Ja tiešām ir superprodukts, tam tirgu var atrast. Ja neizdodas, tad ir jautājums, vai produkts nav tā pārcenots, ka uzņēmums otrā pusē nevar izveidot biznesu - tā intervijā Dienas Biznesam saka eksporta konsultāciju un tirgus izpētes uzņēmuma GatewayBaltic līdzīpašniece Inese Andersone.
Pirms 12 gadiem, kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā, viņa saskatīja iespēju piedāvāt eksporta konsultācijas sadarbības veicināšanai ar Zviedriju. Šī ideja ir attaisnojusies, un šobrīd uzņēmuma pakalpojumus izmantojuši ne vien daudzi Latvijas, bet arī ārzemju uzņēmumi. Plašāk par to, kādi ir Latvijas eksportētāji un kā šo gadu gaitā mainījušies, viņa stāsta intervijā.
Fragments no intervijas
Tu jau vairāk nekā desmit gadus palīdzi mūsu uzņēmējiem eksportēt. Kāpēc tev ir svarīgi to darīt?
Man liekas, ka eksportējošie uzņēmumi ir daudz stiprāki, ar ilgtspējīgāku pieeju, rada labāk apmaksātas darbavietas, ievieš inovācijas un attīstās. Tāpēc mums ir svarīgi viņiem palīdzēt, lai attīstība notiktu ātrāk. GatewayBaltic radās pirms 12 gadiem. Pusotru gadu es ar savu draugu un tagadējo vīru Kimu dzīvoju Zviedrijā, taču mēs izdomājām pārcelties uz Latviju. Tas bija laiks, kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā. Apzinājāmies, ka visas robežas ir vaļā, bet nebija zināms, kā ieiet tepat blakus esošā tirgū. Izmantojām to, ka mums bija latviešu un zviedru valodas zināšanas, sākām ar Latviju un Zviedriju. Katru gadu sapratām, ka klienti prasa ne vien palīdzēt ieiet Zviedrijas tirgū, bet visā Skandināvijā. Tāpat parādījās interese no skandināviem un ne vien par Latviju, bet arī par Baltiju un Poliju. Tā mēs visu laiku esam likuši klāt jaunus tirgus, ir bijuši projekti arī Paragvajā, Meksikā un Honkongā. Robežas izzūd.
GatewayBaltic attīstās, eksportējam arī savus pakalpojumus – mums ir klienti no Turcijas, kam palīdzam izplesties Skandināvijā, tāpat mums ir klienti no Gruzijas, kam interesē Baltija un Polija. Daudzi uzņēmumi vēlas diversificēt tirgu – darboties ne tikai Krievijā, bet ienākt Eiropā, mēs esam viņu atbalsts. Tāpat mūsu klienti ir igauņi un lietuvieši, taču to mēs paši vairs neuzskatām par eksportu; Baltija mums ir bāzes tirgus. Kopumā vairāk nekā puse mūsu pakalpojumu ir eksports. Tas ir forši, jo ir skaidrs, ka arī mūsu pakalpojumiem Latvijas tirgū ir limits un tas mums dod jaunas idejas, ko darīt tālāk.
Kādi ir tavi novērojumi par to, kādi ir mūsu eksportētāji – pie kā viņiem vēl jāpiestrādā?
Domāju, ka jau ir daudz labāk nekā pirms pieciem vai desmit gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu uzņēmumi ir sapratuši – viņiem nepieciešami eksporta pārdevēji, kas strādā tieši ar eksportu. Tomēr pamatā Latvijas uzņēmumiem joprojām trūkst stratēģiskās plānošanas – izplānot laiku un resursus, ko veltīt eksportam. Tam vajadzīgi cilvēki, laiks un nauda. Tomēr ar laiku kļūst labāk. Tāpat ir diezgan liels Eiropas finansējums, lai palīdzētu uzņēmumiem – nav tā, ka viņiem neviens nepalīdz un viss ir pašu rokās.
Visu rakstu «Dari pats» uzņēmēja lasiet piektdienas, 9.decembra laikrakstā Dienas Bizness!