2010. gads dzērienu ražošanas nozarei bijis notikumiem bagāts. Industrija saskārās ar vairākiem būtiskiem izaicinājumiem – plāniem paaugstināt nodokļus, ieviest PET depozīta sistēmu, aizliegt alus reklāmu elektroniskajos medijos u.c., kas ietekmēs nozares darbību arī 2011. gadā.
Pirmais notikums – sliktā graudu raža, ko ietekmēja karstā un sausā vasara. Šobrīd mēs tā «efektu» vēl īsti neizjūtam, taču būtiski to izjutīsim 2011. gadā, kad pieaugs izejvielu iepirkumu un produktu iepakojuma cenas. Galveno alus izejvielu cenu pieaugums varētu būt no 10% līdz 15%. Minēto iemeslu dēļ 2011.gads dzērienu industrijai var kļūt par vienu no grūtākajiem gadiem. Sliktā graudu raža noteikti radīs papildu spiedienu arī uz produktu cenām.
Otrais notikums – negaidītais akcīzes nodokļa paaugstinājums bezalkoholiskajiem dzērieniem. Šis valdības un Saeimas solis tiešām radīja neizpratni dzērienu ražotāju vidū, jo par šo jautājumu netika uzsāktas savlaicīgas diskusijas. Šķiet, idejas autori tā arī neaizdomājās, kā nodokļu paaugstināšana ietekmēs ne vien uzņēmumus, kas ražo un izplata bezalkoholiskos dzērienus, bet arī ar saistītās nozares un ekonomiku kopumā. Turklāt tieši patērētāji visdrīzāk būs tie, kas uz «saviem pleciem» iznesīs šo papildu nodokļa slogu. Pieņemtais lēmums nozīmē, ka divu gadu laikā akcīzes nodoklis ir pieaudzis par 160% (no 2 latiem līdz ieplānotajiem 5,2 latiem par 100 litriem)! Kā tas ietekmēs nodokļu ieņēmumus? Piemēram, 2009. gadā šo dzērienu patēriņš samazinājās par apmēram 27%, kā rezultātā samazinājās arī ieņēmumi no akcīzes nodokļa un gaidītais rezultāts netika sasniegts. Domāju, ka līdzīga situācija sagaidāma nākamajā gadā.
Trešais notikums – cīņa pret atkārtoti lietojamā dzērienu iepakojuma PET un skārdeņu depozīta sistēmas ieviešanu. Tā arī nav radusies skaidrība, kādēļ ir vajadzīga šāda sistēma, kurai ir neadekvāti milzīgas izmaksas un kas īpaši pašreizējā ekonomikas situācija var atstāt nopietnu ietekmi uz nozares rentabilitāti. Kāpēc Latvijai nepieciešama jauna un dārga depozīta sistēma, ja milzīgi līdzekļi jau ieguldīti esošajā atkritumu savākšanas sistēmā, kas vēl pilnvērtīgi nestrādā un kuru var uzlabot? Aprēķināts, ka ražotāja izmaksas, ieviešot Vides ministrijas plānoto sistēmu, gada laikā vien sadārdzināsies par 9 milj. latu, turklāt šīm izmaksām vēl jāpieskaita kapitālieguldījumi sistēmas izveidei 9,3 milj. latu apjomā! Neizbēgamais cenu kāpums, ieviešot šādu sistēmu, varētu samazināt valsts kopējos budžeta ieņēmumus par 3 milj. latu gadā! Dzērienu ražotāji nav pret atkritumu savākšanu vai to otrreizējo pārstrādi, taču savākšanas sistēmai ir jābūt pārdomātai un ekonomiski pamatotai. Mēs atbalstījām un atbalstām stikla taras depozītu, jo, lai to ieviestu, nav nepieciešamas dārgas iepakojumu vākšanas mašīnas, kā arī iespējams sadarboties ar taras vākšanas punktiem, tādējādi šo procesu padarot efektīvāku.
Ceturtais notikums – cīņa pret plāniem ieviest alus reklāmas aizliegumu elektroniskajos medijos. Šķiet, daudzi jau būs aizmirsuši, ka bija ideja par alus un vīna reklāmu aizliegšanu televīzijā laika posmā no plkst. 7:00 līdz plkst. 22:00. Šo absurdo ideju kopīgiem spēkiem ar televīziju un sporta industrijas pārstāvjiem gan izdevās apturēt, jo tā radītu milzīgu triecienu ne tikai vietējiem dzērienu ražotājiem, bet vēl vairākām nozarēm – televīzijai, reklāmai, sportam u.c.
Piektais notikums – investīcijas jaunos produktos parāda, ka daudzi dzērienu ražotāji, neraugoties uz ekonomisko situāciju un valsts uzlikto nodokļu slogu, domā par savu attīstību un pārstrukturizē savus uzņēmumus, lai izdzīvotu un turpinātu veiksmīgi darboties pašreizējās ekonomikas apstākļos. Aizvadītajā gadā Aldaris, piemēram, veiksmīgi tirgū ieviesa vairākus jaunus produktus, tostarp Tuborg, Aldara Dūmaku alu u.c. Tieši investējot jaunos produktos, uzņēmumi centās palielināt savu rentabilitāti, kas 2010. gada pirmajā pusgadā bija visai zema, jo asā konkurence starp ražotājiem izvērsās cenu karos, kas nebija izdevīga nevienam.
Kā redzams, četri no pieciem TOP notikumiem bija tādi, kuros nozares pārstāvjiem bija jāsaskaras ar valsts institūciju vēlmi uzlikt papildu slogu industrijai, kas radīja milzīgus izaicinājumus uzņēmumiem. Tikai viens no TOP notikumiem saistīts ar pozitīvu ievirzi – pārsteidzoši augstā aktivitāte no nozares spēlētājiem jaunu produktu ieviešanā, neraugoties uz nelabvēlīgo uzņēmējdarbības vidi Latvijā. Ja nebūtu visu šo absurdo mēģinājumu no valsts puses, mēs noteikti varētu daudz intensīvāk domāt par to, kā attīstīt ražošanu, kas sildītu arī valsts ekonomiku.
Novēlu visiem priecīgus un gaišus Ziemassvētkus un notikumiem bagātu Jauno gadu!