Veselības ministrijas virzītajā Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2012.-2014.gadam paredzēts veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta degvielas uzpildes stacijās. Plāns paredz arī būtiski ierobežot reklāmu, piemēram, izslēdzot sabiedrībā populārus cilvēkus.
Kā pasākuma, kas attiecas uz degvielas uzpildes stacijām, izpildes termiņš minēts jau 2013.gada 30.decembris.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns portālam db.lv pauda bažas, vai Veselības ministrijas virzītais Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāns 2012.-2014.gadam sasniegs cerēto rezultātu. Viņaprāt, tas varētu pat pasliktināt situāciju.
Kā sacīja M. Stirāns, degvielas tirgotājiem ministrijai ir jautājums - vai tiešām ir pārliecība, ka plānā minētie pasākumi samazinās alkohola patēriņu un šie apjomi no legālās tirdzniecības nepāries uz nelegālo tirgu. Tas, savukārt, rezultētos ar zaudētiem nodokļu ieņēmumiem un radītu potenciālu risku iedzīvotāju, kuri patērē nelegālo, nekvalitatīvo alkoholu, veselībai un dzīvībām. «Tie cilvēki, kuri gribēs, tie nopirks tik un tā,» sacīja M. Stirāns.
Viņš arī vērsa uzmanību uz to, ka daudzviet ārpus lielajām pilsētām Latvijā degvielas uzpildes stacijas ir kļuvušas par centrālajām tirdzniecības vietām, kur cilvēki iegādājas pārtikas preces, jo mazie veikaliņi ir «izmiruši». Aizliedzot šajās vietās pārdot alkoholiskos dzērienus, tiktu panākts, ka noteiktos rajonos pilnībā tiks pārtraukta legālā alkohola pārdošana.
Vaicāts, kā šādi grozījumi ietekmētu pašus degvielas tirgotājus, M. Stirāns sacīja - protams, tas atsauksies kā ieņēmumu samazinājums.
Viņš arī norādīja uz to, ka ministrija apgalvo - notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām. «Taču mūsu nozare ne reizi nav aicināta uz sarunām, un mūsu viedoklis nav uzklausīts,» teica Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs.
Cenšoties ierobežot pieejamību alkoholiskajiem dzērieniem, plānots arī veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholiskos dzērienus atļauts pārdot tikai specializētos veikalos, specializētās tirdzniecības vietās vai tos jāizvieto nošķirti no citiem pārtikas produktiem (veidojot atsevišķas sekcijas, nodaļas ar atsevišķām kasēm), izņemot tādas mazumtirdzniecības vietas, kurās alkoholiskie dzērieni tiek realizēti izlejamā veidā un tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas.
Dokumentā izklāstīti daudzi pasākumi, tostarp arī, piemēram, plāns veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot alkoholisko dzērienu reklāmas aizliegumu drukātajos plašsaziņas līdzekļos un vides reklāmās, izņemot specializētos izdevumus, kā arī plāns veikt grozījumus normatīvajos aktos, aizliedzot alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā no plkst. 8:00 līdz 22:00.
Paredzēts arī aizliegt izcelt alkoholisko dzērienu cenas pēc to pazemināšanas, ja izsludināta alkoholisko dzērienu izpārdošana, cenu pazemināšana vai atlaides, kā arī aizliegt alkoholisko dzērienu reklāmā iesaistīt sabiedrībā populārus cilvēkus, sportistus un jaunus cilvēkus līdz 30 gadu vecumam.
Cenšoties mazināt alkoholisko dzērienu pieprasījumu, plānā arī aicināts izvērtēt iespēju palielināt akcīzes nodokli stiprinātajam alum (alkohola saturs virs 5,6 tilp.%), no stiprajiem dzērieniem ražotiem kokteiļiem, kā arī sidram. Tas tiktu darīts pēc 2014.gada.
Plāna autori secinājuši, ka alkoholisko dzērienu lietošanas izplatība Latvijas sabiedrībā joprojām ir samērā augsta. Augsts ir nereģistrētā jeb nelegālā alkohola patēriņš. Augsts ir to personu skaits, kuras riskanti un bīstami lieto alkoholiskos dzērienus un augsta ir alkoholisko dzērienu pieejamība bērniem līdz 18 gadu vecumam.