Jaunākais izdevums

Referendumā par sabiedrisko transportu Tallinā piedalījušies kopumā 68 tūkstoši cilvēku, no kuriem 75,5% atbalstījuši ideju par bezmaksas sabiedrisko transportu Igaunijas galvaspilsētā. Tas ir pietiekami, lai uzsāktu šī plāna praktisku realizāciju.

Par to informē Tallinas mērs Edgars Savisārs, norādot, ka Tallinā bezmaksas sabiedriskais transports būs no nākamā gada 1. janvāra, vēsta BBN.

Tikmēr opozīcijā esošās Reformu partijas vadītāja vietnieks Valdo Randpere norāda, ka šāda referenduma rīkošana esot bijusi kaut kas nedzirdēts, turklāt tas pilsētai izmaksājis 260 tūkstošus eiro.

«Referenduma iznākums jau bija zināms pašā sākumā. Jautājums bija formulēts populistiskā veidā un kalpoja vienīgi kā vēlēšanu propagandai. Tallina, šķiet, ir viena no pasaulē bagātākajām pilsētām, taču nez kādēļ pilsētas ielas ir pilnas bedrēm un nav naudas bērnudārziem,» tā Randpere.

Db jau iepriekš ziņoja par Tallinas mēra apņēmību panākt, ka pilsētā ir bezmaksas sabiedriskais transports. Savisārs skaidro, ka aptuveni 20 miljonus eiro, kas netiks gūti no biļešu tirdzniecības, pilsēta kompensēs ar ietaupījumiem, kas tiks gūti no Tallinas Tramvaju un trolejbusu kompānijas apvienošanas ar Tallinas Autobusu kompāniju, atteikšanās no biļešu kontroles, kā arī citiem avotiem. Tallinas mērs arī norādīja uz izdevumiem, kas līdz šim finansēja Tallinas kanalizācijas un ūdensapgādes sistēmu rekonstrukciju, vēsta portāls Dzd.ee.

Pilsēta arī cer uz to, ka līdz ar bezmaksas sabiedrisko transportu, uz dzīvi Igaunijas galvaspilsētā pārcelsies vairāk cilvēku, tādējādi palielinot ienākumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.

Atbildot uz jautājumu, kāpēc bezmaksas sabiedriskā transporta ideju nolemts realizēt tieši 2013. gadā, kad valstī norisināsies arī pašvaldību vēlēšanas, Savisārs norādīja, ka 2013. gads izvēlēts tāpēc, ka tas seko 2012. gadam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar 2013. gada iestāšanos Tallina kļuvusi par pirmo galvaspilsētu pasaulē, kas saviem iedzīvotājiem sabiedrisko transportu ļauj izmantot bez maksas.

Pārejas periodā pirmās dienas Tallinas autobusos, trolejbusos un tramvajos pastiprināti dežūrēs municipālās policijas darbinieki, kas palīdzēs pasažieriem aprast ar jauno sistēmu, vēsta Postimees.

Tallinas Municipālās policijas darbinieki vienu nedēļu divu cilvēku komandā Tallinas sabiedriskajā transportā dežūrēs no 2. līdz 5. janvārim. Tāpat tiks izplatītas sabiedriskā transporta lietošanas pamācības.

Postimees arī ziņo, ka pirmajās nedēļās kontrole sabiedriskajā transportā nebūs «tik stingra», taču tas nenozīmējot, ka Tallinas sabiedrisko transportu var izmantot bez biļetes - bezmaksas vai maksas.

«Es ceru, ka visiem mums jaunajā situācijā mēs spēsim panākt mierīgu sadarbību, lai atrisinātu visas iespējamās problēmas,» norāda Tallinas Municipālās policijas vadītāja Monika Randa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) paaugstinājis Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) pieauguma prognozes šim un nākamajam gadam.

SVF jaunākajā pārskatā par pasaules ekonomikas perspektīvām («World Economic Outlook»), kas publiskots otrdien, prognozē, ka Latvijas ekonomika šogad pieaugs par 3,8% un 3,9% nākamgad.

Aprīlī publiskotajās pavasara prognozēs SVF Latvijas IKP pieaugumu šogad prognozēja 3% apmērā, bet nākamgad ekonomikas izaugsmi lēsa 3,3% apmērā.

