Jaunākais izdevums

Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) jau 2020. gadā parakstīja Eiropas alkohola nozares “spiritsEurope” memorandu par dzērienu uzturvērtības un sastāvdaļu norādīšanu alkoholisko dzērienu marķējumā. E-etiķetes platforma “U-LABEL”, izmantojot QR kodu, ļauj patērētājiem visā Eiropas Savienībā iegūt informāciju valsts valodā par iegādātajiem vīna, aromatizētā vīna vai stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.

Etiķešu ieviešana Latvijā norit veiksmīgi; jau šobrīd 25% no Baltijas alkoholisko dzērienu ražotāja “Amber Latvijas balzams” saražotā dzērienu apjoma ir pieejami ar jauno marķējumu.

Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīva paredz, ka līdz 2021. gada beigām uz katras otrās ES tirgū patēriņam nodotās grādīgā alkoholiskā dzēriena pudeles ar QR koda starpniecību jābūt izvietotai informācijai par dzēriena uzturvērtību un dzērienā izmantotajām sastāvdaļām. Savukārt līdz 2022. gadam šādu pudeļu īpatsvaram ir jāsasniedz pat 66% no visām ES tirgū patēriņam nodoto grādīgo alkoholisko dzērienu pudelēm.

“Ar QR koda palīdzību patērētājiem tagad iespējams iegūt visaptverošu informāciju par produktu, piemēram, informāciju par uzturvērtību, izmantotajām sastāvdaļām un alkohola vienību skaitu iepakojumā, kā arī – īpaši svarīgi – palīdz sekot līdz atbildīga alkoholisko dzērienu patēriņa vadlīnijām,” norāda LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.

Šī brīža Eiropas alkohola nozares “spiritsEurope” memoranda informācija liecina, ka vietnē reģistrēti jau 1112 alkoholisko dzērienu zīmoli, no tiem 567 ir stipro alkoholisko dzērienu zīmoli. Kopumā Eiropas Savienībā šobrīd 130 uzņēmumi piedalās šajā iniciatīvā.

Latvijā ražotais pirmais dzēriens ar šādu etiķetē iestrādātu QR kodu un saiti uz digitālo etiķeti ir “Amber Latvijas balzams” ražotais “Rīgas Melnais Balzams Oriģinālais”. Pirmie alkoholiskie dzērieni ar saiti uz digitālo etiķeti pārdošanā nonāca šī gada sākumā.

Savukārt “Pernod Ricard Latvia” informē, ka no uzņēmuma pārdotā alkoholisko dzērienu klāsta Latvijā 61% ir kalorijas norāde etiķetē, bet no šī apjoma 18% dzērienu, kas nonāk pārdošanā, ir gan kaloriju norāde, gan QR kods.

“Kā daļa no globāla un mūsdienīga alkoholisko dzērienu ražotāja un izplatītāja – “Amber Beverage Group”, mēs vēlamies būt pirmie it visā, tādēļ esam sociāli atbildīgi un proaktīvi, lai uzrādītu visaptverošu informāciju uz produkcijas vēl pirms tas tiek pieprasīts likumdošanas ietvaros. Kopā ar 14 pasaules līmeņa alkoholisko dzērienu ražotājiem un to zīmoliem, piemēram, “Taittinger”, “G.H. Mumm”, “Absolut”, “Rémy Cointreau” un citiem, arī “Amber Latvijas balzams” piedalījās šajā pilotprojektā ar leģendāro “Rīgas Melnais Balzams” zīmolu, apliecinot sevi kā inovatīvu un uz patērētāju interesēm vērstu ražotāju. Šobrīd vairāk nekā 40 mūsu ražotajiem produktiem tiek izmantotas jaunās etiķetes ar QR kodu, piemēram “Rīgas Šampanietis”, “Rīgas Melnais Balzams” un citiem. Tie varētu būt aptuveni 25% mūsu produkcijas, kas šobrīd ir pieejama tirgū ar jauno marķējumu,” komentē “Amber Latvijas balzams” valdes priekšsēdētājs Intars Geidāns.

Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” iniciatīvas par grādīgo dzērienu uzturvērtības un izmantoto sastāvdaļu norādīšanu uz pudeļu etiķetēm izstrāde aizsākās jau 2018. gadā. Šī iniciatīva un izstrādātais saprašanās memorands ir iesaistīto pušu brīvprātīga vienošanās. Lai uzraudzītu iniciatīvas ietekmi un efektivitāti, asociācija “spiritsEurope” un tās biedri sadarbojas arī ar ES augstākajām institūcijām, kā, piemēram, Eiropas Komisiju. Latvijas Alkohola nozares asociācija ir Eiropas alkohola nozares asociācijas “spiritsEurope” pilntiesīgs biedrs un Latvijas pārstāvis asociācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Kapitāla tirgus aktualitātes ar Signet Bank

Obligāciju emisija dos iespēju būvēt modernāko noliktavu Latvijā

Jānis Goldbergs,01.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group ir strauji augošs uzņēmums, kas nolēmis būvēt pilnībā automatizētu noliktavu Latvijā, par finansējuma piesaistes mehānismu izvēloties obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu.

