Baltijas valstīs 7. augustā tiek atklāts jauns PEPCO tīkla veikals. Trijos gados pēc ienākšanas Baltijas tirgū zemo cenu apģērbu un bērnu preču veikalu tīklā PEPCO būs 102 veikali, tomēr šajās valstīs zīmols saredz izaugsmi un plāno turpmāku attīstību, meklējot sadarbības partnerus arī mazajās pilsētās.
Par veikalu tīkla un reizē zīmola PEPCO attīstības plāniem Baltijā Dienas Bizness izjautāja starptautiskā uzņēmuma Baltijas operāciju vadītāju Aleksandru Čikaidzi.
Pastāstiet par PEPCO veikalu tīklu! Cik valstīs jūs tirgojat savu produkciju?
Patlaban esam pārstāvēti 11 valstīs. Tās ir trīs Baltijas valstis, Polija, Čehija, Slovākija, Ungārija, Horvātija, Slovēnija, Rumānija un Bulgārija. Veikalus grasāmies atvērt Itālijā un Serbijā.
Cik ilgi strādājat Baltijā?
Pirmo veikalu Baltijas valstīs mēs atklājām Lietuvā – Marijampolē. Tas notika 2017. gada 1. decembrī. Pirmais PEPCO veikals Igaunijā tika atvērts 2018. gada 8. jūnijā. Pēc būtības vēl nav pagājuši pat trīs gadi, kad sākām strādāt tieši Baltijas valstīs. Latvijā pirmo veikalu atvērām 2018. gada 23. martā.
Nupat paziņojāt, ka 7. augustā tiek atvērti jauni veikali visās trīs valstīs. Tas jums ir liels notikums?
Tas ir zīmīgs skaitlis – 100. Ja skatāmies katru valsti atsevišķi, tad var teikt, ka 7. augustā tiek atklāts simtais mūsu veikals gan Latvijā, gan Lietuvā, gan Igaunijā, bet dienas beigās PEPCO tīklā būs 102 veikali.
Kas ir jūsu veikalu pamatsortiments?
PEPCO veikalos pircēji atradīs lētu sortimentu no 30 preču grupām, ieskaitot apģērbus bērniem, sievietēm un vīriešiem, apakšveļu, aksesuārus, rotaļlietas, rotājumus, tekstilizstrādājumus, mājsaimniecības preces un daudz ko citu. Apmēram 60 procentu PEPCO sortimentā ir apģērbs (ieskaitot apavus un apakšveļu), aptuveni 40 procentu – citas preces.
102 veikali nepilnos trīs gados ir strauja izaugsme. Vai jūs apmierina tirdzniecības finanšu rezultāti, un kādi ir turpmākie plāni?
Jāteic godīgi, uzsākot biznesu Baltijā, mūsu cerības uz šo tirgu bija pieticīgas. Nebijām plānojuši atklāt tik daudz veikalu tik īsā laika posmā. Straujās izaugsmes pamatā bija lieliskie finanšu rezultāti. Faktiski uzreiz pamanījām, ka klientiem patīk mūsu piedāvājums. Tieši šī iemesla dēļ investējām attīstībā daudz vairāk, nekā sākotnēji tika plānots. Nedomāju, ka ir sasniegti šī tirgus griesti. Mēs saredzam arī turpmākas attīstības iespējas. Cik strauji tas notiks, visticamāk, ir atkarīgs no katras valsts.
Visās lielākajās Latvijas pilsētās ir PEPCO veikali – to būs vairāk?
Lielo pilsētu iespējas nav izsmeltas, tomēr plānojam apgūt arī mazākas pilsētas visā Baltijā. Līdz šim atvērām veikalus pilsētās ar vismaz 10 tūkstošiem iedzīvotāju. Šobrīd saredzam iespēju, ka veikali var būt arī pilsētās ar 4000 iedzīvotāju, tomēr tur ir specifiskas problēmas.
Pavisam nesen, pirms mēneša, atklājām veikalu Preiļos. Kā zināms, pilsētā dzīvo tikai 6,5 tūkstoši iedzīvotāju. Ir skaidri redzams, ka veikals strādā ar labiem rezultātiem, un tas parāda, ka mūsu veikali var pastāvēt mazās pilsētās.
Kādas ir šīs problēmas?
Mazajās pilsētās ir telpu trūkums, jo nav lielveikalu, kas dod iespēju strādāt mūsu tīkla klasiskajā formātā. Mūsu veikala formāts ir 500 kvadrātmetru, un tas nelielai pilsētai ir izaicinājums. Proti, mazpilsētās šāda izmēra telpas atrast ir grūti vai pat neiespējami. Ir, protams, pārtikas lielveikalu ķēdes, kuriem ir savi veikali, tomēr tajos nav papildu telpu piedāvājuma.
PEPCO interesējas par attīstības iespējām dažāda lieluma Latvijas pilsētās: Rīgā, Tukumā, Olainē, Daugavpilī, Liepājā, Jūrmalā, Salaspilī, Smiltenē, Limbažos, Baložos, Lielvārdē, Aizputē.
Ja grasāties uzsākt darbību šajās pilsētās, tātad ir risinājums. Kāds?
