Kafijas zīmola Paulig pirmsākumi meklējami 1876. gadā, kad savu pirmo uzņēmumu, kas nodarbojās arī ar kafijas tirdzniecību, Somijā dibināja Gustavs Pauligs. Latvijas tirgū zīmols Paulig ir pārstāvēts kopš 1994. gada.
Paulig grauzdē kafiju kopš 1904. gada. Pirms tam kafija tika pārdota tikai neapstrādātā veidā un to grauzdēja mājās.
Patlaban Paulig rūpnīca Vuosāri, Helsinkos ir viena no lielākajām grauzdētavām Eiropā, un tajā atrodas arī Paulig Grupas galvenais birojs. Grauzdēšanas procesā tiek izmantota tikai biogāze.
2010. gadā Paulig atvēra jaunu kafijas grauzdētavu Tveras reģionā Krievijā, kuras produkcija nonāk Krievijas un NVS tirgos. Latvijas tirgū gan nopērkama tikai Somijā saražotā produkcija.
«Cilvēki Latvijā pamazām apgūst zināšanas par kafijas kultūru, meklē plašāku informāciju, taču esam vēl ļoti tālu no tā, lai uz kafijas paciņas, piemēram, norādītu konkrētā ražas gada skaitli, plantācijas valsti, jo pagaidām to novērtētu ļoti maz cilvēku. Runājot par vecumu - gan Latvijā, gan pasaulē ir tendence, ka kafiju sāk dzert aizvien agrākā vecumā,» viesojoties Paulig Vuosāri rūpnīcā, biznesa portālam db.lv stāstīja SIA Paulig Coffee Latvia valdes locekle Margarita Aļabjeva-Vaišļa.
Paulig tirgus daļa Somijā ir 65%, Latvijā - 15%, bet Baltijā kopumā - 30%.
Runājot par Latvijas tirgu, M. Aļabjeva-Vaišļa teic, ka zīmolam lielākie panākumi ir tieši HoReCa segmentā, kur rādītāji trīs gadu laikā ir pieauguši par 60 procentiem: «Pasaules tendences rāda, ka kafijas baudīšanas paradumi sākas HoReCa vidē, tāpēc šim sektoram mēs veltām ļoti lielu uzmanību.»
Latvijā šobrīd strauji aug kafijas grauzdētāju skaits. Taču, vadoties pēc VID datiem, to saražotais kafijas apjoms Latvijā veido salīdzinoši nelielu daļu no kafijas tirgus, teic M. Aļabjeva-Vaišļa. «Vietējo grauzdētavu skaits atstāj minimālu ietekmi uz mūsu darbu,» viņa norāda. Vienlaikus Paulig pārstāve piebilst, ka konkurence Latvijas tirgū ir ļoti izteikta, vērtējot gan pēc piedāvāto kafiju veidiem, gan kafijas zīmolu komunikācijas.
Pārdotākais produkts Latvijas tirgū mazumtirdzniecībā ir maltā kafija Paulig Classic. Pētījums par Latvijas iedzīvotāju kafijas patēriņa paradumiem apstiprina, ka kafiju katru vai gandrīz katru rītu izvēlas aptuveni 81% iedzīvotāju. Joprojām viens no populārākajiem kafijas pagatavošanas veidiem ir maltas kafijas apliešana krūzē (In-cup).
Paulig zīmola stāsts lasāms raksta galerijā!
#2/34
1876. gadā Gustavs Pauligs nodibināja importēto pārtikas preču vairumtirdzniecības uzņēmumu un apprecēja Bertu Bonhofu. Savā pirmajā uzņēmējdarbības gadā G. Pauligs importēja un pārdeva 303 000 kilogramu zaļas kafijas, kas bija septiņi procenti no Somijas kopējā tolaik importētā kafijas apjoma.
#3/34
G. Pauligs 21 gada vecumā pārcēlās no Vācijas uz dzīvi Somijā. Pārceļoties uz Somiju, viņam radās iespēja strādāt uzņēmumā Nokia, kur viņš apguva jaunās mītnes zemes biznesa paradumus, tomēr sapņoja par savu biznesu. Attēlā - G. Pauliga galds Vuosāri ražotnes muzejā, kas pieejams tikai Paulig darbiniekiem.
