Zīmola Twinkle Twinkle stāsts aizsācies pirms trīs gadiem ar pirmo radīto mugursomu bērniem. Šodien to papildina citi produkti.
Video skatāms raksta beigās!
«Pirmo somu uzšuvu savai krustmeitai, kurai tuvojās dzimšanas diena. Labi, ka tā bija pēc pusgada un lēnām varēju kaut ko taisīt. Savējiem vienmēr ir gribējies izveidot kaut ko tiešām īpašu. Kā jau visu mūsdienās, ieliku to Instagram, bija diezgan liela atsaucība. Domāju, kāpēc nepamēģināt turpināt, jo, ja nepamēģināšu, tad jau nekas nenotiks. Palēnām auga pieprasījums. Sākumā gan bija grūtāk, kamēr sasniegts brīdis, kad cilvēki zīmolu atpazīst. Visu laiku ir jārada kaut kas jauns, lai cilvēkiem patiktu,» zīmola pirmsākumos dalās liepājniece Zane Sitenkova. Biznesa sākšanai viņa ieguldījusi tikai personīgos līdzekļus. Investīciju apjoms nebija liels, jo nebija nepieciešamas milzīgas ražošanas iekārtas. «Bija jāiegādājas šujmašīnas, bet nav kā citos biznesos, ka nevari sākt darbību bez nekā. Šajā gadījumā varēja iepirkt audumus nelielos apjomos un pēc tam attīstīties. Principā 90% nopelnītā tiek investēti, iepirkti materiāli. Ja iztērētu to, kas nopelnīts, nekādu jaunumu vairs nebūtu,» pārdomās dalās Z. Sitenkova.
Noder zināšanas ekonomikā
Vēlāk radusies ideja mugursomas personalizēt – uzšūt virsū bērna vārdu, kā arī veidot dažādus citus uzšuvumus. Vēlāk mugursomas papildināja siltie ratu guļammaisi ziemai, ratu plēves, ratu roku sildītāji, papildus uzšūtas arī cepures. Nesen zīmols laidis klajā jaunu produktu līniju – linu produktus mazuļiem: sedziņas, knupīšu turētājus, kā arī pārtinamo virsmu pārvalkus. Pēc zīmola radītājas domām, jaunā produktu līnija ir viegla, dabīga, mājīga un sirsnīga. Z. Sitenkova pēc izglītības ir ekonomiste un profesijā darbojas arī ikdienā, jo ir grāmatvedes palīdze, tāpēc šūšanas iemaņas apguvusi pašmācības ceļā ar nelielu kursu palīdzību. Ierasti viņa rada pirmo produkta paraugu, un tad talkā nāk kolēģes, taču ir arī produkti, kuru radīšanā iesaistīta tikai viņa pati. Šobrīd Z. Sitenkova darbojas kā pašnodarbinātā persona un atzīst, ka iegūtās zināšanas ekonomikā palīdz noteikt, kādam ir jābūt zīmola produktam, kā veidojas cena, kā notiek produkta izplatīšana un kā veidot mārketingu. «Produktam ir jābūt ar profesionālām fotogrāfijām, ne tikai uzmestam uz gultas pārvalka un nobildētam. Visam ir jābūt nostrādātam. Produkts nav tikai prece, tā ir sajūta, kas tiek radīta. Tas ir kopums, ko pat grūti izskaidrot,» uzskata Z. Sitenkova.
Rada prieku par lietu
Visbiežāk zīmola klientes ir māmiņas. Z. Sitenkova domā, ka tās ir mammas, kuras vēlas bērniem sniegt kaut ko īpašu. «Ja runājam par ratu lietusplēvēm, pašai mammai ir lielāks prieks iziet ārā lietus laikā un uzlikt kaut ko jautru un skaistu, nevis uzmest bērnam caurspīdīgu, smacējošu plastmasas plēvi. Mammas man ir rakstījušas, ka tagad tiešām ir prieks iziet ar bērnu ārā arī lietus laikā. Pazūd drūmuma sajūta, un visi atskatās. Tas mammām arī ir bonusiņš, no apkārtējiem ir atsaucība,» stāsta Z. Sitenkova. Pieprasītākais no produktiem ir personalizētā mugursoma ar balerīnu, kā arī lietusplēves ar spāru dizainu. «Lietusplēvēm dizaina piedāvājums ir šaurs – ir parastās caurspīdīgās, bet uz vienas rokas pirkstiem saskaitāms, ja gribas kaut ko atšķirīgu, ne vienkrāsainu, tāpēc arī ir pieprasījums,» spriež Z. Sitenkova. Izejmateriāli produktu radīšanai tiek iegādāti no dažādām Eiropas valstīm – Vācijas, Čehijas un Polijas. «Latvijā pērku tikai ļoti mazu daļu izejmateriālu, jo tie ir pietiekami specifiski. Arī izmaksu ziņā izejmateriālus man ir izdevīgāk iegādāties kaut kur citur, jo tur būs daudz labāka kvalitāte nekā šeit, iegādājoties par to pašu cenu,» skaidro Z. Sitenkova.
