VAS Latvijas Valsts ceļi un Ceļu satiksmes drošības direkcija ir noslēgušas trīspusējos līgumus ar degvielas uzpildes stacijām (DUS) AS Virši-A, SIA LUKoil Baltija R un SIA Statoil Fuel & Retail Latvia, kā arī ar SIA Merkūrijs EU par eirovinjetes tirdzniecību.
Kā informē VAS Latvijas Valsts ceļi Satiksmes informācijas centra projektu vadītājs Lauris Vilnītis, saskaņā ar līgumiem DUS nodrošinās autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas pakalpojumu, kas nozīmē, ka šajās DUS kravas transporta autovadītāji varēs iegādāties eirovinjetes par Latvijas galveno ceļu izmantošanu.
SIA Merkūrijs EU nodrošinās muitas brokeru pakalpojumus robežpunktos Terehovā, Grebņevā un Lomašos, kur arī būs iespēja iegādāties eirovinjeti.
Laikraksts Dienas Bizness jau rakstīja, ka 2008. gada nogalē pieņemtais Autoceļu lietošanas nodevas (vinjetes) likums stāsies spēkā šā gada 1. jūlijā, Latvijai pievienojoties to Eiropas Savienības (ES) valstu pulkam – patiesībā teju visām –, kurās par atsevišķu ceļu posmu lietošanu kravas automobiļiem (Latvijā virs 3,5 t) jāmaksā.
Attiecībā uz ceļu lietošanas nodevu Eiropā darbojas divas sistēmas, skaidro Satiksmes ministrijas (SM) Autosatiksmes departamenta direktors Andris Lubāns. Viena, kas balstās uz nobraukto attālumu, ir daudz precīzāka, jo ar GPS palīdzību aprēķina nobraukto attālumu līdz metram. Lai to konstatētu, nepieciešams izbūvēt «vārtus», kas fiksē transporta līdzekli, kā arī uzstādīt attiecīgas iekārtas visiem auto, kas ir ļoti dārgs pasākums. Tāpēc Latvija ir izvēlējusies vienkāršāko un lētāko variantu – maksājums ir atkarīgs no nobrauktā laika (piemēram, diena, mēnesis utt.). Šogad valsts plānojusi vinjetē iekasēt 4,3 milj. eiro, bet nākamgad – 11 milj. eiro, kas saskaņā ar ES normatīvajiem aktiem jāizmanto attiecīgo ceļu uzturēšanai. Aplēses gan esot pieticīgas, un pie atbilstošas kontroles ieņēmumi varētu būt lielāki, uzskata A. Lubāns. 2015. un 2016.gada budžeta ieņēmumu prognozes tikšot koriģētas, ņemot vērā 2014. gada rādītājus. Vismaz 80% no vinjetes veidos vietējo pārvadātāju iemaksas.
Zemākas likmes nekā tās ir Latvijā, ir tikai Ungārijā un Bulgārijā, uzsver SM pārstāvis, piebilstot, ka ir grūti salīdzināt cenas ar tām valstīm (piemēram, Austriju, Poliju), kur jāmaksā par izmantoto ceļu kilometriem, nevis nobraukto laiku. Savukārt Somija un Igaunija vinjeti joprojām neievieš. Tas, visticamāk, skaidrojams ar mazo tranzītā braucošo pārvadātāju skaitu, jo valstis vinjeti parasti izmantojot tāpēc, ka tas ir vienīgais veids, kā no ārvalstniekiem iekasēt naudu par ceļu izmantošanu.