Naftas cenas krišanās, kā arī lokālās neskaidrības biodegvielas nozarē nes zaudējumus Latvijas biodegvielas ražotājiem.
Naftas cenas lielais kritums pasaulē būtiski ietekmējis biodegvielas, tai skaitā rapšu eļļas ražošanas rentabilitāti. Klāt nāk vēl lokālā ar biodegvielu saistītā problemātika, neskaidrības, kad tiks ieviests ES noteiktais obligātais 5% biodegvielas piejaukums fosilai degvielai, iepriekš paredzētā valsts atbalsta ražotājiem «izstiepšana» par vairākiem gadiem un ieilgušais konflikts par to, kam dodama priekšroka- biodegvielas importam, eksportam vai pašpatēriņam. Šiem problēmjautājumiem šodien, 27.01.2009., atkārtoti pievērsīsies arī Saeimas Enerģētikas apakškomisija. «Biodegvielas ražotājiem pašlaik valstī ir 2 atbalsta mehānismi - akcīzes nodokļa atlaides un subsīdijas par saražoto biodegvielu. Pašlaik tiek diskutēts, ka akcīzes nodokļa atlaidi varētu piemērot ne tikai Latvijā saražotajai biodegvielai, bet arī tai, ko ievedīs no ārpuses. Tad mūsu vietējai biodegvielas ražošanai vairs nav jēgas, par to arī runāsim komisijas sēdē,» Db norādīja apakškomisijas sekretārs Andis Kāposts.
Nafta iegriež
Meklē alternatīvas
«Ir kļuvis grūtāk arī apkārt valdošās krīzes dēļ, mums bija laba tirdzniecība ar Poliju, tur tagad arī ekonomiskas problēmas. Pie esošajām cenām neatmaksājas biodīzeļa piejaukums,» atzīmē Delta Rīga īpašnieks Leonīds Krasnijs tāpēc tiekot domāts par citiem projektiem, piemēram, biodīzeļa elektrostacijām. «Spiedīsim uz elektrības un siltuma ražošanu no biodīzeļa un arī biomasas, kaut kā jāizdzīvo ir,» tā L. Krasnijs. Domas ražotājiem dalās, pie kādas naftas cenas biodegvielas un eļļas ražošana atmaksājas. A/s BHC minēja summu 100 ASV dolāri par barelu, SIA Mežrozīte - 80 dolārus par barelu, bet Latvijas zemkopības ministra padomnieks Udo Pērsis norādīja, ka biodegvielu atmaksājas pielietot, ja naftas barels maksājot vismaz 55 dolārus, savukārt lielākā Latvijas biodīzeļa ražotāja SIA Bio-Venta valdes priekšsēdētājs Ģirts Fišers Db norādīja, ka tiešu naftas cenu, pie kādas būtu izdevīgi ražot biodegvielu, nevar nosaukt.«Degvielu vajag patērēt arī audzējot rapšus, novācot tos, transportējot, ražojot minerālmēslus utt. Līdz ar to katru reizi jāanalizē konkrētā tirgus situācija, vai mums šodien ir izdevīgāk ražot biodegvielu, vai tikai eļļu pārtikai, vai varbūt destilēt glicerīnu farmācijas nozarei,» tā Ģ. Fišers. Viņš piebilst, ka sakarā ar to, ka uzņēmums ir uzcēlis modernu, lieljaudīgu ražotni, kurā ražo vairākus produktus, ne tikai biodegvielu vai rapšu eļļu, un 98% produkcijas eksportē, tas īpašas grūtības nejūt, tomēr uzskata, ka 5% biodegvielas obligātā piejaukuma ieviešana atļautu lielāku daļu no saražotā atstāt Latvijā.
Cieš zaudējumus
«Naftas cenu iespaidā vēl ir saprotami zaudējumi. Taču ir vēl arī nesaprotamie zaudējumi, kas tieši atkarīgi no Latvijas politikas. Biodīzeļdegvielu pie mums var brīvi ievest un izvest. Arī eļļu ieved no Baltkrievijas, samaisa te kaut kādu surogātu, ko eksportē un vēl saņem valsts subsīdijas. Vietējos eļļas ražotājus ne tikai neatbalsta, bet pat nīcina ārā,» savu sašutumu pauž J. Logins. Db jautājumu par to, cik izdevīga un būtiska pēc atbildīgo valsts institūciju vērtējuma ir vietējā biodegvielas ražošana un izmantošana, ir uzdevusi vairākkārt, tomēr skaidras atbildes nav bijis. Gan ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards, gan citi Ekonomikas ministrijas darbinieki ir norādījuši, ka vismaz zināmos apstākļos imports esot izdevīgāks un lētāks. «Lielai daļai mūsu sabiedrības un arī atbildīgajās ministrijās ir vājas zināšanas un izpratne par biodegvielas efektu gan no finanšu, gan drošuma viedokļa. Toties ir nopietns ārzemju uzņēmumu lobijs, kas šīs nozares attīstību negrib pieļaut,» tā Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Jevgēņijs Kisiels.