Latvijas modei ir sācies jauns posms – pašmāju dizaineri te ir atzīti, varbūt pagaidām vairāk vārdos; paralēli jāattīsta un jāstiprina eksporta potenciāls.
Modes dizains statistiskā netiek atsevišķi izdalīts, un var vadīties pēc tiem datiem, kas attiecas uz visu tekstila rūpniecību, saka Dita Danosa, Latvijas modes palātas valdes priekšsēdētāja, konceptveikala Taste Latvia īpašniece. Izvērstas informācijas par 2011. gadu vēl neesot, bet 2010. gada dati, ko apkopojusi Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācija, rāda tendenci eksporta apjomam palielināties.
Mūsu valstī radītās lietas ir kvalitatīvas un de facto novērtētas. Ikdienā lielāko konceptveikala Taste Latvia apgrozījuma daļu nodrošina vietējie pircēji, taču brīvdienās, tūrisma sezonā nozīmīgu artavu dod arī ārvalstu viesi. Salonā Latvijas modes Klase piedāvātais apģērbs un aksesuāri tāpat atrod savus piekritējus gan Latvijā, gan ārpus tās.
Dizaineris Aleksandra Pavlova modes nams cenšas strādāt gan vietējam tirgum, gan eksportam. Pagaidām gan vairāk varot runāt par izpētes stadiju, kurā «jāčamda», kas ir vajadzīgs pircējam, jo māksla ir māksla, mode ir mode, bet to, ko pērk, ir vēl kaut kas cits jeb ikdiena ir ikdiena.
«Domāju, ka visi Latvijas dizaineri šobrīd ir šādā līmenī – ja es gribu nopirkt audumu lētāk, sašūt lētāk, pārdot un nopelnīt, nevaru paļauties tikai uz Latvijas tirgu – tas ir ļoti, ļoti mazs. Uz to orientēties nav iespējams, tā varētu būt savdabība «degustācija»,» uzskata A. Pavlovs.
Ja ir koncepts, ja tas ir labs, lai to realizētu kaut kur ārpus robežām, vajag kaut ko taustāmu, t.i., ideja ir līdz noteiktai pakāpei jāmaterializē. Šobrīd tas arī tiek darīts, teic salona Latvijas modes Klase līdzīpašniece Sintija Ozola.
Pēc D. Danosas rīcībā esošās informācijas, pašlaik Latvijas dizaineru eksporta tirgus ir dažāds.