Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) no diviem pirmdien Ministru kabineta komitejā skatītajiem Iekšlietu ministrijas (IeM) izstrādātās koncepcijas par ārvalstu darbaspēka piesaisti diviem iespējamiem risinājuma variantiem atbalsta valdības lēmumu mazināt šķēršļus un izmaksas viesstrādnieku nodarbināšanai Latvijā (koncepcijas 2.variants), Db.lv informēja LDDK korporatīvās pārvaldes eksperte Agnese Alksne.
Tomēr LDDK norāda, ka koncepcijā par migrācijas politiku nodarbinātības kontekstā ir ņemti vērā vien nedaudz no LDDK iesniegtajiem priekšlikumiem, un būtiskākie ir palikuši ārpus koncepcijas.
LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: "Ir svarīgi atzīt, ka migrācijas pieaugums var sniegt ievērojamu atbalstu ekonomikas un nodarbinātības attīstībai, vēršot īpašu uzmanību situācijai reģionos un teritoriālajiem nodarbinātības plāniem, radot pārskatāmu un salīdzināmu nodarbinātības programmu un nepieciešamības gadījumā palielināt investīcijas viesstrādnieku adekvātai nodarbināšanai."
Ja sākumā skaļi izreklamētā dokumentā definētais mērķis bija noteikt valsts politiku attiecībā uz ārzemnieku uzņemšanu nodarbinātības kontekstā, tad tas darba gaitā tika sašaurināts jau uz nepieciešamības izvērtēšanu veicināt trešo valstu pilsoņu uzņemšanu nodarbinātības nolūkā. Tātad neskatoties uz to, ka uzņēmēji arvien asāk publiski pauž nepieciešamību pēc darbaspēka, valdība tikai doma par darbaspēka piesaistes nepieciešamību, bet sistēmas, ka risināt migrācijas jautājumus kopumā nav. Darbaspēka pieejamības un migrācijas procesu vadības jautājumu risināšanu kavē tas, ka valstī nav noteikta atbildīgā institūcija. LDDK aicina valdību rīkoties, lai izveidotu institucionālu sistēmu un darba koordināciju, lai valstī radītu efektīvu darbaspēka migrācijas vadību, izstrādātu īstermiņa un ilgtermiņa rīcības programmu un darbības stratēģiju darbaspēka kvalitātes nodrošināšanas un migrācijas politikai, nevis tikai aprobežoties ar birokrātisku procedūru izvērtēšanu un administratīvā sloga mazināšanu.
Attīstīto Eiropas valstu pieredze pierāda, ka valstīs, kurās ir apmēram 6% bezdarba līmenis, nav iespējams aizpildīt visas vakances ar esošajiem bezdarbniekiem. LDDK biedri jau ir iesaistījušies dažādās nodarbinātības programmās, tai skaitā ieslodzīto nodarbināšana, bet atdzīst, ka ir nepieciešams lielāks valsts atbalsts un sistēma privātās un publiskās partnerības projektu realizēšanai.
Uzņēmēji atbalsta sabiedrībā valdošos uzskatus, ka maksimāli jāizmanto iekšējie darbaspēka resursus un sadarbojoties ar NVA, risina šīs problēmas. Tomēr atsevišķās nozarēs, kur trūkst kvalificēti speciālisti noteiktās profesijās, ir jādara viss, lai ārvalstu strādnieku piesaistīšana nekļūtu par apgrūtinājumu uzņēmējiem. Valdībai ir nepieciešams rīcības plāns kā rīkoties situācijās, kad atsevišķās nozarēs izteikti trūkst darbaspēka.
LDDK aicina valdību nozīmēt atbildīgo institūciju darba tirgus jautājumu risināšanai, izstrādājot sadarbības mehānismu starp darba devēju organizācijām - nozaru, reģionālajām un profesionālajām asociācijām, NVA, izglītības un imigrācijas dienestiem. Vienota sadarbības mehānisma mērķis būtu jau savlaicīgi identificēt nepieciešamo darbaspēka pieprasījumu.
Veicināt no Latvijas emigrējušo darbaspējīgo iedzīvotāju atgriešanos, nostiprinot nodarbinātības informācijas sniegšanas pakalpojumus Latvijas pārstāvniecībās ārvalstīs.
Administratīvo šķēršļu mazināšanai ir jāizstrādā kritēriji viesstrādnieku statusa piešķiršanai, veicot izmaiņas atļauju izsniegšanai nozarēs, kurās ir konstatēts darbaspēka trūkums, kā arī samazināt nepieciešamo laiku vakanču izsludināšanai un nodevām darba atļauju izsniegšanai.
LDDK aicina politiķus un valsts pārvaldes darbiniekus izprast situācijas nopietnību un apzināties, ka nevar tikai uz darba devēju pleciem uzkraut atbildību par darba produktivitātes un algu celšanu. Nepieciešama politiska drosme un apņemšanās atklāti runāt par tautsaimniecības izaugsmi bremzējošo demogrāfisko situāciju, lai veicinātu sabiedrības izpratni par tautsaimniecības vajadzībām un rastu labākos darbaspēka piesaistes risinājumus gan no Eiropas Savienības, gan no trešajām valstīm.