Valsts pārvaldē izmaksas programmatūras jomā gadā no pāris tūkstošiem līdz ceturtdaļai miljonam.
Šobrīd programmnodrošinājuma jomā valsts pārvaldē kopēja apsekojuma nav. Arī ne visas ministrijas ir lietas kursā, kādu programmnodrošinājumu izmanto to padotības iestādes un cik līdzekļu šajā pozīcijā tērē, izņēmums ir Labklājības ministrija (LM), kura sniedza datus arī par padotības iestādēm, raksta Dienas bizness.
Tā kā šobrīd valsts pārvaldei ir raksturīga vēsturiski sadrumstalota valsts IT organizatoriskā struktūra un tehnoloģiskā arhitektūra, šobrīd nav pieejama visaptveroša un detalizēta informācija par situāciju ar programmnodrošinājumu, DB atzīst par IT jomu atbildīgās Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (VARAM) Sabiedrības informēšanas nodaļas vecākā referente Linda Tilta. Tāpat VARAM nav pārbaudīta informācija par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem programmatūras iegādei vai nomai, jo katra valsts pārvaldes iestāde darbojas autonomi. Jāatzīmē, ka pērn vasarā tieši VARAM solīja, ka šogad otrajā ceturksnī varētu tikt veikts kopējais apsekojums par valsts pārvaldes institūciju programmnodrošinājumu. Tomēr VARAM akcentē, ka par programmatūras nodrošinājuma jautājumiem ministrijā palīdzību ir lūgušas visas ministrijas, it īpaši jautājumos par darbstaciju profilēšanu.
Ekonomikas ministrijā (EM) serveru uzturēšanas un administrēšanas jomā atvērtā koda programmas tiek izmantotas ap 20% no kopējā programmatūras daudzuma, DB informē EM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena. Darba mašīnām izmantojam 20% no kopējām programmatūrām ir atvērtā koda (opensource), serveriem ap 40% ir atvērtā koda programmas.
Šim skaitlim ir tendence pieaugt, DB līdzīgu tendenci iekrāso Labklājības ministrijas (LM) Komunikācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Brīvmane. Serveru jomā ļoti daudz var izdarīt ar bezmaksas produktiem, bet biroja programmatūras jomā – tas ir strīdīgs jautājums, jo ērtības ziņā balsoju par Microsoft Windows un Microsoft Office, DB pārdomās dalās IT uzņēmuma DEAC valdes priekšsēdētājs Andris Gailītis. Tomēr viņš ir pārliecināts, ka valsts pārvalde šajā jomā var daudz ko izvērtēt, taču pirms tam obligāti ir jāapzina kopējā aina un jāveic audits par funkciju izvērtējumu. Tādējādi varētu arī ietaupīt līdzekļus, kurus varētu novirzīt citiem mērķiem. Tāpat nevajadzētu spert otru galējo soli, kad valsts pārvaldē tiek pieņemts lēmums par pilnīgu pāreju uz atvērtā koda tehnoloģijām, lai neiebrauktu otrā grāvī, vienlaikus atzīmē A. Gailītis. Tomēr lielāka skaidrība šajā jomā ir nepieciešama. Kopumā novērojams, ka valsts pārvaldē atvērtā koda programmatūru daudz aktīvāk izmanto iestādes, kurām ir ierobežoti resursi, vai arī tās, kurām ir pieredze atvērtā koda programmatūras ieviešanā, šāda prakse, piemēram, ir Veselības ministrijas (VM) padotības iestādēs. Atvērtā pirmkoda programmatūras alternatīvas izvērtēšana un ieviešana ir katras atsevišķas iestādes kompetences jautājums un tās ieviešana ir rūpīgi jāizvērtē, ņemot vērā iestādes fizisko un loģisko infrastruktūru, kā arī iespējamās izmaksas, skaidro VARAM pārstāve. Piemēram, VM atvērtā koda programmatūru izmanto, lai vecus galda datorus izmantotu kā virtuālo darba virsmu risinājumu.