#4/34
1904. gadā Paulig sāk kafijas grauzdēšanu. Pirms tam G. Pauligs saviem klientiem piegādāja tikai zaļo kafiju. Sākotnēji grauzdētās kafijas pupiņas tika iepakotas kārbās, katrā pa 5kg, un tās rotāja G. Pauliga paša radīta preču zīme «P». Somijas Rūpniecības pārvalde G. Pauliga preču zīmes reģistrāciju apstiprināja 1905. gada 12. janvārī.
#5/34
Pēc G. Pauliga nāves 1907. gadā kafijas biznesu pārņēma viņa sieva Berta Pauliga. 1909. gadā viņa īstenoja ievērojamu pārņemšanas darījumu, iegādājoties vairākas kafejnīcas no Dānijā dzimušā uzņēmēja Jūlija Nissena, kurš bija nonācis finansiālās grūtībās. Vēlāk ķēde izauga, iekļaujot 25 kafejnīcas un maizes ceptuvi. 1910. gadā kafijas biznesam pievienojās arī tējas bizness. Paulig nodarbojās arī ar garšvielu biznesu, kas ir pamatā mūsdienu Santa Maria zīmolam.
#6/34
1920tajos gados aizsākās Paulas stāsts. Tautiskā kleitā tērpta jauna sieviete Paula uz Paulig reklāmas plakātiem sāka parādīties 1926. gadā.
#7/34
Līdz 1924. gadam Paulig kafiju veikaliem piegādāja 5 kilogramu iepakojumos, bet, pateicoties kādam ierosinājumam, tika ieviesti arī mazāki kafijas iepakojumi, kas kļuva par ļoti pieprasītu preci. 1929. gadā Paulig nāca klajā ar saviem pirmajiem kafijas zīmoliem - Juhla un Presidentti, kas ir šodienas populāro zīmolu Juhla Mokka un Presidentti priekšteči. Divus gadus vēlāk veikalu plauktos parādījās gatava malta kafija.
#8/34
1941. gads – Somija ieslīgusi ar karadarbību saistītā krīzē, kad Paulig bija spiests ražot kafijas aizstājēju. Pēdējo reizi kafija valstī tika izplatīta 1941. gada decembrī. Pēc tam Paulig sāka ražot aizstājēju no rudziem un miežiem, kurā īstas kafijas nebija.
#9/34
1946. gadā atgriezās labie laiki, jo atkal bija pieejama kafija. Pirmā pēckara kafijas krava no Brazīlijas uz Somiju devās 1946. gada janvārī. 1947. gadā Paulig ģimenes uzņēmumā vadību pārņēma trešā paaudze, G. Pauliga mazdēlam Henrikam kļūstot par uzņēmuma vadītāju. Šobrīd uzņēmums joprojām ir Pauligu īpašumā, taču vadība uzticēta cilvēkam no ārpuses.
#10/34
1950. gadā tika izvēlēta pirmā īstā Paula – Paulig kafijas vēstnese un Paulig reklāmas seja.
#12/34
1960. gadā tika ieviesti pirmie vakuuma iepakojumi. Vakuuma iepakojumu pirmsākumi saistāmi ar kosmosa pētījumiem ASV.
#13/34
Paulig grauzdēšanas un iepakošanas rūpnīca 1968. gadā pārcēlās uz jaunām, modernām telpām Vuosāri, Helsinkos. To atklāšanas ceremonijā piedalījās arī Somijas prezidents Urho Kekkonens. Kopš tā laika katru Paulig kafijas paciņu rotāja zelta krūzītes attēls.
#14/34
1990. gads - Paulig satiekas ar Santa Maria. Deviņdesmito gadu sākumā Paulig apvienoja savus spēkus ar Nordfalks AB Zviedrijā un Danske Krydderier A/S Dānijā, lai izveidotu Nordic Spice Alliance. Līdz ar to Paulig garšvielu bizness ieguva Santa Maria zīmolu. Santa Maria devās arī uz Baltijas valstu virtuvēm. 2010. gadā Santa Maria oficiāli kļūst par Paulig grupas sastāvdaļu. Attēlā - veikals Vuosāri ražotnē šā gada oktobrī, kad tur viesojās portāls db.lv.
