kas atspoguļojas gan cenā, gan faktā, ka lietošanas pamācības esot pārsvarā zviedru valodā. Atšķirība no citām velonomām šajā gadījumā ir tā, ka katram velosipēdam pieejama arī ķivere, uz kuras uzdrukāta reklāma. Ieņēmumi no reklāmas tiek izmantoti velosipēdu nomas uzturēšanas izdevumu segšanai.
#10/12
Berlīne, Frankfurte, Ķelne, Štutgarde, Minhene u.c (Vācija): DB -- Šī ir Vācijas lielākā velonoma, kura pieder valsts dzelzceļa kompānijai Deutsche Bahn AG. Atšķirībā no citām sistēmām, šī ļauj velosipēdus novietot gandrīz jebkurā vietā, neizmantojot speciālās velonomas novietnes. Šī sistēma pamatā norēķiniem izmanto telefonu operatoru pakalpojumus. Cilvēks, kurš vēlas izmantot nomas velosipēdu, zvana uz numuru, kas norādīts uz velosipēda, un operators nosauc kodu, kas jāievada, lai atslēgtu velosipēdu. Pēc brauciena atkal jāzvana uz to pašu numuru, kur tiek nosaukts jauns kods, kas jāievada velosipēdā, lai to atkal noslēgtu. Šis zvans arī reģistrē pakalpojuma izmantošanas beigas. Pirmajā zvanīšanas reizē tiek piemērota reģistrācijas maksa 5 eiro apmēra. Braciena izmaksas ir no 6 līdz 8 eiro centiem par minūti. Pieejami arī abonementi 24 stundām un nedēļai, kas attiecīgi maksā 9 un 60 eiro. Deutsche Bahn AG kartes īpašniekiem pieejamas atlaides, kā arī iespēja iegādāties gada abonementu, kas maksā robežās no 25 līdz 99 eiro, atkarībā no izvēlētā pakalpojuma niansēm.
#11/12
Melburna (Austrālija): Melbourne Bike Share - Aizsākot sistēmu 2010. gadā, tā saskārās ar problēmu - stingrais likums, kas paredz aizsargķiveres izmantošanu. Ejot laikam, šī problēma tika atrisināta - Pilsētā, līdzīgi kā limonādi, speciālos automātos var par pieejamām cenām iegādāties ķiveri. Līdz ar lēto ķiveru parādīšanos, velonoma kļuva aizvien populārāka. Melburnā arī pieejams pakalpojums, kas šo velonomas sistēmu atšķir no citām pasaulē - proti, tiek organizēti tūristiem paredzēti izbraucieni ar velonomas braucamrīkiem. Tas palīdz viesiem iepazīt velonomas sistēmas izmantošanu, kā arī reizē apskatīt apkārtni gida pavadībā. 24 stundu velo īre maksā 2,60 AUstrālijas dolārus (1,4 LVL), kas paredz bezmaksas, 45 minūšu ilgus braucienus visas diennakts garumā. Pārsniedzot 45 minūtes, līdzīgi kā citur pasaulē - nākas piemaksāt.
#12/12
Kopenhāgena (Dānija): GoBike -- Dānijā šogad paredzēts atklāt jaunu, turklāt tehnoloģiski, iespējams, pasaulē līdz šim inovatīvāko velosipēdu nomas sistēmu. Velosipēdi, kas tiks piedāvāti nomai, katrs ir aprīkoti ar nelielu, pakalpojumam pielāgotu planšetdatoru, ko varēs izmantot, lai norēķinātos par pakalpojumu, plānotu maršrutu un WiFi pieejas punktos iegūtu informāciju par tuvākajā apkārtnē esošiem pasākumiem un piedāvājumiem. Tāpat zināms, ka nomā būs pieejami arī elektriskie velosipēdi. Velosipēdu nomas cenas pagaidām nav zināmas.