Par grupu, tās izaugsmi, projektu un finansējuma piesaistes mehānisma izvēli Dienas Bizness izjautāja grupas valdes priekšsēdētāju Jekaterinu Stuģi.

Pastāstiet, lūdzu, īsumā par Amber Beverage Group pamatbiznesu, vēsturisko izaugsmi.

Amber Beverage Group tika izveidota 2014. gadā kā daļa no SPI Group. Šobrīd bez mums SPI grupā ietilpst arī stipro alkoholisko dzērienu koncerns Stoli Group, vīna koncerns Tenute del Mondo un nekustamo īpašumu kompānija Towers Construction Management, kuru zināmākais objekts ir Zunda Torņi Rīgā, Raņķa dambī.2014. gadā izveidojot Amber Beverage Group, koncernā tika apvienoti četri Baltijas uzņēmumi – trīs no tiem pārstāvēja alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības segmentu, savukārt Latvijas balzams - ražošanu. Veidojot vienotu uzņēmumu grupu, visas atbalsta funkcijas centralizējām vienkopus un koncentrējām uzņēmumu darbību uz pamatbiznesu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nozares veiktie aprēķini liecina, ka jaunu etiķešu izstrāde vienam produktam varētu izmaksāt no 15 000 līdz 90 000 eiro, taču kopējās izmaksas, lai pielāgotos jaunajām prasībām, noteikti būs lielākās, sacīja Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols, komentējot valdībā apstiprināto alkoholisko dzērienu pieejamības mazināšanas regulējumu.

Viņš skaidroja, ka valdībā apstiprinātie ierobežojumi ražotājiem un tirgotājiem uzliek birokrātisku slogu, kas asociācijas ieskatā nesniegs būtiskas izmaiņas iedzīvotāju paradumu maiņai. Vītols pauda, ka kopumā sabiedrība ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā alkoholiskos dzērienus lieto atbildīgāk, nekā tas tika darīts pirms desmit gadiem, ko nav ietekmējusi ierobežojumu noteikšana.

Komentējot regulējuma nepilnības, Vītols uzskaitīja, ka valdības apstiprinātajos grozījumos nav ietverts konkrēts izvērtējumu kopums, kas ļautu pēc kāda laika secināt, vai ierobežojumi ir ko mainījuši vai nē. "Ja ierobežojumi bijuši neefektīvi un noteiktie rezultāti nav sasniegti, tad ierobežojumus vajadzētu atcelt vai transformēt, un tas būtu šobrīd skaidri likumā jānosaka," piebilda LANA izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Latvijā joprojām viens no lielākajiem akcīzes nodokļa slogiem Eiropā

Db.lv,05.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) nesen izteikusi priekšlikumu 2024. gadā paaugstināt akcīzes nodokli visiem alkoholiskajiem dzērieniem. Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) ierosinātās izmaiņas nodokļu politikā vērtē kritiski, jo Latvijā jau šobrīd ir viens no lielākajiem akcīzes nodokļa slogiem Eiropā.

Nodokļa likmes iespējama celšana samazinās iedzīvotāju pirktspēju, bet ja nodoklis tiks celts pārāk strauji un paliks nekonkurētspējīgs, valsts zaudēs ievērojamus valsts budžeta ienākumus, ko sniedz alkohola tirdzniecība pierobežā, vēsta LANA.

Latvijas iedzīvotāju pirktspēju pēdējā laikā mazinājusi inflācija un Euribor likmes pieaugums. Tagad arī iespējamais akcīzes nodokļa pieaugums sola radīt negatīvas sekas iedzīvotāju pirktspējai. Savukārt pirktspējas mazināšanās būtiski veicina nelegālā alkohola tirgus palielināšanās risku. LANA veiktais akcīzes nodokļu sloga salīdzinājums liecina, ka Latvijā ir viens no Eiropas Savienības dalībvalstu vidū lielākajiem akcīzes nodokļu slogiem attiecībā pret ienākumiem. Tas nozīmē, ka Latvijas iedzīvotājam jānostrādā vidēji 1h 15 min, lai samaksātu akcīzes nodokli un PVN par viena litra 40% dzēriena pudeli, kamēr ES vidējais rādītājs ir 54 min. Nodokļu sloga sarakstā augstāk par Latviju ierindojas vien Zviedrija, Lietuva, Somija un Grieķija.

Komentāri

Pievienot komentāru