Aprēķinot dividendes, tiks izslēgtas pozīcijas, kas nav saistītas ar reāliem ieņēmumiem, liecina Ministru kabineta komitejas atbalstītie grozījumi Ministru kabineta noteikumos «Kārtība, kādā tiek noteikta un ieskaitīta valsts budžetā izmaksājamā peļņas daļa par valsts kapitāla izmantošanu».
Noteikumu projekts pēc premjera Valda Dombrovska ieteikuma tiks skatīts kontekstā ar 2013. gada budžetu. Jaunie aprēķini tiks attiecināti uz uzņēmumu 2012. gada peļņu. Atkarībā no Eiropas fondu līdzekļu apguves attiecīgajā gadā Latvijas dzelzceļa gadījumā tas var nozīmēt pat vairākus miljonus, kas ļoti nepieciešami uzņēmuma attīstībai, DB atzina LDz viceprezidents Aivars Strakšas. Viņš gan piebilst, ka valstij ir tiesības noteikt jebkādu dividenžu apmēru, tomēr tad ir jārēķinās ar zināmām sekām. Tikmēr a/s Latvenergo šis projekts nav aktuāls, «jo mūsu ienākumus veido tikai saimnieciskā darbība un mēs nesaņemam ne valsts dotācijas, ne ES struktūrfondu būtisku līdzfinansējumu,» norāda uzņēmuma komunikācijas direktors Andris Siksnis.
Šobrīd valsts budžetā iemaksājamo dividenžu aprēķins balstīts uz tīrās peļņas rādītāju un tas rada problēmu, jo tīrā peļņa ietver daudzus ar naudas plūsmu un reāliem ieņēmumiem nesaistītus elementus, noteikumu projekta anotācijā norāda SM. Līdz ar to tīrās peļņas rādītājs nav pilnībā reprezentatīvs skaitlis, kas atspoguļo kapitālsabiedrības iegūtos līdzekļus pārskata periodā. Rezultātā valsts kapitālsabiedrībām maksājumu veikšanai par valsts kapitāla izmantošanu valsts budžetā nākas piesaistīt kredītlīdzekļus, lai samaksātu dividendes par iegrāmatošanas rezultātā izveidojušos «papīra» peļņu.
Peļņas pozīcijas, kas nav saistītas ar naudas plūsmu un reāliem ieņēmumiem, piemēram, ir ieņēmumi no valsts dotācijām vai ES struktūrfondu līdzfinansējums aktīvu iegādei, ieņēmumi no ilgtermiņa ieguldījumu regulāras pārvērtēšanas, kā arī ieņēmumi no aktīvu pārvērtēšanas reorganizācijas vai mantiskā ieguldījuma veikšanas gadījumā, skaidro SM.
Ekonomikas ministrija (EM), uzturot iepriekš izteikto iebildumu, norāda, ka jau šā brīža normatīvā regulējuma ietvaros pastāv dividenžu maksas samazināšanas iespēja. Pērnā gada septembrī EM uzsvēra, ka, ņemot vērā Satversmes tiesas paustās atziņas, konstatējams, ka Ministru kabinets noteikumos nevar sašaurināt jēdziena «tīrā peļņa» ietvarus, jo likumdevējs [Saeima] nav paudis šādu gribu.