Šobrīd tiek izmantoti lini, iepriekš guļammaisiem tika izmantots ūdensnecaurlaidīgs poliestera materiāls. «Lai pie tā nonāktu, notestēju, nepārspīlēšu, vairāk nekā 20 dažādu materiālu. Ja pil cauri, tāda lietusplēve nekam neder. Man gribas, lai visi materiāli ir pēc iespējas labāki. Arī mugursomām materiāls nav ūdensnecaurlaidīgs, taču ūdens atgrūdošs materiāls, lai bērns pēc bērnudārza vai skolas iziet ārā un neatnāk mājās ar slapju saturu.»
Arī ASV un Austrālijā
Šobrīd aptuveni 95% zīmola produktu tiek pārdoti Latvijā, lai gan, sākot biznesu, Z. Sitenkova bija plānojusi vairāk eksportēt. Viņai licies, ka Latvijas iedzīvotāju pirktspēja ir diezgan zema, taču šobrīd viņa atzīst, ka sūdzēties nevar. «Šobrīd neražoju tik daudz, lai varētu eksportēt lielos apjomos. Darbojos arī Etsy platformā, un tur vislielākā atsaucība ir no ASV un Austrālijas, uz kurieni visbiežāk aizceļo personalizētās mugursomas. Ar laiku noteikti vēlētos palielināt eksporta apjomu, taču man gribētos produktus sākumā nostrādāt Latvijā. Nevēlos jau tā teikt, bet notestēt uz vietējiem un pēc tam darboties plašāk, lai viss ir kārtīgi un spēcīgi,» stāsta Z. Sitenkova. Vaicājot par konkurenci, viņa atzīst, ka tā pastāv kā jebkurā biznesā, taču preces cenu diapazons ir dažāds – sākot ar lietām, kas nopērkamas Aliexpress, un beidzot ar ekskluzīvām, tāpēc viņa cenšas radīt produktus, kas nav citiem. «Protams, veikalos var nopirkt gan mugursomas, gan guļammaisus, bet tā ir masu produkcija. Zīmola produkti ir unikāli un ražoti Latvijā, Liepājā, un no sirds. Man liekas, ka to lielveikalā nevar dabūt,» saka Z. Sitenkova.
Vēlas apskatīt klātienē
Nākotnē viņa sapņo arī par savas darbnīcas izveidi, jo šobrīd visi produkti top dzīvoklī. «Ar katru brīdi, mēnesi un gadu liekas, ka vajadzētu, jo šobrīd nevaru saražot lielu apjomu, jo man fiziski nav vietas, kur to visu uzglabāt. Mazākus produktus var, bet nevaru mājās turēt 40 guļammaisus. Ar laiku noteikti gribētos savu darbnīcu, taču būtiski, lai tas finansiāli atmaksātos. Klienti ir jautājuši, vai iespējams produktus apskatīt uz vietas, bet tam nepieciešama atsevišķa vieta, un tad tās uzreiz ir papildu izmaksas. Labāk šobrīd izvēlos attīstīt produktus, bet pēc tam, kad jutīšos stabili, tikt pie savas vietas. Saprotu, ka cilvēkiem gribas redzēt, aptaustīt, pirms iegādāties, un tas ir tikai normāli,» saka Z. Sitenkova.
Tuvojoties rudenim, zīmols plāno radīt mugursomas arī lielākiem bērniem, kā arī jauna dizaina variantus guļammaisiem un ratu lietusplēvēm. «Ir vēl 101 ideja, galvenais ir laika limits, lai to visu varētu paspēt izdarīt. Izaicinājumi vienmēr ir bijuši, bez tiem nekādi. Ir tāds teiciens – neviens nav sacījis, ka tas būs viegli, un tā, protams, arī nav, bet no malas biznesam ir jāizskatās viegli. Klientam nav jāzina, kā nonācu pie gala rezultāta, iespējams, ka tās ir negulētas naktis, šujot neskaitāmus variantus. Galvenais ir rezultāts. Ja nākotnē plānoju piesaistīt finansējumu, man nav citas izvēles, kā dibināt SIA, tad jau tas izklausās nopietnāk – jāmeklē cilvēki, kas palīdz, jo Latvijā, ja gribi darboties viens, ir jāpārzina viss – grāmatvedība, likumi un citas lietas.»