Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild Linda Raituma, uzņēmuma Paade Mode dibinātāja un vadītāja. Paade mode ir pirmais latviešu modes zīmols, kurš saņēmis bērnu modes Oskaru - Francijas Milk Fashion Design Award godalgu. «Mums seko Zara, nevis mēs Zarai,» saka L. Raituma. 98% no Paade mode izstrādājumiem tiek eksportēti uz vairāk nekā 15 pasaules valstīm.
Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Vienmēr esmu zinājusi, ka nodarbošos ar ražošanu. Kad dzīvē pienāca izšķirošs brīdis un bija jāpieņem lēmums - ko darīt - izvēlējos to, kas visvairāk iet pie sirds. Ja dari kaut ko, kas tiešām patīk, esi noturīgāks pret grūtībām un neskaiti darba stundas. Šobrīd redzu, ka no nekā esam radījuši jau kaut ko, kas ir atzīts visā pasaulē. Tas ir lielākais gandarījums un iemesls darbu turpināt.
Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Tā kā eksportējam 98% no saražotajiem Paade mode izstrādājumiem un katru gadu turpinām kāpināt apgrozījumu par 50 līdz 100 procentiem, joprojām teju vai katra saruna ar klietnu sākas ar to, ka kopīgi noskaidrojam, kas ir Latvija un kur tā atrodas. Āzijas valstīm, Amerikas uzņēmējiem aizvien ir pārsteigums dzirdēt, ka esam Eiropas valsts.
Rietumeiropā mūs joprojām uzlūko kā «jauniņos», kam sevi vēl jāpierāda – domājot tieši par to, ka Latvija kā valsts (ne tikai tās modes industrija) vēl ir attīstības stadijā, nenobriedusi. Redzam lielu piesardzību, ilgstošu vērošanu no sezonas uz sezonu. Sak, paskatīsimies - kā noturēsieties, vai attīstīsieties. Protams, mums jāaug ne tikai kā nozarei, bet arī valstij, tostarp katram cilvēkam sasniedzot vēlmi atbalstīt mūsu amatniecības un dizaina izstrādājumus, lietojot tos pašiem un iesakot citiem. Mums pašiem savās mājās jāiemācās novērtēt izstrādājumus, kas citviet tiek uzlūkoti gluži citām acīm.
Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Vispirms tas ir gandarījums, ka esam attīstījuši uzņēmumu ar ļoti minimāliem resursiem. Tas paveikts ar milzīgu pašu darbu un iesaisti, labu komandu un, acīmredzot, pietiekami tālredzīgiem, gudriem lēmumiem.
Kas Jums ir šā brīža lielākā aktualitāte?
Mūsu ikdiena norisinās paralēli četrās sezonās - kad parakstu dokumentus, nereti domāju – par kuru gadu ir runa? Jo jau tagad strādājam pie 2018.gada vasaras kolekcijas un 2017./18. gada ziemas, vienlaicīgi tirgojam 16. gada ziemu un prezentējam un izpildām pasūtījumus 17. gada vasaras kolekcijai.
Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos? Kāpēc – jā vai nē?
Sociālo tīklu komunikācija ir mūsdienu informācijas apmaiņas pamatā. Bez dalības tajos nebūtu sasnieguši to, kas ir šobrīd. Mūsu sekotāji izdara zināmu spiedienu uz tirdzniecības vietām, medijiem. Sociālie tīkli sniedz vērtīgu atbalstu ne tikai informācijas apmaiņā ar mūsu faniem, klientiem, bet ari no komunikācijas sociālos tīklos mums pieteikušies tiešām labi ražotāji, tirdzniecības vietas, fotogrāfi, stilisti, mediji.
Atklājiet savu labāko un sliktāko īpašību.
Esmu ļoti neatlaidīga. Spēju ne tikai izvirzīt mērķus, bet arī soli pa solim īstenot iecerēto. Sliktākā īpašība, kas vienlaikus ir arī viena no labākajām – veselīga labticība cilvēkiem.
Ko Jūs noteikti tuvāko piecu gadu laikā gribētu sasniegt/izdarīt?
Īstenot Paade mode biznesa mērķus, attīstīt mazumtirdzniecības tīklu un izveidot savu ražotni – radošo laboratoriju.
Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Jāpiemīt interesei par bērnu modi no A līdz Z. Jābūt spējīgam darboties patstāvīgi, degot par savu lietu, nevis sekojot pulkstenim.
Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Mans pirmais darbs bija muzikālā meiteņu ansambļa vadītāja ģimnāzijā, kurā mācījos. Tam sekoja darbs Dzintaru neirožu krīžu stacionārā, kam paralēli studēju psiholoģiju. Profesionāli nozīmīgu izaugsmi un pieredzi ieguvu Swedbank Grupā, sākot kā mārketinga vadītājai tolaik Hansa Līzingā, vēlāk vadot biznesa attīstības komandu gan Latvijas, gan Baltijas līmenī. Vēlāk pievienojos uzņēmuma Balta apdrošināšanas pārdošanas komandai, kur tiku pie «kārtīga rūdījuma», vadot Retail virzienu - filiāles, apdrošināšanas aģentus. Tomēr paralēli tam, visur sekoja sapnis par ražošanu.
Sagaidot pasaulē meitu Emīliju, izmantoju to kā lielisku brīdi, lai apstātos, izkāptu no nemitīgā riteņa un padomātu par to, kādas ir manas prioritātes. Un drīz vien bija gatava Paade mode pirmā kolekcija. Kādu brīdi vēl loloju domu, ka sākotnēji savu modes zīmolu attīstīšu paralēli ar atgriešanos «īstajā darbā». Tomēr tas neizdevās un tad pilnībā pievērsos Paade mode, kas bijis līdz šim labākais lēmums.
Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Sākumā domāju, ka Paade mode būs Latvijas tirgum - viss par un ap latviešiem. Pāde ar garo «ā» apzīmē krustāmu bērniņu, kuru uzņem saimē, pieņem par personību, svarīgu cilvēku dzimtā. Ar laiku Paade ar diviem «a» kļuva vieglāk komunicējama starptautiski.
Jau no brīža, kad kādā no vietējiem blogiem tika publicēta informācija par mums, uzreiz saņēmām interesi no starptautiskiem tirgotājiem - eksports atnāca pie mums, nevis mēs pie eksporta. Tad arī nolēmām, ka mērķtiecīgi attīstīsimies starptautiski.
Vai ir kas tāds, ko Jūs nepiedodat darbā vai dzīvē kopumā?
Drīzāk pārāk daudz piedodu, jo saprotu, ka ne vienmēr viss vērtējams viennozīmīgi. Tāpēc drīzāk ir lietas, kuras mēdz sarūgtināt. Tomēr labi, ka daudz vairāk ir tādu, kas iepriecina.
Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Paade mode izstrādājumi ir 100% ražoti Latvijā. Ļoti nopietni attiecamies pret izmantoto materiālu izvēli. Piemēram, merino vilnu pasūtam no Japānas, jo dzijas ieguves process ir ievērojami dabīgāks, nekā tas ir, salīdzinot ar Eiropu.
Vai jums ir kāda īpaša metode, kas palīdz saņemties sarežģītās situācijās? Kāda tā ir?
Vislabāk palīdz sarunas arī vīru – viņš nav īpaši pļāpīgs, bet prot īstajā brīdī pateikt vissvarīgākās lietas. Arvis ir kā mans mugurkauls.
Kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Protu priecāties par mazām lietām. Tāpēc katra diena ir iedvesmas pilna. Redzu, ka pasaule ir pilna ar azartiskiem, dziļiem cilvēkiem.
Viena no iedvesmojošākajām dienām pavisam nesen bija mūsu skate Riga Fashion Week ietvaros, kas bija mūsu iespēja demonstrēt jaunāko kolekciju Sun Daze, kurā sadarbojāmies ar 33 mazām, unikālām personībām. Kopīgi piedaloties mēģinājumos un gaidot lielo iznācienu, kāds ar savu labāko draugu pat uz mēles gāja rokās sadevies, kāda meitenīte izbaudīja īpašo mirkli pirmo reizi mūžā pielaikojot..bikses. Kādam pietika drosmes pateikt «nē» tieši pirms lielā iznāciena un kāds cits izcīnija savu mazo uzvaru, tomēr dodoties uz mēles, par spīti nogurumam. Dalība skatē ir īpašs piedzīvojums ne tikai mums, bet arī katram no bērniem, ko dziļi cienām un novērtējam kā personības. Viņiem tā ir iespēja ne tikai uz vienu dienu iejusties modeļu lomās, bet arī paveikt kaut ko pašiem, bez vecākiem blakus. Tie ir brīži, ko vērts piedzīvot un ar kuriem dalīties tālāk.
Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Tas varētu būt iespējami vienkāršs pikniks dabā, jebkādā formātā un vietā- jūrmalā, purvā, mežā. Vislabāk ar kopā ar tuviem cilvēkiem - ģimeni, draugiem.
Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Mani šobrīd ļoti uzrunā Marka Rotko daiļrade. Vienkāršības dziļums.
Kas Jūs iedvesmo un motivē?
Katrs jauns mazāks vai lielāks sasniegums. Ģimenes dzīve, kurā aug 2 mazi bērni (9 un 6 gadi), un darbs Paade mode patiesībā nepieļauj iespēju nebūt iedvesmotam. Ja kaut vienā no jomām piezogas rutīna, tad no citas puses jau saraksts ar jauniem izaicinājumiem, pārsteigumiem. Jau plānotājs vien ir iedvesmojošs un jautrs, kur bērnu pulciņi, turnīri mijas ar darba projektu «deadline», skatēm, tikšanās, izstādēm.
Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Ziedotu zinātnei, kas pēta ļaundabīgu audzēju ārstēšanu.
Kam Jūs savā darba ikdienā pievēršat vislielāko uzmanību? Vai Jums ir savi īpašie rituāli darba dienu uzsākot, tās laikā vai to noslēdzot?
No rīta tas ir dubultais espresso un piecelšanās pirmajai, lai iegūtu iespēju kādu brīdi pavadīt tikai ar sevi. Formulu papildina vakari bez darba un brīvdienas ar ģimeni.
Izstāstiet savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Mūsu mājās šobrīd ļoti aktuālas ir sākumskolnieku «anekdotes». Tās anekdotes par tēmu- skolotāja uzdod uzdevumu un bērni pārprot, «saputrojas» mājas darbu izpildē.
Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Izvēlieties latviešu modi! Ne vienmēr tas būs tikai naudas vai gaumes jautājums. Bet arī pārliecības, vērtību un galu galā – vēlēšanās. Mūsu dizaineru darinājumu valkāšana, apzināta dalīšanās ar informāciju par tiem ir liels un nozīmīgs solis pretī tam, lai ar mūsu dizainu varētu lepoties ne tikai ārvalstnieki, bet arī mēs paši.
Lūdzu, iesakiet kādu kultūras pasākumu, kuru būtu vērts apmeklēt.
Katrai Latvijas ģimenei ieteiktu apmainīt brīvdienu pavadīšanas rituālu lielveikalā pret brīvdienām muzejā. Īpaši ieteiktu doties uz nesen kā atjaunoto Latvijas Nacionālo mākslas muzeju.
Informācija par rubriku: Jautājumi visiem šīs rubrikas dalībniekiem ir vienādi. Atbildes dalībnieki sniedz rakstiski.
#1/8
Kopā ar Francijas bērnu modes viedokļa līderēm, saņemot Milk Fashion Design balvu Paade Mode zīmolam. Līdz šim lielākais profesionālais pārsteigums un gandarījums.
#2/8
Mani mīļie - vīrs Arvis, dēls Eduards un meita Emīlija. Šajā rudenī - pastaiga kopā ar draugiem pa Kaņiera ezera laipām
#3/8
Mirklis no radošā procesa. Es, Edīte Ķirse, Santa Pīlēna. Te top rudens/ziemas kolekcija 2017./18.
#4/8
Mana mīļākā bērnības bilde. Te es un mana mammīte. Man 1 gana jubileja.
#6/8
Kopbilde ar 33 supermodelīšiem un komandu pēc 2017. gada pavasara, vasaras kolekcijas modes skates Riga Fashion Week
#7/8
Mirklis no kāda ģimenes atpūtas brauciena Itālijā, Norcia, raftings. Neaprakstāms adrenalīns!