Fotoradaru uzstādītājiem un Ceļu policijai ir paveicies, ka autovadītāji Latvijā līdz šim nav sākuši masveidā tiesā pārsūdzēt fotoradaru uzliktos sodus. Tāpat ir paveicies, ka līdz šim nav uzsāktas tiesvedības, lai attiecīgo sistēmu atceltu. Tādu uzskatu pauž zvērināts advokāts Aldis Gobzems.
Viņš norāda, ka jau šobrīd transportlīdzekļu vadītāju pacietības mērs esot pilns, līdz ar to masveidā vēršanās tiesā ar lūgumu atcelt uzliktos sodus, esot tikai laika jautājums.
«Es aicinu autovadītājus izmantot savas konstitucionālās tiesības, jo nav nekādas jēgas autovadītājiem klusībā vaimanāt. Neesmu mucā audzis un pa spundi barots, tāpēc droši varu teikt – faktiski nezinu nevienu valsti Eiropas Savienībā, kur uz autoceļiem pirms fotorada nebūtu uzstādīta ceļa zīme, kas par to brīdinātu,» uzsver A. Gobzems.
Jāmin gan, ka policijas pārstāvis Edmunds Zivtiņš jau iepriekš norādījis, ka brīdinošās ceļa zīmes tiks novietotas pirms stacionārajiem radariem, kuru uzstādīšana Latvijas teritorijā sākies aprīļa beigās.
Savukārt advokāts uzskata, ka šobrīd izveidotā fotoradaru sistēma esot antikonstitucionāla, jo soda transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju, nevis autovadītāju, kas pārkāpumu veicis. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem, nav pareizi automātiski uzlikt sodu transportlīdzekļa īpašniekam vai turētājam, jo pie stūres pārkāpuma izdarīšanas brīdī var būt pavisam cita persona. Pēc fotoattēla to nevar noteikt.
To, ka ieviestā fotoradaru sistēma ir bezjēdzīga, apstiprinot arī statistika. Kopš fotoradaru masveida uzstādīšanas, uzlikto sodu apjoms faktiski tikai pieaugot, savukārt ceļu satiksmes negadījumu skaits nesamazinās un drošība uz ceļiem nepalielinās. Iespējams, statistikas dati, ka naudas sodi tiek piemēroti arvien vairāk, liecinot par to, ka Ceļu policijas vadība netieotk galā ar saviem pienākumiem, savā paziņojumā atzīmē A. Gobzems, kurš pats esot apstrīdējis tiesā uzliktos fotoradara sodus.
DB jau rakstīja, ka daļa sabiedrības paudusi savu neapmierinātību ar fotoradaru un norāda, ka fotoradari uzstādīti nevis, lai samazinātu ātrumu un ceļu satiksmes negadījumus, bet gan, lai nopelnītu fotoradaru uzstādītāji. Valsts budžetā nonāk visi ieņēmumi no fotoradaru fiksētajiem pārkāpumiem, taču saskaņā ar noslēgto līgumu, 35% no ieņēmumiem paredzēti samaksai Vitronic Baltica un Partneri par sniegtajiem pakalpojumiem.
Pagaidām gan Valsts policija nesteidzas atbildēt, vai fotoradari jau sākuši sevi attaisnot. E. Zivtiņš uzsver, ka pagājis pārāk īss laiks. Tomēr, atsaucoties uz autovadītāju teikto un paša novērojumiem, policijas pārstāvis uzsver, ka jau šobrīd satiksmes plūsma kļuvusi līganāka un nedaudz sabremzētāka, kā arī nedaudz krities vidējais braukšanas ātrums.
E.Zivtiņš, runājot tieši par fotoradaru projekta ieviešanas un realizācijas gaitu, vairākkārt norādīji, ka gan Iekšlietu ministrija, gan Valsts policija jau sākotnēji norādījusi, ka nevajadzētu pieļaut šādu te procedūru. «Mēs uzskatām, ka ar to ir jānodarbojas valstij. Valsts uzliek par pienākumu un mēs paši kontrolējam, paši izvietojam un visa nauda valsts kasē. Šobrīd situācija ir kāda ir. Kā jau esmu minējis, mums šie tehniskie līdzekļi ir nepieciešami, bet valstij naudas nav, ko izdalīt projektam, līdz ar to tika pieņemts lēmums par vienīgo un optimālāko variantu. Uzņēmēji pieteicās un tas, kurš piedāvāja lētāko procentu uzvarēja. Eiropā ir arī šādi mehānismi, taču es neuzskatu, ka tas būtu no pareizākajiem. Es domāju, ka valstij vajadzēja atrast līdzekļus.»
Viņš arī piebilst, ka vislabāk atzītā sistēma Eiropā darbojas Lietuvā. Proti, valsts īrē iekārtas no privātajiem uzņēmējiem, par to maksājot konstantu summu. Uzņēmējs var plānot savu peļņu, bet visi sodi aiziet valsts kas