"Esam panākuši, ka 3% no emisijas kvotām aviācijai tiks atliktas īpašā rezervē, kas būs paredzēta gan jaunajām, gan strauji augošām aviokompānijām, tajā skaitā - airBaltic," informē deputāts Roberts Zīle, "Uz bezmaksas kvotām no šīs rezerves varēs pieteikties ne tikai jaunas aviokompānijas, bet arī tās, kuru ikgadējā vidējā izaugsme 4 gadu periodā pārsniedz 18%.
Tā nolemts otrdien, 8. jūnijā balsojumā Eiropas Parlaments (EP) apstiprināja panākto vienošanos ar ES Padomi par direktīvas projektu, ar kuru aviācijas nozare tiks iekļauta emisijas tirdzniecības sistēmā, Db.lv informē Guna Zaķe - Baltā deputāta R. Zīles palīdze.
„Direktīvas projekts paredz, ka viena aviokompānija nevarēs saņemt vairāk kā 1 miljonu kvotu attiecīgajam laika periodam", norāda R. Zīle.
Jaunā Direktīva par aviācijas darbību iekļaušanu Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā paredz kvotu tirdzniecību šajā sektorā sākt ar 2012. gadu. "Šī kvotu īpašā rezerve ir būtiska Latvijas un citu, pārsvarā jauno dalībvalstu, aviācijas nozarēm, kas strauji attīstās. Tā palīdzēs jaunajām un strauji augošām aviokompānijām konkurēt dažādos tirgos, " šodienas debatēs uzsvēra R. Zīle.
Atšķirībā no Eiropas Komisijas sākotnējā piedāvājuma sistēmu sākotnēji attiecināt tikai uz lidojumiem ES, pašreizējā vienošanās paredz, ka kvotas attieksies uz visiem reisiem, kas tiek veikti ES teritorijā vai arī no vai uz ES, neatkarīgi no tā, vai to veic ES vai trešās valsts aviokompānija. Sākotnējā iecere bija mūsu aviokompānijām neizdevīga. Kvotu tirdzniecībai jau sākotnēji jāattiecas uz visām aviokompānijām vienlīdzīgi. "Apstiprinātā vienošanās ir taisnīgs risinājums, jo nediskriminē nevienu aviokompāniju. Piemēram, Krievijas un Ukrainas kompāniju veiktie lidojumi uz Eiropu tiks iekļauti kvotu sistēmā tieši tāpat, kā airBaltic lidojumi uz Krieviju vai Ukrainu, "uzsver deputāts.
Emisiju tirdzniecības sistēma lidojumu operatoriem piešķirs noteiktu skaitu kvotu jeb atļauju, ar katru no tām dodot tiesības uz 1 tonnu CO2 izmešu gadā.
Lai kvotu tirdzniecības sistēmas rezultāts būtu virzīšanās tuvāk ES klimata pārmaiņu samazināšanas mērķiem un samazinātu aviācijas radīto piesārņojumu, jaunā direktīva paredz, ka 2012. gadā kopumā starp aviokompānijām tiks pārdalītas atļaujas emisijām, kas atbildīs 97 % no 2004-2006. gadā fiksētā vidējā ikgadējā emisiju apjoma. Vēlākā laika periodā (2013. - 2020. g.) tas būs attiecīgi 95 %, ja vien dalībvalstis, pārskatot visu ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu kopumā, nevienosies par citu apjomu.
Direktīva nosaka, ka 85 % no visām emisiju atļaujām tiks izdalītas aviokompānijām bez maksas, bet 15 % tiks izpārdotas vairāksolīšanā. Tādejādi aviokompānijām, kuras vēlēsies radīt vairāk emisiju, nekā atļaus tām piešķirtās kvotas, nāksies papildu kvotas iegādāties par maksu.
Lai Direktīva tiktu uzskatīta par pieņemtu, kompromisa vienošanās vēl formāli jāapstiprina Padomei, kas jau uzņēmusies saistības to apstiprināt.
No visām atļaujām 85% sadalīs bez maksas, 15% pārdos izsolē, paredz vienošanās, Db.lv norāda Marika Armanoviča, Eiropas Parlaments Preses dienesta — Latviešu redakcija.
Kvotas, kas piešķiramas katrai kompānijai, aprēķinās, pamatojoties uz operatora vidējo emisiju daudzumu laikā no 2004. līdz 2006.gadam. Pirmajā posmā, sākot no 2012.gada, kopējais ES radītais aviācijas emisiju daudzums būs jāsamazina par 3%. Otrajā posmā, no 2013.gada un turpmāk — par 5%. Šos daudzumus nākotnē tomēr varēs pielāgot. Jau 2014. gadā paredzēts direktīvu pārskatīt.
Vienošanās paredz rezervi, kas ļaus iegūt papildu bezmaksas kvotas. Tās paredzētas jauniem un strauji augošiem uzņēmumiem, kam papildu kvotu pieprasījums būs jāiesniedz savas valsts atbildīgajai iestādei.
Emisiju tirdzniecība neattieksies uz vairāku dienesta veidu lidojumiem — muitas, militārām vajadzībām, glābšanai, ārkārtas situāciju novēršanai un ātrās medicīniskās palīdzības lidojumiem. Tā neattieksies arī uz nelielām aviolīnijām, proti, operatoriem, kas trijos secīgos četru mēnešu periodos veic mazāk par 243 lidojumiem periodā vai veic lidojumus, kuru ikgadējās kopējās oglekļa dioksīda emisijas nepārsniedz 10 000 tonnu gadā.
Par to, kā izmantot vairāksolīšanu ienākumus, jāizlemj dalībvalstīm. Tos būtu jāiegulda klimata pārmaiņu iegrožošanai, lai pielāgotos klimata pārmaiņām ES un trešās valstīs, jo īpaši jaunattīstības valstīs, finansētu pētniecību, īpaši par zaļāku gaisa transportu. Ieņēmumi no izsolēm arī būtu jāizmanto, lai finansētu iemaksas Pasaules energoefektivitātes un atjaunojamo energoresursu fondā, un pasākumiem, kas domāti, lai novērstu mežu izciršanu.