Visticamāk, jau tuvākajā laikā tiks lemts par jaunā Latvijas Muitas likuma izstrādes darba grupas kārtējās sanāksmes sasaukšanu, bet Eiropas Savienības jaunā Muitas kodeksa piemērošana varētu tikt uzsākta ne ātrāk kā ar 2016. gada 1. maiju, norāda Finanšu ministrija.
Diemžēl līdzšinējais darbs Finanšu ministrijas (FM) organizētajā darba grupā saistībā ar Muitas likuma projekta izstrādi izvērties par tādu kā darbības imitāciju, apaļā galda sarunā Dienas Biznesam atzina transporta, tranzīta un loģistikas nozares asociāciju pārstāvji (skat. šodienas DB).
Jaunais likums tika izstrādāts galvenokārt balstoties uz spēkā esošo 1992. gada Muitas kodeksu, ņemot vērā judikatūrā gūtās atziņas, norāda uzņēmēju pārstāvji. Iecere bijusi laba – izveidot cilvēkiem lasāmu, saprotamu dokumentu, samazinot likumam pakārtoto normatīvo aktu skaitu, iekļaujot daļu no tiem likumā. Taču sākotnējās nostādnes neesot sasniegtas, jo muitas darbinieki biznesam pagaidām neizprotamu iemeslu dēļ neesot vēlējušies veikt (akceptēt) to ieteiktās izmaiņas.
Racionāli novērtējot darba grupā pavadīto laiku, diemžēl, jāatzīst, kas tas lielā mērā ir izrādījies bezjēdzīgs. Tik skarbu uzņēmēju pārstāvju secinājumu pamatā ir no FM šā gada februāra paziņojuma izrietošs fakts, ka šajā gadā stāsies spēkā jaunais ES Muitas kodekss, no kā izriet, ka, ja ne viss, tad lielākā daļa no iepriekš paveiktā darba attiecībā uz izstrādātajiem un piedāvātajiem grozījumiem muitas likumā, nav izmantojami.
Arī Tieslietu ministrija mainījusi nostāju, vēloties pārcelt sodu normas no Administratīvā pārkāpumu kodeksa uz Muitas likumu, bet tam nepieciešama lielāka skaidrība par jauno kodeksu. Un kaut arī premjera vadītā Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padome aicināja muitu un FM turpināt jaunā Muitas likuma izstrādi sadarbībā ar asociācijām, šobrīd sarunas apstājušās, kaut arī ir skaidri nacionālā līmeņa jautājumi, kuri prasa nekavējošu un visām pusēm pieņemamu risinājumu.
Eiropas Savienībā 1992. gada Muitas kodekss, kas tika modernizēts jau 2008. gadā, vēl nestājies pilnībā spēkā, tika atkārtoti būtiski izgrozīts, faktiski radot jaunu šī tiesību akta kodificētu versiju, kurai būtu jāstājas spēkā šā gada novembrī, zina teikt asociāciju pārstāvji. Viņuprāt, līdz ar jaunā kodeksa ieviešanu iespēja pašnoteikties muitas jautājumos būs zemākā līmenī, nekā tas bija iepriekš un, ka tagad nāksies daudz lielākā mērā sadzīvot ar Briseles noteikto.
Šobrīd ir panākta politiska vienošanās par Savienības Muitas kodeksa projektu, un Padomes Sekretariāts kopā ar dalībvalstu ekspertiem strādā pie projekta pārtulkošanas visās oficiālajās ES valodās, skaidro Finanšu ministrija. Plānots, ka projekta apstiprināšana Eiropas Parlamentā un Padomē varētu notikt šā gada septembra vidū. Līdz ar to pašreiz plānotais Savienības Muitas kodeksa spēkā stāšanās datums ir šā gada 1. novembris.
Jāņem vērā arī tas, ka līdz ar Savienības Muitas kodeksa spēkā stāšanās brīdi darbs pie pilnīgas ES muitas tiesiskās bāzes reformas nebūs noslēdzies, jo pilnīgai Savienības Muitas kodeksa piemērošanai vēl būs nepieciešams izstrādāt virkni jaunu tiesību aktu projektu, kas precizēs Savienības Muitas kodeksa normu piemērošanu, kā arī izstrādāt un ieviest jaunas informācijas tehnoloģiju sistēmas. Līdz ar to tiek prognozēts, ka pilnīga Savienības Muitas kodeksa piemērošana varētu tikt uzsākta ne ātrāk kā ar 2016. gada 1. maiju.