Topošā ēdināšanas pilsētiņa atjaunotajā Centrāltirgus paviljonā būs kā flagmanis tirgus nākotnes vīzijai par vietu, kur ne tikai iepirkties, bet arī labi pavadīt laiku, atpūsties un pavakariņot, teic AS Rīgas Centrāltirgus (RCT) vadītājs Artis Druvinieks.
«Ēdināšanas daļu nevērs ciet līdz ar RCT darbalaiku. Šī paviljona daļa strādās ilgāk. Proti, ja RCT strādā līdz sešiem, tad šī daļa strādās ikdienā līdz 22:00, bet piektdienās un sestdienās līdz diviem naktī. Šādā veidā arī gribam mainīt cilvēku uztveri. Vēsturiski cilvēkiem ir izveidojies priekšstats, kas RCT teritoriju vakara stundās vairs neuztver kā pozitīvu vidi. Mēs strādājam pie tā, lai mainītu domāšanu, un mums ir labi piemēri, uz ko atsaukties, - Barselonas, Madrides tirgus, Eiropas tirgus etalons – Roterdamas tirgus, kam mēs mēģinām līdzināties ar šo ēdināšanas pilsētiņas konceptu,» intervijā stāsta A.Druvinieks.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Tuvākajā nākotnē renovāciju piedzīvos arī Rīgas Centrāltirgus (RCT) Zivju paviljons, kas tiek uzskatīts par tirgus «rozīnīti». A. Druvinieks, kurš šajā amatā ir nedaudz vairāk kā gadu, norāda, ka RCT šobrīd piedzīvo pārmaiņas, kas vērstas uz cilvēku paradumu un domāšanas maiņu attiecībā uz to, kas ir tirgus un ko tas spēj piedāvāt. Tik tikko durvis vēris atjaunotais Gastronomijas paviljons, kas bija slēgts divus gadus un kurā tuvākajā laikā tiks atvērta arī ēdināšanas zona, kādas līdz šim RCT nebija. Šī daļa gan nodota apsaimniekošanā apakšnomniekam, kurš ir piesaistījis ēdinātājus. Tāpat jau sākti darbi, lai sagatavotos Zivju paviljona atjaunošanai un pielāgošanai tieši zivju tirgotāju vajadzībām, tas varētu uzsākties nākamgad un ilgt līdz 2021.gadam. Tai pat laikā, lai gan situācija pēdējos gados ir uzlabojusies, joprojām aktuāla problēma ir nelegālo preču plūsma un tirdzniecība RCT teritorijā. Pēc A. Druvinieka teiktā, tā ir problēma, ko RCT viens pats nespēj atrisināt, un tā ir jāskata plašāk – valstiskā līmenī.
Fragments no intervijas
Kāds RCT bijis pagājušais gads?
Ja runājam par zaudējumiem, tad tie drīzāk ir attiecināmi uz 2017.gadu, nevis pagājušo gadu. 2017. gadā RCT apgrozīja vairāk nekā 7 miljonus eiro, bet piedzīvoja arī gandrīz 800 tūkst. eiro lielus zaudējumus. Viens no iemesliem bija tas, ka Rūpniecības preču tirgus demontēšanai paredzētā pamatlīdzekļu atlikusī vērtība 699,31 tūkst. eiro tika norakstīta atbilstoši nekustamo īpašumu vērtējuma atzinumam. Savukārt pērn deviņos mēnešos apgrozīti vairāk nekā 5 miljoni eiro, bet pelņa bija 204 tūkst. eiro. Tomēr vērtēt, vai pērn bija veiksmes vai neveiksmes, nebūtu īsti pareizi. Pagājušais gads bija izaicinājumu gads un, manā vērtējumā, kopumā diezgan veiksmīgs. Pēc ne pārāk viegliem un ilgiem pūliņiem esam atvēruši Gastronomijas paviljonu, tam tika veltīti lieli spēki. Daudzas lietas, kas notika, es nesauktu par neveiksmēm, bet gan par sarežģījumiem vai aizķeršanos. Mums ir skaidrs redzējums, uz ko mēs ejam. RCT ir vidējā termiņa stratēģija, kuru mēs īstenojam, un mums ir skaidra vīzija, ko šeit nākotnē vēlamies redzēt. Uz to arī virzāmies.
