Attīstoties elektromobiļu nozarei, tirgū aizvien vairāk sāk parādīties arī lietoti elektromobiļi, un kļūst aktuāls jautājums – vai ir vērts iegādāties lietotu elektroauto un kas būtu jāņem vērā, lai pirkums būtu veiksmīgs.
Elektromobilis zaudē savu vērtību pēc apmēram desmit gadiem, bet, veicot samērā nelielas investīcijas (7 500 – 13 000 eiro apmērā) un aprīkojot to ar jaunu bateriju, ir iespējams automašīnas mūžu pagarināt un atkal celt tās vērtību, biznesa portālam db.lv skaidro SIA e-Mobility network vadītājs Dainis Tropiņš. Viņš gan piebilst, ka, pērkot lietotu elektromobili, ir jābūt piesardzīgiem, jo īpaši ar vecām un lētām automašīnām, jo tajās investēt nereti vairs nav vērts.
Uzņēmuma, kas Rīgā, bijušās VEF rūpnīcas teritorijā, ražo elektromobiļu uzlādes iekārtas, ieskaitot to programmatūru, kā arī attīsta uzlādes iekārtu tīklu, mērķis ir nākotnē piedāvāt konsultācijas pirms lietotu elektromobiļu iegādes, lai izglītotu un pasargātu cilvēkus no nepatīkamiem pirkumiem. Arī šobrīd klienti, kuriem tas bijis aktuāli, tiek konsultēti pirms auto iegādes, bet tas nav piedāvāts kā pakalpojums. Taču elektromobiļu nozare attīstās strauji, un tirgū aizvien vairāk sāk parādīties arī lietoti auto otrreizējā pārdošanā – gan ļoti labi, gan tādi, no kuriem labāk turēties pa gabalu. «Var būt situācijas, kad lietotai automašīnai akumulatora kapacitāte ir vairs tikai piecdesmit procenti un ar to arī pēc pilnas uzlādes varēs nobraukt vairs tikai piecdesmit līdz sešdesmit kilometrus,» stāsta D. Tropiņš. Viņš kā spilgtu piemēru stāsta gadījumu, kad kāds cilvēks iegādājies pavecu Nissan Leaf, pievienojis to ātrās uzlādes iekārtai, bet pusstundas laikā tas uzlādējies tikai četrdesmit līdz piedesmit kilometru braucienam. «Lēti viņš nopirka šo automašīnu, bet skaidrs, ka baterija vairs nefunkcionē,» skaidro D. Tropiņš. Viņš stāsta, ka ir ļoti daudz automašīnu, kuras var pirkt otrreizējā tirgū un uzlabot, bet vienlaikus ir arī tādas, kuras noteikti pirkt nevajadzētu, jo tajās vairs nav izdevīgi investēt. Un šis bijis tas gadījums.
Jautāts, kuras ir tās elektromašīnas, no kurām otrreizējā tirgū vajadzētu uzmanīties, eksperts teic, ka tie ir elektromobiļi, kuros nav nodrošināta akumulatota uzsilde. «Tie ir pirmās paaudzes Nissan Leaf, bet tikai pirmās paaudzes, jo otrā paaudze jau ir ar apsildi, trešā paaudze ir ar vēl jaunākām tehnoloģijām - tās ir ļoti labas mašīnas, un Volkswagen e-Up. Šīs mašīnas ir iegādājušās dažas pašvaldības - vasarā ar tām nav problēmu, bet pie mīnus grādiem nav iespējams akumulatoru uzlādēt ar to pašu kapacitāti, kādu vasarā. Līdz ar to, tā kā nav akumulatora apsildes, ziemā zemā temperatūrā tās var nobraukt maz. Tās ir divas mašīnas, ar kurām otrreizējā tirgū ir jābūt ļoti uzmanīgiem, ir jāizvērtē to stāvoklis,» māca eksperts.
Vienlaikus viņš uzsver, ka jau tagad ir lietoti elektromobiļi, kurus uzlabojot, tos varēs lietot vēl četrus, piecus gadus bez problēmām. Un šādu labu, lietotu elektromobiļu, kurus ir izdevīgi iegādāties, tirgū kļūst aizvien vairāk.
Runājot par to, vai, no tehnoloģiju viedokļa raugoties, šobrīd jau ir īstais laiks pāriet uz elektromobli, D. Tropiņš akcentē, ka ir jāsaprot savas vajadzības. «Ja cilvēks nobrauc līdz 200 kilometriem dienā, viņš jau tagad droši var pirkt budžeta klases elektromobili, jo tehnoloģijas jau ir tik tālu attīstījušās. Ražotāju nodrošinātā akumulatoru kapacitātes garantija, kas paredz, ka kapacitāte nesamazināsies vairāk par 20 līdz 30 procentiem, šobrīd elektromašīnām ir, sākot no pieciem gadiem, bet ir arī septiņu un astoņu gadu garantijas, Taču, ja cilvēks dienā nobrauc 300 - 400 kilometrus, ir jāpagaida, šobrīd nav vērts pirkt budžeta klases elektromobili, jo tam nav šādas veiktspējas. Prognozējams, ka gaidīšanas laiks varētu būt trīs līdz četri gadi, kad būs šādas automašīnas. Premium segmentā tādas jau ir,» stāsta eksperts.
Viņš ir pārliecināts, ka pareizi iegādāts elektromobilis ir ļoti izdevīgs transporta veids. Kā priekšrocības viņš min zemās apkopes izmaksas, to, ka nav jāmaksā ceļu nodoklis un par pirmo reģistrāciju, drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām, elektromobiļiem ir bezmaksas iebraukšana Jūrmalā un bezmaksas Rīgas Satiksmes autostāvvietas, šobrīd Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas iniciatīvas ietvaros iespējama arī bezmaksas uzlāde, uzņēmumiem nodoklis par elektromobiļa izmantošanu ir tikai 10 eiro mēnesī (par auto ar fosilo dzinēju 29 eiro). «Elektrības izmaksas vienmēr būs mazākas nekā benzīna izmaksas. Ja elektromobili lādē mājās vai uzņēmumā, tad tie ir 2,5 eiro uz 100 kilometriem, ja lādē publiskās maksas uzlādes vietās, tad tie var būt ap 4 eiro. Līdz ar to, ja 60 procentus laika lādē mājās un darbā, tad vidējās izmaksas varētu būt trīs eiro uz 100 kilometriem, kas ir daudz izdevīgāk par degvielu, pat neskaitot visus papildu ieguvumus, ko nodrošina elektromibilis,» rēķina D. Tropiņš.