Informēt un izglītot, nevis aizliegt – to prasa enerģijas dzērienu biznesā iesaistītie uzņēmēji . Saeimas pirmajā lasījumā ceturtdien konceptuāli atbalstītais enerģijas dzērienu aprites likumprojekts, kas paredz aizliegt pārdot enerģijas dzērienus personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem, nozari var ietekmēt negatīvi.
Paredzēts, ka mazumtirgotājam būs pienākums pieprasīt pircējam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, lai pārliecinātos par viņa vecumu. Paredzēts arī aizliegt enerģijas dzērienu mazumtirdzniecību izglītības ie stāžu telpās un teritorijā. Likumprojekts arī paredz, ka enerģijas dzērienus mazumtirdzniecības vietās pārdošanai novietos savrup no citiem pārtikas produktiem tādā veidā, lai tie būtu viegli identificējami.
Vienlaikus likumprojekts paredz reklāmas ierobežojumus. Deputāti piedāvā aizliegt enerģijas dzērienu reklāmu adresēt jauniešiem, kuri ir jaunāki par 18 gadiem, kā arī izvietot to plašsaziņas līdzekļos, kuru auditorijā ir vairāk nekā 35% jauniešu līdz 18 gadiem.
Tāpat rosināts enerģijas dzērienu reklāmā ietvert informāciju, kas brīdina sabiedrību par enerģijas dzērienu pārmērīgas lietošanas negatīvo ietekmi. Likumprojekta iesniedzēji uzskata, ka šādai informācijai atvēlami vismaz 10% no konkrētās reklāmas apjoma. Likumprojekta anotācijā uzsvērts, ka tas izstrādāts, lai regulētu enerģijas dzērienu izplatīšanu un reklamēšanu, tostarp lai ierobežotu enerģijas dzērienu tirdzniecību personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem, ar mērķi pasargāt šīs iedzīvotāju grupas veselību.
Nozarē iesaistītie uzņēmēji iestājas par patērētāju informēšanu un izglītošanu, nevis aizliegumu. Komentējot likumprojektu, a/s Cēsu alus mārketinga vadītāja Ilona Riekstiņa norāda, ka uzņēmums atbalsta enerģijas dzērienu definīcijas ieviešanu, jo tas skaidri noteiktu šo dzērienu būtību. Taču enerģijas dzērienu tirdzniecības aizliegums līdz pilngadības sasniegšanai ir nesamērīgs vairāku iemeslu dēļ. Proti, tas ir pretrunā ar ES normatīvajiem aktiem, turklāt tam nav zinātniska pamatojuma.