Kāda tad ir šī nākotnes vīzija, un kā redzat tirgus attīstību?
Ir skaidrs, ja mēs paliekam tīrā tirgus statusā, tad attīstība apstāsies. Ir pierādījies - ja esi apstājies, tad faktiski var teikt, ka sāc iet atpakaļ. Mēs esam papētījuši Eiropas vadošos tirgus, kādi tur ir koncepti un kas tur notiek. Tirgus tīri tikai kā tirgus ir lemts lēnai lejupslīdei, tāpēc tirgum ir jāspēj piedāvāt papildu lietas apmeklētājiem. Nav noslēpums, ka tirgu izkonkurē lielveikali un tirdzniecības centri, kas piedāvā dažādas interesantas lietas. Cilvēkam ir interesantāk apmeklēt šos veikalus, nekā braukt cauri visai pilsētai uz tirgu. Lai mēs būtu kaut cik konkurētspējīgi, ir jārada kaut kas pievelkošs, lai cilvēki ne tikai atnāktu uz tirgu nopirkt kartupeļus vai zemenes, bet arī pavadītu šeit labi laiku, atpūstos, paēstu pusdienas un, iespējams, arī vakariņas. Respektīvi, tam ir jābūt labam mikslim gan no atpūtas, gan no iepirkšanās viedokļa. Tas ir tas, uz ko mēs šobrīd ejam un ko cenšamies attīstīt. Tirgum tikai kā tirgum, visticamāk, pozitīvā veidolā pastāvēt būs grūti, ir jādomā kaut kas papildus, lai cilvēkiem būtu interese nākt uz šejieni un uzturēties. Jāmin arī, ka pavisam drīz tiks atvērts RCT informācijas centrs, kas būs kā palīgs un saikne ar apmeklētājiem.
Vai cilvēki atgriežas tirgū?
Nav noslēpums, ka tirgus dzīvo sezonāli. Ir uzplaukumi un arī klusāki periodi. Šobrīd ir nosacīti klusais periods, tirgus atkal atdzīvosies pavasarī, kad sāksies stādu sezona un ziedi. Ja skatās globāli, tad patiesībā tirgus apmeklētība nemainās. Varbūt nedaudz mainās kontingents, bet tirgus kā bija, tā arī ir apmeklēts. Cilvēku plūsma mazāka nekļūst. Ir grūti veikt konkrētu uzskaiti, jo tirgus ir atklāta teritorija, kurai ir piekļuve no visām pusēm, tāpēc mēs varam tikai aptuveni vērtēt šo cilvēku plūsmu. Aptuveni pirms diviem gadiem cilvēku bija nedaudz mazāk, bet šobrīd skaits ir audzis, un mēs panāksim cilvēku pieplūduma palielinājumu. Tāpat mēģinām piesaistīt cilvēkus uz dažādiem pasākumiem. Piemēram, pagājušajā gadā atjaunojām gadatirgu būtību, jo tie bija zaudējuši savu jēgu. Senāk tā bija vieta, kur satikties, iepirkties, paēst un atpūsties. Pērn mēģinājām šo tradīciju atjaunot un šogad plānojam turpināt. Es domāju, mēs mainīsim cilvēku viedokli par to, kas ir tirgus un kas te notiek. Proti, ka te var uzturēties arī vakarā, līdzīgi kā tas ir citās Eiropas valstīs. Es domāju, ar laiku apmeklētāji vairs vakarpusē nemetīs līkumu RCT un vēlēsies te pavadīt laiku.
Visu rakstu Flagmanis jaunai tirgus koncepcijai lasiet piektdienas, 18.janvāra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!