Inflācija Latvijā gan šogad, gan nākamgad prognozēta 3% apmērā. Pēc SVF aprēķiniem, bezdarbs saruks līdz 9% šogad un 8,7% nākamgad, salīdzinot ar 9,6% pērn, bet kārtējo maksājumu kontā šogad tiks reģistrēts deficīts 0,3% no IKP apmērā, kas nākamgad pieaugs līdz 1,5%.

No Baltijas valstīm lielāku IKP pieaugumu nekā Latvijā šogad SVF sagaida Igaunijā, kur tas tiek prognozēts 4% apmērā. Nākamgad Igaunijā SVF sagaida 3,7% ekonomikas izaugsmi. Aprīlī SVF lēsa, ka Igaunijā šogad un nākamgad IKP palielināsies attiecīgi par 2,5% un 2,8%. Inflācija Igaunijā šogad un nākamgad tiek gaidīta attiecīgi 3,8% un 3,4% apmērā, savukārt kārtējo maksājumu kontā šogad tiek prognozēts pārpalikums 1,8% no IKP, kas nākamgad saruks līdz 1,4%. SVF Igaunijā sagaida bezdarba līmeņa pieaugumu līdz 8,4% šogad un 9% nākamgad, salīdzinot ar 6,8% pirms gada.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) samazinājis Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP) pieauguma prognozes šim un nākamajam gadam.

SVF jaunākajā pārskatā par pasaules ekonomikas perspektīvām (World Economic Outlook), kas publiskots otrdien, prognozē, ka Latvijas ekonomika šogad pieaugs par 3,7% un 3,3% nākamgad.

Aprīlī publiskotajās pavasara prognozēs SVF Latvijas IKP pieaugumu šogad prognozēja 4% apmērā, bet nākamgad ekonomikas izaugsmi lēsa 3,5% apmērā.

Inflācija Latvijā šogad un nākamgad prognozēta attiecīgi 2,7% un 2,4% apmērā. Pēc SVF aprēķiniem, bezdarbs saruks līdz 7,9% šogad un 7,8% nākamgad, salīdzinot ar 8,7% pērn, bet kārtējo maksājumu kontā šogad tiks reģistrēts deficīts 2% no IKP apmērā, kas nākamgad pieaugs līdz 2,6%.

No Baltijas valstīm identisku IKP pieaugumu kā Latvijā šogad SVF sagaida Igaunijā, kur tas arī tiek prognozēts 3,7% apmērā. Nākamgad Igaunijā SVF sagaida 3,3% ekonomikas izaugsmi. Aprīlī SVF lēsa, ka Igaunijā šogad un nākamgad IKP palielināsies attiecīgi par 3,9% un 3,2%. Inflācija Igaunijā šogad un nākamgad tiek gaidīta attiecīgi 3% un 2,5% apmērā, savukārt kārtējo maksājumu kontā šogad tiek prognozēts pārpalikums 2,2% no IKP, kas nākamgad saruks līdz 1,1%. SVF Igaunijā sagaida bezdarba līmeņa pieaugumu līdz 6,7% šogad un 6,9% nākamgad, salīdzinot ar 5,8% pirms gada.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanai Rīgā būtu nepieciešami papildu 50 milj. Ls gadā

Gunta Kursiša,02.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā nevarēs ieviest Tallinas bezmaksas sabiedriskā transporta ideju «viens pret viens», jo Tallina ir daudz kompaktāka pilsēta un pastāv arī citas būtiskas atšķirības pilsētas pārvaldē, turklāt, lai Rīgā ieviestu bezmkaksas sabiedrisko transprotu, būtu nepieciešama papildu dotācija uzņēmumam Rīgas Satiksme 35 – 50 milj. Ls apmērā, portālam Db.lv stāstīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks.

Aprīļa vidū Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta un Rīgas Satiksmes pārstāvju delegācija devās uz Tallinu noskaidrot, kādā veidā kaimiņvalsts galvaspilsētas pašvaldība cer Tallinā ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu, kur bezmaksas braucieni Tallinas iedzīvotājiem gaidāmi jau no nākamā gada sākuma.

