Lai atvieglotu un paātrinātu muitošanas procesu, Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka turpmāk fiziskām personām ir iespēja noformēt saņemtos kurjerpasta sūtījumus ne tikai līdzšinējā kārtībā, bet arī attālināti, organizējot dokumentu apriti elektroniski un neapmeklējot VID Lidostas muitas kontroles punktu klātienē. Jaunā iespēja attiecas gan uz komerciāliem, gan nekomerciāliem kurjerpasta sūtījumiem.
Lai persona, saņemot uzaicinājumu no kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja par pasta sūtījuma saņemšanu, ar to saistītās muitas formalitātes varētu nokārtot attālināti, tai ir jānosūta VID Lidosta muitas kontroles punktam uz e-pasta adresi [email protected] šādi dokumenti (skenēti vai fotografēti): kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja aicinājums un tam pievienotie dokumenti muitas formalitāšu kārtošanai; preču iegādi apliecinošs dokuments (preču rēķins/invoice, internetveikala pirkuma orderis), kurā ir norādīts pasūtītājs, informācija par preci, daudzums, preces vērtība, transporta un apdrošināšanas izmaksas; maksājuma izdruka (internetbankas pārskaitījums, PAYPAL, WESTERN UNION izdruka vai tml.); pases vai ID kartes kopija ar apliecinājuma tekstu uz kopijas vai e-pastā: «Piekrītu, ka mani personas dati tiek izmantoti pasta sūtījumu deklarēšanai», norādot datumu, vārdu, uzvārdu (1). E-pasta temata laukā jānorāda kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja nosaukums un gaisa transporta pavadzīmes (AWB) numurs.
Pamatojoties uz minētajiem dokumentiem, muitas amatpersona noformē kvīti par personas deklarētajām precēm, veic nodokļu maksājumu aprēķinu un kvīts izdruku nosūta gan uz pasta sūtījuma saņēmēja, gan uz kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja e-pasta adresi. Saskaņā ar kvīts izdrukā norādīto informāciju pasta sūtījuma saņēmējs veic nodokļu maksājumu tiešsaistē portālā latvija.lv, norādot kvīts numuru (2). Par nodokļu apmaksas veikšanu fiziska persona informē kurjerpasta pakalpojumu sniedzēju.
Kurjerpasta pakalpojumu sniedzējs pirms pasta sūtījuma izsniegšanas vai piegādes portālā latvija.lv pēc kvīts numura pārbauda muitas maksājuma izpildes statusu. Ja muitas maksājuma izpildes statuss ir «apmaksāts», pasta sūtījums tiek izsniegts vai piegādāts pasta sūtījuma saņēmējam.
Arī turpmāk personas var izmantot līdzšinējo kārtību - saņemot uzaicinājumu no kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja par saņemtu pasta sūtījumu, vai nu doties veikt ar to saistītās muitas formalitātes klātienē uz VID Lidostas muitas kontroles punktu, vai arī pilnvarot kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja pārstāvi muitas formalitāšu noformēšanai.
Gadījumos, ja pasta sūtījumā ir preces, kurām normatīvajos aktos paredzēti importa un eksporta aizliegumi vai ierobežojumi, VID muitas amatpersonai ir tiesības pieprasīt sūtījuma saņēmējam papildu dokumentus, kā arī aicināt aizpildīt pilno muitas deklarāciju elektroniski, izmantojot Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS). Muitas deklarāciju var aicināt iesniegt arī gadījumos, ja muitas iestāde nav pārliecināta, vai iesniegtie dati ir pareizi vai pilnīgi.
Plašāka informācija par pasta un kurjerpasta sūtījumiem, kā arī to, kas uzskatāms par komerciālu un nekomerciālu pasta sūtījumu, pieejama VID mājaslapā sadaļā «Muita/ Savienības Muitas kodekss/Pasta un kurjerpasta sūtījumi» un «Muita/Ceļotāja bagāža, pasta sūtījumi/Pasta sūtījumi».
(1) Pēc pasta sūtījumu izlaišanas brīvā apgrozībā, pases vai ID kartes kopija tiks dzēsta.
(2) Lai izmantotu portāla latvija.lv pakalpojumu, lietotājam ir jāautentificējas kā Privātpersonām → meklētāja lodziņā ievada vārdu «muita» → izvēlas pakalpojumu Muitas maksājumu veikšana tiešsaistes režīmā.