Botsvāna, Urugvaja, Azerbaidžāna, Barbadosa, Tunisija… Šīs un vēl daudzas citas valstis pēdējā pētījumā par pasaules valstu (kopumā 133) konkurētspēju ir atzītas par konkurētspējīgākām nekā Latvija, atrazdamies 68. vietā (pērn — 54.). Šis faktors varbūt būtu pat smieklīgs, ja vien runa nebūtu par valsti, kurā paši dzīvojam un maksājam nodokļus.
Interesantākais šajā gadījumā ir fakts, ka iemesli šādai situācijai nemaz nav tālu jāmeklē, tomēr cilvēki, kas šajā valstī pieņem lēmumus, tos nekādi nevar vai negrib saskatīt. Vispirms runa ir par nodokļu politiku. Izlasot pēdējo teikumu, vismaz daļa valdības darba kūrētāju droši vien ir gatavi celties kājās un paštaisni stāstīt, ka mums ir vienas no zemākajām nodokļu likmēm ES… Pirmkārt, kopējais nodokļu slogs mums nebūt nav uzskatāms par mazu. Otrkārt, ir muļķīgi salīdzināt dažādus nosacījumus Latvijā, piemēram, ar Lielbritāniju vai Īriju. Mūsu galvenie konkurenti ir Igaunija, Lietuva, Krievija un daļēji arī Skandināvijas valstis. Tas nozīmē, ka katrai nodokļa likmei, katrai nodevai, kā arī birokrātiskajai prasībai mums jābūt vismaz par procentpunktu konkurētspējīgākai un inovatīvākai nekā vismaz minētajās valstīs. Loģika ir vienkārša — investori izvēlas savai darbībai to vietu, kur strādāt izmaksā vislētāk. Ko investoriem šobrīd piedāvā Latvija? Principā neko! Turklāt gan jau notikušās izmaiņas likumdošanā, gan arī acīmredzot vēl gaidāmās ne tikai attur no ienākšanas jaunus investorus, bet arī liek pārdomāt jau esošajiem, vai nebūtu pēdējais laiks doties no šejienes prom.
Vienu daļu potenciālo investoru atbaida lielā nenoteiktība nodokļu, realizētās politikas, kā arī runu par iespējamo lata devalvāciju jomā, kas valda Latvijā. Nu nav normāla situācija, ja nodokļu likmes tiek pārskatītas reizi gadā, ņemot vērā, ka investīcijas tiek plānotas uz ievērojami ilgāku laiku. Šogad PVN likmes jau palielinātas līdz 21%, tiek apsvērta doma, vai nākamgad nevajadzētu pacelt līdz 23%, un nav izslēgts, ka nākamā gada vidū mēs neizdzirdēsim valdības paziņojumu — tā kā naudas budžetā joprojām nav, vajadzētu domāt par vēl kāda nodokļa ieviešanu. Rezultāts šādai loģikai nebija ilgi jāgaida — redzot pēdējos makroekonomikas rādītājus, kļūst skaidrs, ka Latvija nu ir ierindojusies starp tām ekonomiskā absurda valstīm, kur inflācijas pieaugums un recesija ir vienlaikus vērojami procesi. Proti, ekonomiskās lejupslīdes laikā palielinot nodokļu slogu, tika panākts, ka cenas turpina pieaugt. Tātad var teikt, ka vismaz kaut ko Latvijas valdība krīzes laikā ir mācējusi saglābt — inflāciju. Savukārt otra kategorija ir investori, kam jau šobrīd ir gan pietiekami daudz līdzekļu, gan arī interese par šo reģionu, bet kuri skaidri saprot — vēl labu laiku Latvijā nevajag investēt, jo tās realizētā politika ir vērsta uz to, lai visa veida īpašumu cena tikai samazinātos, un pagaidīt, kura valsts nākotnē būs izdevīgāka.
Ir skaidrs, ka nav īpaši daudz aspektu, kas runātu par labu mūsu konkurētspējai, turklāt tajā mēs varam vainot nevis globālo krīzi vai, piemēram, «ļauno Krieviju», bet gan paši sevi.