Kā ieviest jaunu nodokli, nesadusmot vēlētājus un vienlaikus vēl iztaisīties par naudas resursu izšķērdētāju apkarotājiem – aptuveni tik sarežģītu vingrojumu šobrīd mēģina izpildīt Latvijas politiķi, ierosinot no nākamā gada valsts budžeta ieņēmumu daļu palielināt ar ostu maksu nodokli 20% apmērā. Proti...
DB jau ir rakstījis, ka, strādājot pie nākamā gada budžeta tapšanas, politiķi ir nākuši klajā ar dažādiem nodokļu sloga palielināšanas ierosinājumiem, kas ir viens par otru absurdāki, turklāt pašiemm ierosinātājiem jāņem vērā, ka vairums no tiem skar pietiekami lielu sabiedrības daļu. Respektīvi, cilvēkus, kuri var ņemt ļaunā, ka valdības politikas dēļ viņu izmaksas ir pieaugušas. Un ar to riskēt vairums tā īsti nevēlas. Ar ostu maksu nodokli situācija ir krietni vien citādāka – tas neskar vēlētāju maksas, un droši var teikt, ka pārliecinoši lielāko sabiedrības daļu nemaz neinteresē, ir tām ostām kaut kāds papildu nodoklis vai nav. Daudziem pat varētu patikt, ka tiek mēģināts īstenot slaveno Robina Huda principu – atņemt bagātajiem, lai iedotu nabagiem. Faktiski tieši šādu priekšstatu attiecīgās idejas autori šobrīd arī mēģina īstenot, stāstot, ka, ieviešot nodokli, ostu maksas palielinātas netiks, bet tā vietā ostu pārvaldēm vajadzēšot dzīvot taupīgāk, neinvestējot ārprāta summas prēmijās, autoparkos un tamlīdzīgi. Par ostu pārvalžu grezno dzīvi, protams, var piekrist – Valsts kontroles atzinums par Rīgas brīvostu vien liecina, ka tai bijuši nepamatoti tēriņi 41 miljona latu apmērā. Tomēr ir totāli naivi domāt, ka brīvostas samazinās savus tēriņus, lai «sakasītu» nepilnus 10 miljonus latu gadā, ko ir paredzēts iekasēt ostu maksu nodevu veidā. Drīzāk gan būtu jārēķinās ar pāris citiem scenārijiem.
Viens no tiem – neraugoties uz dažādiem skaļiem paziņojumiem, ostu maksas tomēr tiks celtas. Ņemot vērā, ka Latvijas brīvostām priekšroku pārsvarā dod lēto kravu īpašnieki, kas skaita katru eiro centu, domājams, ka tas beigtos ar kravu aizplūšanu uz citām ostām. Tādējādi tiktu īstenots, domājams, patiesais minētā nodokļa ieviešanas ierosinātāju mērķis – Krievijas ostu lobisms. Otrs – tiks celtas ostu maksas, un ar šiem papildu zaudējumiem būs jarēķinās tiem uzņēmējiem, kuri strādā vienā no trīs lielajām Latvijas ostām.
Savukārt, ja nu tiešām esam tik naivi, ka par reālo ostu nodokļa ieviešanas mērķi uzskatām brīvostu pārvalžu greznības līmeņa samazināšanu, valdībai būtu jārīkojas ievērojami vienkāršāk – jāveic izmaiņas pašu pārvalžu darbībā tā, lai naudas šķiešana tur vairs nebūtu iespējama, nevis jāsnaikstās gar nodokļiem. Šeit gan ir kāda cita problēma – ņemot vērā, ka mūsu politiķi to nav spējuši izdarīt jau līdz šim, viņi acīmredzot tam ir vienkārši par mīkstu. Par to liecina kaut vai fakts, ka, neraugoties uz kaut vai jau minēto Valsts kontroles atzinumu, Rīgas brīvostas pārvaldes vadība ir kļuvusi par faktiski neaizskaramu. Protams, laiku pa laikam ir bijušas runas par tās nomaiņu, bet, kolīdz tiek līdz darīšanai, tāds čiks vien iznāk. Toties zāģēt zaru, uz kura sēž daļa mūsu tautsaimniecības, vismaz daļa politiķu ir gatavi.