Komersanti ar jauno maksājumu samierinājušies, vairāk bažījas par gaidāmo konkurences pieaugumu
Pirms eirovinjetes jeb autoceļu lietošanas nodevas ieviešanas šā gada vidū vairāki pārvadātāji norādīja, ka tas būs pēdējais piliens jau tā grūtajā daudzu komersantu finansiālajā situācijā. Taču tagad uzņēmējiem lielākas galvassāpes rada Eiropas Savienības pret Krieviju vērstās sankcijas un austrumu kaimiņvalsts reakcija, ieviešot embargo pārtikas precēm.
Vienīgie iebildumi, ko komersanti saviem transporta nozares asociāciju pārstāvjiem līdz šim minējuši saistībā ar vinjeti, ir tie, ka samaksu nevar veikt par vairākiem auto, kā arī to, ka nevar veikt vienkāršu pārskaitījumu, bet jānorēķinās ar bankas karti.
Nauda ripo
Uz 15. augustu nopirkti 161,9 tūkstoši vinješu par 3,85 milj.eiro, liecina CSDD dati. Satiksmes ministrija sagaida, ka tuvākajā laikā tiks iekasēti šogad visa gada laikā iepriekš paredzētie līdzekļi 4,27 milj. eiro apmērā. Lielāko tiesu devuši Latvijas komersanti – 40,4%, tad Lietuvas (23,3%) un Polijas (17,5%) pārvadātāji.
Populārākā vinješu iegādes vieta ir dažādas degvielas uzpildes stacijas vai pierobežā strādājošie brokeri (50,7%), kā arī internets (46,9%), bet pārējie maksājumi veikti CSDD nodaļās un tehniskās apskates stacijās. Savukārt lauvas tiesu (92%) vinješu pārvadātāji iegādājušies uz laiku līdz vienam mēnesim, kā arī uz laiku līdz diviem mēnešiem (7,9%).
Laika posmā no 3. jūlija līdz 15. augustam veikta kontrole 432 auto, sastādīts 41 protokols saistībā ar eirovinješu iegādes pārkāpumiem, norāda Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā inspektore Zane Arāja. Lielākā daļa pārkāpēju bijuši ārvalstu pārvadātāji, kuri, pēc viņu teiktā, neesot par vinjeti neko zinājuši. Gandīz visi sodi jau esot samaksāti.
Savukārt saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem līdz 15. augustam saņemti 50 nodokļu maksātāju iesniegumi par autoceļu lietošanas nodevas atmaksu 28,6 tūkst. eiro apmērā, norāda VID Sabiedrisko attiecību daļas galvenā speciāliste Kristīne Augstkalne-Jaunbērziņa. Šobrīd veikta atmaksa 45 nodokļu maksātājiem 27,5 tūkst. eiro apmērā, pārējie pieprasījumi vēl ir izskatīšanas procesā. Galvenie atmaksas iemesli esot nepamatoti vai kļūdaini veiktas iemaksas.
DB jau rakstījis, ka gadījumā, ja par vinjeti nav samaksāta pilnā apmērā, var piemērot sodu 40 eiro apmērā. Ja nodeva nav maksāta vispār, pārkāpējam var nākties šķirties no 120 eiro.
Šoka terapija
Daudz lielākas grūtības nekā vinejetes maksājums komersantiem šobrīd rada pārvadājumu apjomu kritums ES un Krievijas savstarpējo sankciju dēļ, norāda autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto ģenerālsekretārs Jānis Ābol- tiņš. Viņš cer, ka Satiksmes ministrijai izdosies panākt, ka uz laiku tiek atcelta ikgadējā transportlīdzekļu nodeva. Asociācija arī mudināšot komersantus aktīvi runāt ar VID un bankām par nodokļu un līzingu nomaksas jautājumiem, jo no šo institūciju puses šajā sarežģītajā situācijā solīta pretimnākšana.
Šobrīd uzņēmējus ir pārņēmis šoks, saka Latvijas Autopārvadātāju nacionālās asociācijas (LANA) izpilddirektors Oskars Juhnevičs. Pēc viņa teiktā, Krievijas embargo rezultātā ar laiku neizbēgami palielināsies konkurence arī vietējā tirgū. Proti, starptautiskajiem pārvadātājiem darba apjoms samazināsies par 50–80%, kas jo īpaši skar refrežeratorus, kurus Latvijas kompānijas varētu izmantot sauskravu pārvadājumiem. Konkurenci Latvijas iekšējā tirgū palielināšot arī Lietuvas un Polijas pārvadātāji, kas nozīmēs neizbēgamu fraktu kritumu. Darbu apjomi kritīsies arī tādēļ, ka samazināsies iekšējais patēriņš vismaz uz to iedzīvotāju rēķina, kas personīgi finansiāli cietīs no sankciju kara. Savukārt konkurenci rietumvalstu iekšējā tirgū palielinās tās vietējās kompānijas, kas veikušas starptautiskos pārvadājumus. Līdz ar to samazināsies uzņēmumu ienākumi, kas daudzas kompānijas, kas nav uzkrājušas taukus, bet dzīvo no rokas mutē, novedīs bankrotā, prognozē LANA pārstāvis. Arī viņš cer, ka būs valsts aktīva rīcība, piešķirot nodokļu brīvdienas, kā arī banku pretimnākšana.
#1/4
2014. gada 1. jūlijs. Kravu pārvadāšanas uzņēmumi protestē pret eirovinjetes ieviešanu
#2/4
2014. gada 1. jūlijs. Kravu pārvadāšanas uzņēmumi protestē pret eirovinjetes ieviešanu
#3/4
2014. gada 1. jūlijs. Kravu pārvadāšanas uzņēmumi protestē pret eirovinjetes ieviešanu