Tev var būt ģeniāla biznesa ideja, solīdi finanšu resursi un filigrāni izstrādāts biznesa plāns - trīs pīlāri, kas vieš pārliecību par iecerētā biznesa veiksmīgām nākotnes perspektīvām. Taču korķēt vaļā šampanieti ir pāragri. Prakse rāda, ka bez veiksmīgi nokomplektētas komandas, jebkura laba biznesa ideja, visticamāk, būs lemta neveiksmei. Ikviens startaps ir tieši tik veiksmīgs, cik perspektīva ir tās komanda ar vadītāju «pie vadības grožiem».
Viena no izplatītākajām kļūdām, kādēļ pat ļoti perspektīvi startapi cieš neveiksmi, slēpjas personāla atlasē. To apliecina arī CB Insights analītiķi, kas secinājuši – 23% gadījumos nepareiza komandas izvēle ir bijusi par iemeslu, kāpēc nācies pārtraukt startapa darbību.(1)
Komandas kodols ir tās vadītājs - līderis. Pirms savas sapņu komandas «komplektēšanas» ir jābūt skaidrai vīzijai par to, kāds komandas vadītājs Tu esi vai vēlies būt. Vai vēlies būt aktīvs komandas vadītājs (menedžeris), kurš koncentrēsies uz paveikto uzdevumu kontroli? Bet varbūt Tev piemērotāka ir padoto motivēšana un iedvesmošana? Visiem komandas vadības stiliem ir savas priekšrocības vai trūkumi - tikai Tu pats vari izlemt, kurš vadības stils Tev piestāv labāk.
Nākamais solis ir savas ideālās komandas izveide. Izplatīta kļūda ir pieņemt darbā sev līdzīgos. 4finance pieredze liecina – lai komandas darbs būtu veiksmīgs, tajā ir jāapvienojas dažādiem cilvēkiem ar daudzveidīgu darba un dzīves pieredzi.
Komandai vajag gan savu līderi, gan pieredzējušu mārketinga guru, gan arī iedvesmotāju, kurš ar savām idejām spēj «aizraut» klientus un investorus, un mudināt komandu grūtos brīžos nepamest iesākto pusratā. Vērts izcelt arī sapņotāju, kurš turpinās ticēt idejai, neatkarīgi no tā, cik daudzi nelabvēļi teiks - šī ideja nu gan nekam neder. Atslēgas persona ir arī kāds, kurš spēj precīzi definēt problēmas un piedāvāt tām efektīvu risinājumu. Nevar aizmirst par darītāju, kurš ienāk spēlē, līdzko uzņēmuma vīzija ir skaidra. Viņa uzdevums ir padarīt idejas reālas. Lai kāds būtu startapa darbības virziens - IT, finanses vai jebkurš cits, topošajā uzņēmumā ir jābūt arī inovāciju lielmeistaram - cilvēkam, kurš nebaidās no jaunievedumiem un domā vairākus gājienus uz priekšu. Tāpat komanda nav pilnīga, ja tajā nebūs cilvēks, kas spēj idejas pārvērst naudā un spēj efektīvi balansēt ar finanšu plūsmu. Nereti viens cilvēks komandā spēj pildīt vairākas lomas, un tieši uzņēmuma, komandas vadītājam ir jāprot saskatīt, kurai no tām kurš darbinieks atbilst vislabāk.
Vadītājs nevar atslābināties nevienā brīdī, jo, tiklīdz būsi pieņēmis kvalificētus profesionāļus, Tev jāuzmanās no konkurentiem, kuri var mēģināt darbiniekus pārvilināt pie sevis. Lojāli un zinoši darbinieki ir viena no visievērojamākajām uzņēmuma vērtībām, tādēļ ir svarīgi kolektīvu motivēt ne tikai ar algu, bet arī, radot kopības sajūtu un respektu pret uzņēmumu. Kāpēc? Finansiāli uzņēmumam var iet dažādi, un tas lielā mērā atkarīgs ne tikai no iekšējiem resursiem, bet arī no kopējās situācijas tirgū. Tieši tāpēc kā vadītājs darbiniekam radi tādu pievienoto vērtību, kas ikvienu saista un motivē dažādos apstākļos. Ne vienmēr motivācija ir izmērāma naudā. Ir vērts pieminēt Stenfordas Universitātes psihologu secinājumu - ļoti pozitīvs efekts ir arī strādāšanai vienotā komandā un psiholoģiskai kopības sajūtai. Pētnieki apgalvo, ka, strādājot plecu pie pleca un daloties priekos un neveiksmēs, tas pats darba uzdevums var tikt veikts par 48-64% ātrāk (2). Tāpēc gudrs vadītājs darīs visu, lai uzturētu komandā pozitīvu mikroklimatu un kopības sajūtu.
Nobeigumā vēlos uzsvērt - darbinieku faktors ir vitāli svarīgs ikvienam uzņēmumam, bet jauniem censoņiem ar pāris idejām azotē katrs nepareizi izvēlēts komandas biedrs var kļūt par ievērojamu šķērsli ceļā uz panākumiem.
(1) https://www.cbinsights.com/blog/startup-failure-post-mortem/
(2) http://news.stanford.edu/news/2014/september/motivation-walton-carr-091514.html