«Aprēķināts, ka aptuveni uzņēmumam RS būtu nepieciešama vēl papildu 35 – 50 milj. Ls dotācija gadā, lai tas būtu rīdziniekiem pieejams bez maksas,» norādīja V. Baraņņiks. Patlaban RS dotācija no Rīgas pašvaldības budžeta ir 47,5 milj. Ls, bet no valsts budžeta – 3,5 milj. Ls. Db.lv jau vēstīja, ka šogad uzņēmums paredz strādāt ar 12,8 milj. Ls zaudējumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lielajās pilsētās biežāk brauc ar auto nekā ar sabiedrisko transportu

Zane Atlāce-Bistere,25.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielajās pilsētās biežāk pārvietojas ar automašīnu nekā ar sabiedrisko transportu, secināts Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veiktajā aptaujā, kurā piedalījās iedzīvotāji no Daugavpils, Jelgavas, Jēkabpils, Jūrmalas, Liepājas, Rēzeknes, Valmieras un Ventspils.

Ikdienā lielākā daļa iedzīvotāju ar automašīnu pārvietojas Valmierā (61%), Jelgavā (60%), Jēkabpilī (58%), Jūrmalā (55%), Ventspilī (54%), Rēzeknē (53%). Tikai Daugavpilī iedzīvotāju biežāk izmanto sabiedrisko transportu nekā automašīnu. Mazāk par pusi no iedzīvotājiem ikdienā izmanto auto vēl tikai Liepājā (45%).

Vīrieši lielajās pilsētās ar auto ikdienā pārvietojas biežāk (no 52 % līdz 75 %) nekā sievietes. Atšķirības starp vīriešu un sieviešu īpatsvaru, kuri ikdienā pārvietojas ar automašīnu, svārstās no astoņiem procentpunktiem Jēkabpilī līdz 27 procentpunktiem Ventspilī.

Veicot datu telpisku analīzi, CSP pārbaudīja, vai kādā no pilsētas daļām ir būtiski atšķirīgs iedzīvotāju īpatsvars no pilsētas vidējā, kas ikdienā pārvietojas ar automašīnu. Tādas atšķirības vērojamas Jēkabpilī un Ventspilī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Beļģijas pilsēta Haselta, pēc kuras parauga Igaunijas galvaspilsēta Tallina šogad ieviesa bezmaksas sabiedrisko transportu, šo praksi ir atmetusi, atsaucoties uz laikrakstu Eesti Päevaleht, ziņo nacionālā raidsabiedrība ERR.

Haseltā, kur mājo 75 tūkstoši iedzīvotāju, bezmaksas sabiedriskais transports bijis pēdējos 16 gadus, bet nu pilsēta nolēmusi no tā atteikties. Tiesa, transporta tīkla klientu skaits šajos gados ir audzis 12 reizes, kas ir viens no Tallinas eksperimenta mērķiem – celt sava sabiedriskā transporta popularitāti. Tomēr augušas šo gadu laikā ir arī Haseltas transporta izmaksas – par sešām reizēm, un tas pilsētai licis mainīt līdzšinējo politiku.

Par spīti procentuālajiem pieauguma rādītājiem, kopumā bezmaksas transporta ietekme uz iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem Haseltā nemaz nav bijusi tik ievērojama, ziņo laikraksts. No saviem privātajiem auto uz sabiedrisko transportu ilggadējā eksperimenta laikā pārsēdušies vien 16% autovadītāju. To izdarījuši arī 12% no tiem, kas pirms tam priekšroku deva velosipēdiem, un 9% to, kas devuši priekšroku staigāt ar kājām. Pilsētā aizvien vairāk nekā 90% ģimeņu ir privātās automašīnas, un 73% iedzīvotāju uz darbu dodas tieši ar tām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Tallinas bezmaksas sabiedriskā transporta piemērs izrādās lipīgs

Jānis Rancāns,30.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar 1. februāri, nelielā Keilas pilsētiņa Igaunijā sekos Tallinas piemēram un ieviesīs bezmaksas sabiedrisko transportu, vēsta kaimiņvalsts raidsabiedrība ERR.

