Zviedrija varētu būt palīdzējusi mazināt naudas grūtībās nonākušā Saab finansiālās problēmas, bet autoražotāja nedienas ir tālu no beigām, jo tam tikai gadu pēc izglābšanas no bankrota draud likviditātes krīze, vēsta thelocal.se.
«Valdība ir devusi Saab zaļo gaismu aizņemties naudu ikdienas operācijām,» piektdien reportieriem pavēstīja Zviedrijas Uzņēmējdarbības un enerģētikas ministre Mauda Olofsone (Maud Olofsson).
Taču nozares eksperti esot skeptiski par to, vai šis solis būs pietiekams, lai glābtu ikonisko autoražotāju, kas no aizmirstības jau tika izglābts 2010.gada janvārī, kad Nīderlandes uzņēmums Spyker pēdējā brīdī iegādājās to no General Motors.
«Tas nav risinājums. Tā ir tikai ļoti īsa termiņa lieta. Tas ir tāpat kā nodrošināt kādam dzīvību vēl vienu dienu,» teicis Larss Holmkvists (Lars Holmqvist), Briselē bāzētās Automobiļu piegādātāju Eiropas asociācijas vadītājs.
«Tas nepalīdzēs ilgtermiņā. Ir pārāk lielas problēmas... Viņiem vajadzēja daudz vairāk naudas daudz agrāk,» viņš piebildis.
Zviedrijai pieder pēdējais vārds Saab biznesā, jo tā garantēja 400 miljonu eiro vērto Eiropas Investīciju Bankas aizdevumu kompānijai caur Valsts parāda biroju (Riksgälden).
Saskaņā ar piektdienas vienošanos Parāda birojs ļaus kompānijai piesaistīt papildus naudu, pārdodot aktīvus, ieskaitot galveno Saab ražotni Zviedrijas dienvidrietumu pilsētā Trolhetenā, kas pēc tam tiks nomāta.
Tajā pašā laikā EIB finansējuma pakete Saab tiks samazināata līdz 280 miljoniem eiro. Autoražotājs jau izmantojis 217 miljonus eiro, kas nozīmē, ka tam pieejami vien 63 miljoni.
Kā vēstīts, piegādātāji saistībā ar neapmaksātajiem rēķiniem pagājušajā mēnesī pārtrauca piegādes. Montāžas līnija tika apstādināta vairākas reizes līdz kompānija galu galā 6. aprīlī paziņoja, ka pārtrauc ražošanu uz nenoteiktu laiku.
Pirms valdības piektdienas lēmuma arodbiedrības pārstāvis medijiem bija stāstījis, ka ražošanas apturēšana ir smags jautājums, bet darbinieki saglabā optimismu.
Jāatgādina, ka Spyker vadītājs Viktors Mullers (Victor Muller) attiecībā uz Saab bija nospraudis augstus mērķus, paziņojot, ka 2010.gadā tiks pārdoti 50 tūkstoši automašīnu. Taču izdevās pārdot vien 32 500 automašīnas.
Piektdienas vienošanās, iespējams, nebūs pietiekama, lai atgrieztu Saab uz pareizā ceļa, uzskata auto nozares speciālists Žaks Vallers (Jacques Waller). «Tā ir pārāk maza kompānija ar pārāk vāju īpašnieku,» viņš sacījis, norādot, ka Saab nebija spējīgs saražot pietiekami daudz transportlīdzekļu, lai strādātu ar peļņu, un atgādinot, ka Spyker pirms Saab iegādes bija luksusa autoražotājs, kas saražoja tikai dažas automašīnas gadā.
Medijs vēsta, ka naudas piesaistes shēma, kas tika apstiprināta piektdien, ir arī mazliet pavirša.
Tā, visticamāk, ļaus Saab nekustamo īpašumu iegādāties Krievijas uzņēmējam Vladimiram Antonovam, bijušajam Spyker akcionāram, kuram līdz šim liedza iegūt daļu Saab saistībā ar bažām par viņa reputāciju.
Tomēr pagaidām nekas nav nolemts attiecībā uz viņa nodomiem investēt 50 miljonus eiro kompānijā apmaiņā pret 30% akciju.
Holmkvists, kurš pārstāv piegādātājus, kuriem Saab ir parādā lielu naudas summu, teicis, ka pat 50 miljoni eiro nebūs pietiekams naudas apjoms.
«Ir pagājis ilgs laiks kopš Saab bija iespējams izdzīvot kā neatkarīgai kompānijai,» viņš teicis, piebilstot: «Diemžēl, es domāju, ka viņi bankrotēs.»