#15/34
2010. gadā tiek atklāta jauna grauzdētava Vuosāri, no kuras šobrīd kafija ceļo arī uz Latvijas tirgu. Zemes gabals jaunās grauzdētavas būvniecībai pie ostas tika iegādāts 2006. gada janvārī.
#16/34
Grauzdētava Vuosāri. Turpat kafija tiek arī iepakota. Biznesa portāls db.lv, viesojoties ražotnē, pārliecinājās, ka tur čakli darbojas roboti un lielākā daļa darba tiek paveikta automatizēti.
#17/34
Skats uz ostu, kas atrodas blakus ražotnei. Šobrīd Paulig rūpnīca Vuosāri ir viena no lielākajam grauzdētavām Eiropā, un tajā atrodas arī Paulig Grupas galvenais birojs (ražošanas platība - 23 000 m2, administrācija - 9 000 m2). Grauzdēšanas procesā tiek izmantota tikai biogāze. Ražošanas apjomi gada laikā - 45 000 t/100 milj. iepakojumu.
#19/34
Laikā, kad db.lv viesojās ražotnē, veikals bija izdekorēts Halovīna noskaņās. Kafija Somijā tiek patērēta daudz lielākos apjomos nekā Latvijā, mērot uz vienu iedzīvotāju.
#20/34
Vuosāri administrācijas telpas. Paulig grupa nodarbina 2130 darbiniekus. Tā darbojas 13 valstīs.
#22/34
Paulig lēš, ka apgrauzdē katru 100. kafijas pupiņu pasaulē. Galvenokārt Paulig kafiju iepērk no Brazīlijas un Kolumbijas. Taču kopumā kafija tiek iepirkta no 15 valstīm.
#25/34
2011. gadā Paulig atvēra jaunu kafijas grauzdētavu Tveras reģionā Krievijā. Jaunās un modernās grauzdētavas produkcija nonāk Krievijas un NVS tirgos. Paulig ir kļuvis par vienu no vadošajiem kafijas zīmoliem Krievijā.
#26/34
Paulig muzejā apskatāms, kā laika gaitā mainījies kafijas iepakojumu dizains.
#28/34
Kulma - Paulig konceptveikals un grauzdētava Helsinkos, Kluuvi iepirkšanās centrā. Paulig Kulma tika atklāta 2016. gadā kā vieta, kur satikties kafijas mīļiem un tiem, kas vēlas iepazīt šī zīmola kafiju. Līdz ar Kulmas atvēršanu Paulig atgriezās pie savām saknēm, jo G. Pauligs savu biznesu sāka tieši ap stūri.
#29/34
Kulmā esošais kafijas grauzdējamais aparāts (attēlā kreisajā pusē) nosaukts Bertas Pauligas vārdā.
#30/34
Visas kafijas Paulig Kulma ir grauzdētas uz vietas, un ikviens var novērot grauzdēšanas procesu.
#31/34
Paulig produkcija tiek marķēta ar zīmi «100% Ilgtspējīga kafija». Pasaulē 100% ilgtspējīgu kafiju nodrošina tikai dažas lielās kompānijas Nespresso, Paulig un Starbucks. Paulig īpašu uzmanību pievērš kafijas ceļam no audzētāja līdz patērētājam. Kafiju no tās audzētāja bieži vien pārpērk starpnieki, turklāt pēc tam to no starpnieka iegādājas cits pārpircējs, un tā tas notiek vairākkārt. Paulig mērķis ir satuvināt kafijas audzētājus ar kafijas patērētājiem un nodrošināt to, ka kafijas audzētāji saņem godīgu samaksu par padarīto darbu.
#32/34
Kafijas pasaulē ir savas modes tendences – piemēram, Somijā aizvien vairāk tiek patērēti tā saucamie ready to drink produkti, ko ērti paķert līdzi ceļā. Tos īpaši iecienījuši jaunieši. Populāra kļūst aukstā ūdenī īpaši nogatavināta kafija cold brew jeb aukstā kafija.