Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) jau 2020. gadā parakstīja Eiropas alkohola nozares “spiritsEurope” memorandu par dzērienu uzturvērtības un sastāvdaļu norādīšanu alkoholisko dzērienu marķējumā. E-etiķetes platforma “U-LABEL”, izmantojot QR kodu, ļauj patērētājiem visā Eiropas Savienībā iegūt informāciju valsts valodā par iegādātajiem vīna, aromatizētā vīna vai stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Etiķešu ieviešana Latvijā norit veiksmīgi; jau šobrīd 25% no Baltijas alkoholisko dzērienu ražotāja “Amber Latvijas balzams” saražotā dzērienu apjoma ir pieejami ar jauno marķējumu.
Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīva paredz, ka līdz 2021. gada beigām uz katras otrās ES tirgū patēriņam nodotās grādīgā alkoholiskā dzēriena pudeles ar QR koda starpniecību jābūt izvietotai informācijai par dzēriena uzturvērtību un dzērienā izmantotajām sastāvdaļām. Savukārt līdz 2022. gadam šādu pudeļu īpatsvaram ir jāsasniedz pat 66% no visām ES tirgū patēriņam nodoto grādīgo alkoholisko dzērienu pudelēm.
“Ar QR koda palīdzību patērētājiem tagad iespējams iegūt visaptverošu informāciju par produktu, piemēram, informāciju par uzturvērtību, izmantotajām sastāvdaļām un alkohola vienību skaitu iepakojumā, kā arī – īpaši svarīgi – palīdz sekot līdz atbildīga alkoholisko dzērienu patēriņa vadlīnijām,” norāda LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.
Šī brīža Eiropas alkohola nozares “spiritsEurope” memoranda informācija liecina, ka vietnē reģistrēti jau 1112 alkoholisko dzērienu zīmoli, no tiem 567 ir stipro alkoholisko dzērienu zīmoli. Kopumā Eiropas Savienībā šobrīd 130 uzņēmumi piedalās šajā iniciatīvā.
Latvijā ražotais pirmais dzēriens ar šādu etiķetē iestrādātu QR kodu un saiti uz digitālo etiķeti ir “Amber Latvijas balzams” ražotais “Rīgas Melnais Balzams Oriģinālais”. Pirmie alkoholiskie dzērieni ar saiti uz digitālo etiķeti pārdošanā nonāca šī gada sākumā.
Savukārt “Pernod Ricard Latvia” informē, ka no uzņēmuma pārdotā alkoholisko dzērienu klāsta Latvijā 61% ir kalorijas norāde etiķetē, bet no šī apjoma 18% dzērienu, kas nonāk pārdošanā, ir gan kaloriju norāde, gan QR kods.
“Kā daļa no globāla un mūsdienīga alkoholisko dzērienu ražotāja un izplatītāja – “Amber Beverage Group”, mēs vēlamies būt pirmie it visā, tādēļ esam sociāli atbildīgi un proaktīvi, lai uzrādītu visaptverošu informāciju uz produkcijas vēl pirms tas tiek pieprasīts likumdošanas ietvaros. Kopā ar 14 pasaules līmeņa alkoholisko dzērienu ražotājiem un to zīmoliem, piemēram, “Taittinger”, “G.H. Mumm”, “Absolut”, “Rémy Cointreau” un citiem, arī “Amber Latvijas balzams” piedalījās šajā pilotprojektā ar leģendāro “Rīgas Melnais Balzams” zīmolu, apliecinot sevi kā inovatīvu un uz patērētāju interesēm vērstu ražotāju. Šobrīd vairāk nekā 40 mūsu ražotajiem produktiem tiek izmantotas jaunās etiķetes ar QR kodu, piemēram “Rīgas Šampanietis”, “Rīgas Melnais Balzams” un citiem. Tie varētu būt aptuveni 25% mūsu produkcijas, kas šobrīd ir pieejama tirgū ar jauno marķējumu,” komentē “Amber Latvijas balzams” valdes priekšsēdētājs Intars Geidāns.
Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīvas par grādīgo dzērienu uzturvērtības un izmantoto sastāvdaļu norādīšanu uz pudeļu etiķetēm izstrāde aizsākās jau 2018. gadā. Šī iniciatīva un izstrādātais saprašanās memorands ir iesaistīto pušu brīvprātīga vienošanās. Lai uzraudzītu iniciatīvas ietekmi un efektivitāti, asociācija “spiritsEurope” un tās biedri sadarbojas arī ar ES augstākajām institūcijām, kā, piemēram, Eiropas Komisiju. Latvijas Alkohola nozares asociācija ir Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” pilntiesīgs biedrs un Latvijas pārstāvis asociācijā.