Kopš šā gada marta Finanšu ministres izveidotā darba grupa, kurā piedalījās arī Latvijas inženierkonsultantu asociācijas pārstāvji, strādāja pie standarta būvniecības līgumu formu izstrādes kapitālsabiedrībām, kurās ministrija ir kapitāla daļu turētāja. Proti, FIDIC (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils) līguma noteikumiem, kas ir atzīti vismaz 104 valstīs un kas atsevišķās no tām kalpo par līgumu formu publiskajos iepirkumos. To galvenais uzdevums - standartizēt un vienkāršot iepirkumu sistēmu.
Šobrīd sagatavotais un apstiprināmais standarta būvniecības līgums ir piemērojams būvniecības un inženierdarbiem, kuru projektēšanu veic pasūtītājs (t.s. FIDIC Sarkanās grāmatas līgums). Vienlaikus turpinās un šīs vasaras laikā tiks pabeigts darbs pie standarta būvniecības un inženierdarbu līguma, kur projektēšanu veic uzņēmējs (apvienotās projektēšanas un būvdarbu līguma (t.s. FIDIC Dzeltenā grāmata)).
Latvijā FIDIC līgumu dažādas formas (Sarkanā, Dzeltenā) izmantotas jau iepriekš, piemēram, VARAM iepirkumos. RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes doktoranti sadarbībā ar Būvniecības valsts kontroles biroju šogad uzsāka pētījumu par uzraudzības procesiem būvniecības nozarē. Aptauja tika veikta starp vairāk nekā 8000 Latvijas inženieru. Viens no jautājumiem – kādus tipveida līgumus izmanto ikdienas darbā Latvijā? 19% respondentu norādīja, ka savā darbā izmanto FIDIC tipveida līgumus. Nospiedošs vairākums atzina, ka ar tipveida līgumiem nav saskārušies. Tas ļauj secināt, ka viena no pamata problēmām Latvijā – visai plaša līgumu noteikumu daudzveidība, kā rezultātā rodas to interpretācijas problēmas.
Lielāko daļu šo problēmu var atrisināt FIDIC līgumu noteikumu piemērošana. Galvenais ieguvums no FIDIC līgumu noteikšanas par nozares standartu ir līdzsvarotā pieejā visiem līguma dalībniekiem un to pienākumiem, kā arī risku sabalansēta pārvaldība. Šī iemesla dēļ FIDIC līgumu pamatprincips ir vispārīgo līguma nosacījumu izmantošana, kas visos gadījumos tiek uzskatīta par piemērotu un balstīta uz tūkstošiem veiksmīgu projektu visā pasaulē.
Protams, ja mēs runājam par jautājuma praktisko pusi, jāņem vērā, ka būvniecības projekti nav identiski un visiem nav iespējams piemērot vienādus noteikumus. FIDIC līgumi paredz šādu situāciju un atzīst, ka īpaši nosacījumi ir vajadzīgi katram konkrētam projektam. Tāpēc katrā atsevišķā gadījumā tiek pieļauta līguma punktu korekcija un to piemērošana katram konkrētam projektam. Tāpēc visi FIDIC līgumi ietver norādījumus par īpašo nosacījumu sagatavošanu un sniedz piemērus par jomām, kurās projektiem var būt nepieciešami īpaši noteikumi.
Tomēr jāuzsver, ka būtiskas izmaiņas speciālajos noteikumos un pārlieku liela atšķirība no FIDIC pamatnostādnēm, palielina iespēju zaudēt līguma sabalansēto raksturu un apdraudēt veiksmīgu projekta īstenošanu. Pieredze dažādās valstīs un ar dažāda veida klientiem liecina, ka riska dalīšanas līdzsvara maiņa vai sagrozīšana FIDIC līgumos parasti rada augstākas piedāvājumu cenas, līgumu izpildes termiņu kavējumus, kā arī papildu laika un izdevumu pieprasījumus. Sliktākajos gadījumos tas var novest pie ilgstošiem strīdiem un gadiem ilgstošiem tiesvedības procesiem, dažkārt līguma izbeigšanas, nesasniedzot paredzēto darbu rezultātu.
Ir svarīgi apzināties, ka, ieviešot FIDIC līgumus Latvijā, varam cerēt, ka tas veicinās ārvalstu pretendentu dalību iepirkumos un palielinās Latvijas inženieru, būvuzņēmēju un konsultantu konkurētspēju starptautiskā arēnā.