Latvijas dzelzceļa (LDz) vadītājs Uģis Magonis aiz slēgtām durvīm pieņemto valdības lēmumu nodēvē par zelta vidusceļu. Saskaņā ar esošo likumdošanu LDz no 6,16 milj. Ls 2011. gada peļņas dividendēs valstij būtu bijis jāmaksā 90% jeb 5,54 milj. Ls.
LDz gan gribēja paturēt visu peļņu, proti, neizmaksāt dividendēs valstij neko, tomēr jāņem vērā situācija budžetā, pret ko Ldz izturas ar izpratni, skaidroja U. Magonis. Viņaprāt, tas, ka LDz dividendēs būs jāizmaksā 27%, kompānijas investīciju projektus neapdraud, un LDz centīsies paveikt visu iecerēto.
Tā kā valdības sēdes gaitā Finanšu ministrija nevēlējās atklāti apspriest 5,54 milj. Ls vērto dividenžu jautājumu, neskatoties uz Satiksmes ministra Aivja Roņa iebildumiem, to skatīja līdztekus ar valsts budžeta likumprojektu saistītajiem jautājumiem slēgtajā daļā.
Finanšu ministrija iebilda rīkojuma projekta tālākai virzībai, jo tā īstenošana radītu negatīvu ietekmi uz plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem, liecina ministrijas sniegtais atzinums.
DB jau rakstīja, ka valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) 2011.gada pārskata tīrā peļņa bija 6,16 milj. Ls, no kuras 90% ir jāmaksā valstij dividendēs. Uzņēmuma atbrīvošanu no dividenžu izmaksas valstij Satiksmes ministrija pamatoja ar to, ka LDz nav pašu apgrozāmo līdzekļu dividenžu nomaksai, kā rezultātā LDz būs nepieciešams aizņemties naudas līdzekļus kredītiestādēs, lai varētu iemaksāt valsts budžetā noteiktās minimālās dividendes par valsts kapitāla izmantošanu.
Savukārt, lai saglabātu publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras caurlaides spēju un attiecīgi nepieciešamā apjomā realizētu sliežu ceļu rekonstrukciju sakarā ar peļņas nepietiekamību, LDz ir spiests piesaistīt kredītlīdzekļus, anotācijā rīkojuma projektam norāda SM.
Šāda situācija veidojas tādēļ, ka saskaņā ar likumu un MK noteikumiem ES fondu summa jāuzrāda bilances postenī «Nākamo periodu ieņēmumi» atbilstoši pārskata gada nolietojuma un vērtības norakstīšanas summai. Tā kā LDz šī summa ir ļoti liela, faktiski uzņēmuma peļņu pēc nodokļu nomaksas veido tikai nākamo periodu ieņēmumi no ES struktūrfondiem, kas jau izlietoti iepriekšējos pārskata periodos.
2011.gada pārskatā šajā postenī kā ieņēmumi iekļauti astoņi milj. Ls, bet pārskata perioda peļņa pēc nodokļu aprēķināšanas ir 6,1 milj. Ls. Tas pēc būtības nozīmē, ka uzņēmums, izslēdzot ieņēmumus no ES fondu līdzekļiem, strādājis ar zaudējumiem, norāda SM.
Savukārt LDz zvērināts revidents SIA PricewaterhouseCoopers, analizējot LDz peļņas izmantošanas alternatīvu analīzi, izdarījis vairākus secinājumus attiecībā uz esošo dividenžu politiku valstī. Piemēram, izmaksājot dividendes akcionāriem likumā paredzētajā apmērā, LDz nespēs infrastruktūras uzturēšanas un modernizācijas projektus finansēt pilnā apmērā. Tā rezultātā tiks samazināta dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas intensitāte un kravu pārvadājumu apjomi.
Tāpat LDz nebūs spējīgs nodrošināt banku prasības attiecībā uz plānoto pašu kapitāla īpatsvaru, un bez papildu valsts garantijām ārējā finansējuma piesaiste projektu realizācijas nepieciešamajā apmērā būs apdraudēta. Saukārt, apturot ieguldījumus uzturēšanā un attīstībā, LDz nebūs spējīgs ģenerēt pozitīvu naudas plūsmu, kas papildus negatīvi ietekmēs LDz spēju piesaistīt bankas finansējumu. Uzņēmumam būs jāmeklē citi finansējuma avoti, lai nodrošinātu operatīvu darbību, dividenžu izmaksu un kredītu apkalpošanas maksājumus. Turklāt, ierobežojot infrastruktūras attīstību, pastāv risks, ka LDz nevarēs ievērot pārvadājumu drošības standartus atbilstoši ES prasībām.
LDz no saimnieciskās darbības ir samaksājis dividendes 2006.gadā – 0,29 milj. Ls, 2007. gadā – 13,3 milj. Ls, 2008. gadā – 1,1 milj. Ls, 2009. gadā – 0,34 milj. Ls, bet 2010. gadā – 0,88 milj. Ls, liecina SM sniegtā informācija.