Jau ilgstoši ceļu būvniecībā iesaistītie uzņēmēji atzīst, ka faktiski vienīgais aspekts, kas ļauj viņiem noturēties virs ūdens, ir Eiropas fondu līdzekļi. Tāpat neformālākās sarunās tiek atzīts, ka brīdī, kad ES naudas tērcīte apstāsies, daļa Latvijas ceļu būves kompāniju var neizturēt un pārtraukt savu eksistenci.
Problēma slēpjas faktā, ka šāda sava veida X stunda pienāks nu jau visai drīz - aptuveni pēc pusotra gada, kad Eiropas naudas viena ES finansējuma perioda ietvaros būs beigusies, bet nākamā perioda ietvaros - vēl nebūs sākusies. Un tas nozīmē, ka nākamgad, kad šim mērķim piešķirtais finansējums būs mazāks, nekā šogad, ceļu būvnieki centīsies uzkrāt «taukus», lai 2014. gadā, kad naudas ceļiem vairs nebūs faktiski vispār, būtu iespējams pēc iespējas veiksmīgāk izturēt šo tukšuma periodu.
Jau tagad tiek prognozēts, ka nākamgad varētu sākties kaut kas ļoti līdzīgs tam, ko mēdz dēvēt par nekorektu konkurenci. Proti, neviens nozares uzņēmums nevēlēsies būt starp tiem, kas ir spiests aiziet no šā tirgus, un tas nozīmē, ka tiks meklēta katra mazākā iespēja, kā «iegriezt» konkurentiem. Piemēram, jau labi pazīstama metode ir konkursa rezultātu pārsūdzēšana Iepirkumu uzraudzības birojā, labi zinot, ka nekādu problēmu ar šiem rezultātiem patiesībā nav.
Vienkārši sakot, jau drīzumā mums draud divas problēms vienlaikus - totāls haoss ceļu būves nozarē, kā arī stabila bremze jau tāpat vārgulīgajiem pasākumiem ceļu attīstības jomā Latvijā. Un šeit jārunā par nākamo problēmu - Latvijas valdības politiku, likvidējot pašiem savus finanšu resursus ceļu attīstībai un paļaujoties tikai uz Briseles dāsnumu. It īpaši jau tāpēc, ka šis dāsnums ir visai relatīvs, ņemot vērā, ka eirozona knapi dveš pati savu parādu jūgā. Rezultāts ir tāds, ka jau drīz vien Latvijai draud jauns bezdarba pieaugums, kas radīsies, likvidējoties ceļu būves kompānijām, kā arī arvien straujāks ceļu sabrukšanas process. Lai abas šīs problēmas risinātu, recepte faktiski ir tikai viena - Latvijas valstij pašai beidzot ir jāiedala pietiekami liels finansējuma apjoms attiecīgajam mērķim. Protams, ir Finanšu ministrija, kas droši vien tagad ir gatava apgalvot, ka valsts budžetā neesot iespēju atrast pietiekamu finansējumu ceļu būvniecībai.
Tomēr jāatgādina, ka savulaik, deviņdesmitajos gados, kad degviela tika aplikta ar akcīzes nodokli, paralēli tam tika izveidots arī autoceļu fonds, skaidri pasakot, ka, lejot savu auto bākās degvielu un maksājot par to akcīzes nodokli, auto īpašnieki samaksās arī par ceļiem. Šis modelis arī strādāja līdz brīdim, kamēr totāli draņķīgas saimniekošanas rezultātā šis speciālais budžets tika likvidēts, to pa īstam nekad arī neatjaunojot, bet akcīzes nodokļa veidā maksātā nauda «pazuda» kopējā katlā. Lai risinātu minētās problēmas, jau sākot ar nākamo gadu, ir jāatjauno autoceļu fonds, novirzot tajā naudu, kas iekasēta degvielas akcīzes nodokļa veidā. Sperot šādu soli, tiktu nodrošināts, Latvijas ceļu būves nozare un arī paši ceļi spēj pastāvēt neatkarīgi no Briselē pieņemtajiem lēmumiem.