Vērienīgajā dzelzceļa projektā jānoskaidro finansējuma avoti un atbildības sfēras , trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Kaut arī apmēram 549 milj. eiro vērtais dzelzceļa elektrifikācijas tīkla projekts ir iekļauts Nacionālajā attīstības plānā 2020 un tam ir plānots Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējums, daudzi Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) biedru sēdē uzdotie jautājumi par to pagaidām nav atbildēti.
Plānots, ka pāreju no līdzstrāvas izmantošanas uz 25 kV maiņsprieguma risinājumu 85% apmērā līdzfinansēs no ES fondu līdzekļiem. DB jau rakstījis, ka valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) vēlas saņemt līdzekļus gan no Kohēzijas fonda (KF), gan Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF). Līdz 2015. gada 25. februārim jāsagatavo pieteikums CEF naudas saņemšanai, norādīja uzņēmuma Projektu vadības daļas vadītāja Aija Poča. Paralēli tikšot gatavots pieteikums KF.
Līdz gada beigām Sudop Praha jāpabeidz skiču projekts, kas arī došot galvenos konceptuālos risinājumus un noteiks, kādā veidā šajā projektā virzīties uz priekšu. Proti, tad arī būšot skaidrība par izmaksu apmēru, iespējamo finansējuma un investīciju plānu, kā arī elektrifikācijas ieviešanas posmiem.
Līdz galam netika atbildēts jautājums, kas būs 15% nacionālā līdzfinansējuma autors. LDz vēlas, lai tas būtu valsts budžets. Aktuāls ir arī jautājums, kur LDz un divi privātie dzelceļa operatori atradīs līdzekļus elektrolokomotīvju iegādei, kuru kopējās izmaksas savulaik tika lēstas pusmiljarda eiro apmērā.
Visu rakstu Elektrifikācijā vēl daudz neatbildētā lasiet trešdienas, 10. decembra, laikrakstā Dienas Bizness (7. lpp.)!