Auto pārdošana Eiropā stagnējusi, un arī nākotne netiek prognozēta viegla, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Iepriekšējais gads Vecā kontinenta auto tirgū sākās uz cerīgas nots. Lai gan tika gaidīts, ka šis tirgus uzspiedīs pa bremzēm, gada pirmajā daļā spēkratu pārdošanas izaugsme izskatījās visai pieņemama. Tiesa gan, 2018. gada izskaņa atnesa gana strauju auto pārdošanas kritumu, kas nozīmēja, ka visa gada skatījumā Eiropas Savienībā šis tirgus stagnēja. Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) dati liecina, ka pagājušajā gadā Eiropā reģistrēts vien par 0,1% vairāk pasažieru auto, nekā tas bija iepriekšējā gadā. ES jaunu auto reģistrācija sevišķi spēji sarukusi iepriekšējo četru mēnešu laikā, kas lielā mērā saistīts ar jaunu emisiju standartu ieviešanu.
Lielākais cenu kāpums gaidot tieši lētākās mašīnas
Dati liecina, ka uz patērētājiem zināmu nospiedumu atstājusi Brexit ēna, kur Apvienotajā Karalistē jaunu auto reģistrācija izrādījās sarukusi gandrīz par 7%. No lielajiem reģiona tirgiem tā par 0,2% sarukusi Vācijā un Itālijā – par 3,1%. Tikmēr tā par 3% palielinājusies Francijā un par 7% - Spānijā. Arī mūsu valsts šajā ziņā izskatās visai pliekani, jo jaunu spēkratu reģistrācija pagājušogad palielinājusies vien par 1,1%.
Šā brīža vadošo autoražotāju izteikumi liecina, ka šis gads negrasās būt viegls (liela daļa no tiem cirpuši savas peļņas prognozes). Autoražošana ir izteikti cikliska nozare, un to ietekmēs ekonomikas palēnināšanās spēki, kurus var pastiprināt politiskā neskaidrība un tirdzniecības barjeras. Pagājušogad saruka arī auto tirgus Ķīnā, un vien nelielu izaugsmi tam izdevās demonstrēt ASV.
Piemēram, Volkswagen norādījis, ka auto cenām šajā pašā laikā gaidāms tikai kāpums, jo materiālu izmaksas un dažādi jauni regulējumi ievērojami sadārdzina ražošanu. Kompānija izteikusies, ka lielākais cenu kāpums gaidot tieši lētākās mašīnas.
Visu rakstu Auto tirgus uz slīdošāka seguma lasiet 17. janvāra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!