Par šādu lēmumu 25 kilometrus no Tallinas esošās pilsētas varasiestādes vienojās otrdien. Viens no pirmajiem vietējo pašvaldību ar tās pieņemto lēmumu apsveicis Tallinas mērs Edgars Savisārs.

«Šāds solis liecina, ka galvaspilsētas piemērs ir lipīgs, un citas pašvaldības ir spējīgas, ja ir pietiekami daudz labās gribas, nodrošināt saviem iedzīvotājiem bezmaksas transportu,» sacījis E. Savisārs.

Atšķirībā no Tallinas, kur bezmaksas transports pieejams tikai reģistrētiem pilsētas iedzīvotājiem, Keilas pilsētā autobusus bez maksas varēs izmantot ikviens, neskatoties uz dzimšanas vietu. Pilsētā, kuru apdzīvo desmit tūkstoši cilvēku, gan ir tikai divi autobusu maršruti, bet braukšanas biļete maksā 0,26 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Papildināta - Puteņa laikā autovadītāji varēs braukt sabiedriskajā transportā bez maksas

Dienas Bizness,12.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sniegputeņa laikā Rīgā autovadītāji, uzrādot transportlīdzekļa tehnisko pasi, varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas, savā Twitter kontā paziņojis Rīgas pašvaldības vadītājs Nils Ušakovs.

Papildināta ar 2., 3., 4. rindkopu.

Šāds Rīgas mēra paziņojums nācis klajā pēc tam, kad izskanējušas sinoptiķu prognozes - aktī uz ceturtdienu Rīgā gaidāma ilgstoša snigšana, kas turpināsies līdz pēcpusdienai. Saskaņā ar prognozēm, sniega segas biezums var pieaugt par sešiem līdz desmit centimetriem.

«Rītdien līdz 14.00 snigs. Aicinu autovadītājus atstāt mašīnu mājās, paņemt līdz tehnisko pasi un bez maksas braukt ar sabiedrisko transportu,» sociālajā medijā pauda N. Ušakovs, uzsverot, ka bezmaksas sabiedriskais transports autovadītājiem būs pieejams visu dienu. «Šie braukšanas atvieglojumi tiek ieviesti, lai mazinātu satiksmes intensitāti un sastrēgumus stipras snigšanas laikā un atvieglojotu ielu uzturēšanas tehnikas darbu,» skaidroja pilsētas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ušakovs neizslēdz bezmaksas sabiedriskā transporta ideju arī Rīgā

Ritvars Bīders,18.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ uz Tallinu dodas delegācija no Rīgas, lai gūtu pieredzi par to, kādā veidā kaimiņvalsts galvaspilsēta gatavojas saviem iedzīvotājiem nodrošināt bezmaksas sabiedrisko transportu. Rīgas mērs Nils Ušakovs norāda, ka jāizpēta Igaunijas plāns, neizslēdzot iespēju, ka bezmaksas transports varētu būt arī Rīgā.

«Ja tuvākajā pilsētā tādas lietas notiek, mums vismaz jāsaprot, kā viņi to dara. Vai mēs to darīsim vai nedarīsim tas ir atkarīgs no tā, kādā veidā viņi [Tallina] to paveiks. Bet nu vismaz papētīt pieredzi būtu pareizi,» tā Latvijas Televīzijas raidījumā Labrīt, Latvija! sacīja Ušakovs.

Viņš skaidroja, ka Tallinā bezmaksas sabiedrisko transportu iespējams nodrošināt tādēļ, ka pilsēta ieviesīs kādu jaunu nodokli, ko maksās visi Tallinas iedzīvotāji. Sīkāk gan Rīgas mērs par situāciju Tallinā nezināja pastāstīt, norādot, ka šonedēļ uz Igaunijas galvaspilsētu dosies delegācija no Rīgas, lai gūtu pieredzi par to, kādā veidā Tallina gatavojas nodrošināt bezmaksas sabiedrisko transportu pilsētā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Rīgas pašvaldību ieinteresējusi Tallinas ideja ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu

Lelde Petrāne,27.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pašvaldības speciālisti plāno tuvākajā laikā apmeklēt Tallinu, lai iepazītos ar kaimiņu galvaspilsētas pieredzi, ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu.

