Db viedoklis: Kā ieviest jaunu nodokli un vēl iztaisīties par naudas izšķiešanas apkarotājiem 

Kā ieviest jaunu nodokli, nesadusmot vēlētājus un vienlaikus vēl iztaisīties par naudas resursu izšķērdētāju apkarotājiem – aptuveni tik sarežģītu vingrojumu šobrīd mēģina izpildīt Latvijas politiķi, ierosinot no nākamā gada valsts budžeta ieņēmumu daļu palielināt ar ostu maksu nodokli 20% apmērā. Proti... 
 DB jau ir rakstījis, ka, strādājot pie nākamā gada budžeta tapšanas, politiķi ir nākuši klajā ar dažādiem nodokļu sloga palielināšanas ierosinājumiem, kas ir viens par otru absurdāki, turklāt pašiemm ierosinātājiem jāņem vērā, ka vairums no tiem skar pietiekami lielu sabiedrības daļu. Respektīvi, cilvēkus, kuri var ņemt ļaunā, ka valdības politikas dēļ viņu izmaksas ir pieaugušas. Un ar to riskēt vairums tā īsti nevēlas. Ar ostu maksu nodokli situācija ir krietni vien citādāka – tas neskar vēlētāju maksas, un droši var teikt, ka pārliecinoši lielāko sabiedrības daļu nemaz neinteresē, ir tām ostām kaut kāds papildu nodoklis vai nav. Daudziem pat varētu patikt, ka tiek mēģināts īstenot slaveno Robina Huda principu – atņemt bagātajiem, lai iedotu nabagiem. Faktiski tieši šādu priekšstatu attiecīgās idejas autori šobrīd arī mēģina īstenot, stāstot, ka, ieviešot nodokli, ostu maksas palielinātas netiks, bet tā vietā ostu pārvaldēm vajadzēšot dzīvot taupīgāk, neinvestējot ārprāta summas prēmijās, autoparkos un tamlīdzīgi. Par ostu pārvalžu grezno dzīvi, protams, var piekrist – Valsts kontroles atzinums par Rīgas brīvostu vien liecina, ka tai bijuši nepamatoti tēriņi 41 miljona latu apmērā. Tomēr ir totāli naivi domāt, ka brīvostas samazinās savus tēriņus, lai «sakasītu» nepilnus 10 miljonus latu gadā, ko ir paredzēts iekasēt ostu maksu nodevu veidā. Drīzāk gan būtu jārēķinās ar pāris citiem scenārijiem. 
 Viens no tiem – neraugoties uz dažādiem skaļiem paziņojumiem, ostu maksas tomēr tiks celtas. Ņemot vērā, ka Latvijas brīvostām priekšroku pārsvarā dod lēto kravu īpašnieki, kas skaita katru eiro centu, domājams, ka tas beigtos ar kravu aizplūšanu uz citām ostām. Tādējādi tiktu īstenots, domājams, patiesais minētā nodokļa ieviešanas ierosinātāju mērķis – Krievijas ostu lobisms. Otrs – tiks celtas ostu maksas, un ar šiem papildu zaudējumiem būs jarēķinās tiem uzņēmējiem, kuri strādā vienā no trīs lielajām Latvijas ostām. 


Jaunākie komentāri