Mēs esam izstrādājuši veikala standarta modeli ārpus lielveikala. Tas ir pilnībā jauns PEPCO tīkla koncepts Stand alone. Tā ir standartizēta PEPCO veikala ēka, kuru var uzcelt, ja ir sadarbības partneris ar atbilstošas platības zemes piedāvājumu. Mēs meklējam partnerus mazpilsētās. Tajā pašā laikā šis modelis ir iespējams arī lielajās pilsētās, jo mums vēl aizvien ir attīstības plāni gan Rīgā, gan Liepājā, gan Daugavpilī un citās lielajās pilsētās. Interesentiem visa informācija par sadarbības modeli un mūsu piedāvājumu ir atrodama PEPCO interneta vietnē.
Vai citās valstīs ir šī koncepta veiksmīgas darbības piemēri?
Stand alone koncepcija ir pārbaudīta un veiksmīgi darbojas Polijā.
Kā jūs skaidrotu savus panākumus tirgū?
Mēs esam zemo cenu veikalu ķēde, kas izplata privātā zīmola PEPCO preces. Tas nozīmē kvalitatīvu produkciju par pieejamu cenu, un klienti to ir novērtējuši. Tajā pašā laikā mūsu veikalos varat iegādāties arī pazīstamu zīmolu preces. Disney, Minions, Scooby-Doo, PAW Patrol, Frozen, Lego, Spider-Man, Batman un citi ir PEPCO veikalos. Rotaļlietas ir izņēmums. Visos citos gadījumos vadmotīvs ir PEPCO zīmols. Ar saviem vairāk nekā 2000 veikaliem dažādās Eiropas valstīs varam produkciju iepirkt pietiekami lēti, tajā pašā laikā paturot augstu kvalitātes latiņu. Tas, ko mūsu klienti noteikti ir pamanījuši Baltijā, – cenas netiek paaugstinātas šos divus gadus, kas nodrošina tirdzniecības apjomu un, no otras puses, garantē klientiem zemas cenas.
Viena no aktuālām tēmām tirdzniecībā ir Covid-19 ierobežojumi, kas daudzus tirdzniecības tīklus ir spieduši domāt par e-komercijas iespēju. Vai izskatāt iespēju veidot PEPCO interneta veikalu?
Latvija ir izņēmums daudzu Eiropas valstu vidū, jo tirdzniecības centri pilnībā netika slēgti, un novērojām, ka Covid-19 laikā klienti turpināja pie mums iepirkties. Šajā ierobežojumu laikā mums bija klientu pieplūdums. Kā jau teicu iepriekš, esam zemo cenu veikalu ķēde, un patlaban cilvēki rūpīgāk izvērtē savas finanšu iespējas, tāpēc daudzi atrada mūsu veikalus. Covid-19 laikā esam ieguvuši daudz jaunu klientu. Martā mūsu veikalos bija 30% atlaides, un cilvēki šo atlaidi novērtēja. Mums jau tāpat ir zemas cenas, bet ar šādām atlaidēm pirkumi bija prāvāki. Runājot par e-komercijas plāniem – esam par to domājuši, paredzot attīstību turpmākajos piecos gados, tomēr krīzes laiks visu ir pasteidzinājis. Patlaban e-komercija ir mūsu prioritāte, un tieši šobrīd uzņēmuma galvenajā ofisā notiek diskusijas par iespējamo risinājumu. Te ir vairākas iespējas: radīt PEPCO interneta pārdošanas platformu vai sameklēt jau esošas pārdošanas platformas, kuras uzņemas mūsu preču tirdzniecību internetā. Ir arī citas iespējas.
Cik cilvēku nodarbināt Latvijā? Vai paredzams, ka, augot veikalu tīklam, augs nodarbināto skaits?
Nodarbināto skaits veikalu tīklā mainās atkarībā no sezonas, bet vidēji Latvijā nodarbinām 250 cilvēkus. Protams, palielinoties veikalu skaitam, augs arī nodarbināto skaits. Nākamajā gadā ceram atvērt vairākus veikalus, un pieņemu, ka nodarbinātības pieauguma procents mūsu veikalos nākamgad būs rakstāms ar divciparu skaitli.
PEPCO atvērtie veikali Baltijā pa gadiem:
2017 - 1 (lt), 0 (lv), 0 (ee)
2018 - 15 (lt), 11 (lv), 6 (ee)
2019 - 24 (lt), 15 (lv), 8 (ee)
2020* - 7 (lt), 4 (lv), 22 (ee)
AVOTS: PEPCO
* Statistiskā informācija 05.08.2020
Informācijai
PEPCO veikala koncepts Stand alone
Veikalam nepieciešamā zemes platība – 2700 m2
Minimālā nepieciešamā zemes platība – 2000 m2
Minimālais automašīnu stāvvietu skaits pie veikala – 10
PEPCO kontakti potenciālajiem partneriem:
www.pepco.lv, [email protected]
Kontaktpersona sadarbības paplašināšanai – Algina Juknaitė, Nomas un paplašināšanās sadarbības vadītāja Baltijā, Telefons: +370 604 577 16, e-pasts: [email protected]
Raksts tapis sadarbībā ar PEPCO