Nacionālā aviokompānija airBaltic šā gada pirmajos piecos mēnešos ir strādājusi ar 18 milj. Ls lieliem zaudējumiem, un šim uzņēmumam draud maksātnespēja. Ar šādu visai negaidītu paziņojumu pagājušajā nedēļā klajā nāca ekonomikas ministrs Artis Kampars.
Pārsteidzošs viņa teiktais bija nevis tāpēc, ka visi būtu dzīvojuši svētākajā pārliecībā, ka airBaltic nekad nav bijis nekādu problēmu, bet gan tādēļ, ka šāds solis ir nācis no ministra puses - it kā nopietnas amatpersonas.
Latvijā cilvēki, protams, jau ir pieraduši pie tā, ka Kampara izteikumi laiku pa laikam ir vismaz interesanti. Piemēram, nekā citādi kā tikai par absurdu var nosaukt viņa savulaik pausto atziņu, ka siltumenerģijas tarifiem, iespējams, jābūt tik lieliem, lai tajos būtu iekļauti arī līdzekļi, ko nesamaksā parādnieki. Problēma šajā gadījumā gan slēpjas nedaudz citā faktorā - ārvalstīs šo Kampara paziņojumu uztver kā ļoti augstas valsts amatpersonas - ministra - paziņojumu. Tātad faktiski šajā brīdī kompānijas vērtība starptautiskajos tirgos būtiski krītas. Vienīgais gadījums, kad šāds solis būtu attaisnojams, būtu tad, ja ar līdzīgu paziņojumu klajā nāktu par airBaltic no valsts puses atbildīgais ministrs (šajā gadījumā - Uldis Augulis (ZZS)), pavēstot, ka kompānijas darbību vairs nav iespējams turpināt, un tā ar nākamo dienu beidz savu darbību. Savukārt šobrīd attiecīgais ekonomikas ministra paziņojums ir vērtējams vienīgi kā kaitniecība pret īpašumu, kura kontrolpakete, starp citu, joprojām ir valsts īpašumā.
Protams, varas gaiteņos ir dzirdams, ka pagājušās nedēļas valdības sēdes slēgtajā daļā esot apspriests minētās kompānijas finansiālais stāvoklis, un ministri nebūt nav bijuši sajūsmā par svaigi uzzināto informāciju. Zīmīgs ir arī Auguļa izteikums, ka valstij vairs nav naudas, lai finansiāli atbalstītu pati savu uzņēmumu. Nevar arī izslēgt, ka taisnība ir Kamparam, pavēstot, ka lielie aviokompānijas zaudējumi radīti apzināti, lai no uzņēmuma izpumpētu naudas līdzekļus. Iespējams! Tāpat nevar izslēgt, ka taisnība ir KNAB, pieļaujot, ka ar uzņēmumu Baltijas aviācijas sistēmas, kas ir viens no airBaltic īpašniekiem un kura vadītājs ir Bertolts Fliks, saistība ir Saeimas deputātam un kādreizējam satiksmes ministram Aināram Šleseram (PLL). Taču jebkurā gadījumā šādas lietas pirmām kārtām ir jāatrisina kompānijas iekšienē, neatkarīgi no īpašnieku struktūras. Grūti būtu iedomāties, ka viens no diviem kādas lielas pilnībā privātas kompānijas akcionāriem paziņotu - nu viss, laikam jau maksātnespēja klāt, jo kāds te pa kluso izpumpē naudu… Turklāt zaudējumi vēl nebūt nenozīmē maksātnespēju, un tieši nacionālās aviokompānijas ir bizness, kurā valstis tiešām pumpē iekšā naudu, domājot stratēģiski, ilgtermiņā.
Citiem vārdiem sakot, minētais Kampara paziņojums ļoti lielā mērā izskatās pēc, visticamāk, gaidāmo Saeimas vēlēšanu kampaņas, mēģinot iegriezt politiskajiem konkurentiem, nepadomājot, kādas sekas tas var radīt valstij, kurā pats dzīvo.