Neskatoties uz to, ka ausīs dzeļ decembra spelgonis, degunu kņudina karstvīna un piparkūku smarža un roka tā vien sniedzas pēc maciņa, lai nopirktu kādu no noskatītajiem labumiem, ko palikt zem eglītes Ziemassvētku vakarā
Visu gada pēdējo mēnesi un vēl nākamā gada sākumā Vecrīga pārvēršas tirgotāju un šopoholiķu paradīzē – lielākajos laukumos ir iespēja nopirkt teju vai visu. Piparkūkas, ievārījums, medus un citi vēdera lutinātāji, kā arī dažādi ādas un māla izstrādājumi, rotas, šalles un siltas zeķes – tas viss un vēl daudz kas cits ir atrodas Ziemassvētku tirdziņos. Tiem, kam netīk saldēt kājas, staigājot no vienas mājiņas uz citu, var doties specializēto Ziemassvētku veikalu virzienā, kas, tāpat kā tirdziņi, strādā tikai šajā gada laikā.
«Ziemassvētku tirdziņi ir ļoti laba vieta, kur pircējam satikties klātienē ar mājražotāju vai amatnieku, kas citkārt varbūt nav iespējams. No pircēju viedokļa tirdziņos var atrast kaut ko interesantu, oriģinālu, tādu, kas nav masu produkcija, savukārt pārdevējam pazīstamākie tirdziņi ir vieta, kur satikt savu pircēju, aprunāties, pastāstīt par savu produkciju un jaunumiem plašākai auditorijai,» saka Ilze Saltā, Zelta zaptes zīmola īpašniece. Viņa jau trešo gadu piedalās Doma laukuma Ziemassvētku tirdziņā un uzskata, ka pazīstamākie tirdziņi ir laba biznesa vieta, jo arī paši tirdziņu rīkotāji ir ieguldījuši resursus, lai popularizētu tirdziņu, un apmierināti būtu gan pircēji, gan pārdevēji.
Līdzīgās domās ir Rūta Šulte, RÜ rokdarbi autore, kura jau vairākus gadus piedalās Ziemassvētku tirdziņā t/c Domina Shopping. «Ja prece ir kvalitatīva, ar kaut ko īpaša un pietiekamā daudzumā, tad Ziemassvētku tirdziņš ir īstā vieta,» viņa saka.
Arī vīna darītava Ledus vīni tirdziņus kā biznesa vietu vērtē pozitīvi. «Tā ir iespēja veidot tiešu dialogu ar pircēju, rīkot produktu degustāciju, uzklausīt atsauksmes, pozicionēt sevi svētku noskaņojumā, kā arī iepazīstināt ar sevi, jo mēs, piemēram, esam jauns uzņēmums,» saka vīndaris Lauris Salenieks.
Ir arī pretējs viedoklis. «Tirdziņi ir laba vieta, kur sevi parādīt, bet bizness ir visai nosacīts. Viss atkarīgs no apgrozījuma, ko ietekmē laika apstākļi, cilvēku daudzumus u.c. faktori. Tikko kā ir sliktāks laiks, ir krietni mazāk cilvēku,» saka Haralds Salmiņš, Lutausis (SIA Perfecto) vadītājs.
«Plānojot tirdzniecību decembra mēnesī, izskatījām vairākus variantus, arī dalību Vecrīgas tirdziņos, taču mūsu produkcija tomēr vairāk piemērota iekštelpu tirdziņiem. Tāpēc izvēlējāmies tirdziņus tirdzniecības centros – Riga Plaza un Domina Shopping,» saka Katrīna Pastore-Ozoliņa, bērnu apģērba zīmola Petra līdzīpašniece.
Pēdējos gados savu vietu atraduši specializētie Ziemassvētku veikali, kuri, tāpat kā tirdziņi, strādā vien noteiktu laiku gadā. Tie izceļas ar rūpīgi atlasītām precēm, siltumu un īpašu noskaņu. Līvas Jaunozolas lolotais Christmas PopUp Store Vecrīgā piedāvā aptuveni 50 dažādu dalībnieku preces, piemēram, Gintas Sičevas rotas, Cherry Picking gaismas virtenes, Vintage Candella sveces u.c. svētku dāvanas un atmosfēras veidotājus. Vaicāta, kāda ir dalības maksa, L. Jaunozola teic, ka mazām lietām uzcenojums ir pat pāris simti procentu, bet lielākām, piemēram, mākslas darbiem – daži desmiti procentu.
Lienas Kalnas Ziemassvētku veikali šogad ir vairākos tirdzniecības centros – Galleria Riga, Mols un Spice. «Ir izdevies kāpināt apmeklētāju interesi, piesaistot jaunas preces un katru gadu piedāvājot jaunas dāvanu idejas,» viņa teic.
Plašāk lasiet laikraksta Dienas Bizness pielikumā B-kods!
#13/18
Christmas PopUP Store atrodams aptuveni 50 dažādu amatnieku, mākslinieku un uzņēmēju piedāvājums svētku laikam.