«Ir jau skaidrs, ka skolēniem līdz 12.klasei brīvbiļetes būs no 1.septembra, bet es arī pats personīgi tikšos ar Tallinas mēru Edgaru Savisāru, lai izrunātu Igaunijas galvaspilsētas pieredzi un kopā ar mūsu speciālistiem saprastu, vai šī pieredze ir īstenojama Rīgā,» paziņojis Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs

Ušakovs iepriekš nāca klajā ar iniciatīvu piešķirt bezmaksas braukšanu Rīgas pašvaldības sabiedriskajā transportā visiem skolēniem no 1. līdz 12. klasei.

To plānots ieviest jau no šā gada 1. septembra.

Db.lv jau rakstīja - referendumā par sabiedrisko transportu Tallinā piedalījušies kopumā 68 tūkstoši cilvēku, no kuriem 75,5% atbalstījuši ideju par bezmaksas sabiedrisko transportu Igaunijas galvaspilsētā. Tas ir pietiekami, lai uzsāktu šī plāna praktisku realizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinas mērs Edgars Savisārs apņēmies panākt, ka no 2013. gada sabiedriskais transports viņa pilsētā būtu bez maksas. Par to Igaunijā šogad gaidāms referendums.

Savisārs skaidro, ka aptuveni 20 miljonus eiro, kas netiks gūti no biļešu tirdzniecības, pilsēta kompensēs ar ietaupījumiem, kas tiks gūti no Tallinas Tramvaju un trolejbusu kompānijas apvienošanas ar Tallinas Autobusu kompāniju, atteikšanās no biļešu kontroles, kā arī citiem avotiem. Tallinas mērs arī norādīja uz izdevumiem, kas līdz šim finansēja Tallinas kanalizācijas un ūdensapgādes sistēmu rekonstrukciju, vēsta portāls Dzd.ee.

Pilsēta arī cer uz to, ka līdz ar bezmaksas sabiedrisko transportu, uz dzīvi Igaunijas galvaspilsētā pārcelsies vairāk cilvēku, tādējādi palielinot ienākumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais Valūtas fonds (SVF) būtiski koriģējis Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP) prognozi šim gadam, lēšot, ka Latvijā šogad būs straujākā ekonomikas lejupslīde Baltijas valstīs, bet nākamajā gadā atgriezīsies izaugsme un tā būs straujākā Baltijā.

SVF jaunākajā pārskatā par pasaules ekonomikas perspektīvām ("World Economic Outlook") prognozē, ka Latvijas ekonomikā šogad būs kritums par 8,6%, nevis pieaugums par 2,8%, kā tika lēsts oktobrī. Savukārt nākamajā gadā SVF prognozē Latvijas IKP pieaugumu 8,3% apmērā, kas būs straujākā starp Baltijas valstīm.

Tāpat fonds prognozē, ka šogad Latvijā patēriņa cenas samazināsies, proti, būs deflācija 0,3% apmērā, bet nākamgad atgriezīsies inflācija un tā būs 3% apmērā.

Pēc SVF aprēķiniem, bezdarbs 2020.gada beigās Latvijā sasniegs 8%, bet nākamgad samazināsies līdz 6,3%, reģistrējot identisku līmeni kā 2019.gadā.

Tāpat SVF prognozē, ka maksājumu bilances kārtējo maksājumu kontā šogad Latvijā būs deficīts 2,2% apmērā no IKP, bet nākamgad deficīta apmērs saruks līdz 1,5% no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā pulcēšanās ierobežojumus, galvaspilsētas bārs "Tallinas Pagalms" no naktslokāla pārtapis par kafejnīcu.

Ikdienas režīmā "Tallinas Pagalms" darbojās kā bārs un katru nedēļas nogali organizēja dažādus pasākumus, piemēram, džeza, rokmūzikas, elektroniskās mūzikas koncertus, improvizācijas teātrus. Katru nedēļu "Tallinas Pagalmā" norisinājās vismaz 3-4 pasākumi abos ēkas stāvos, uz divām skatuvēm.

Aizvadītajā ziemā "Tallinas Pagalms" papildināja piedāvājumu ar kafejnīcu, attīstīja virtuvi, jo sākotnēji piedāvājumā bija tikai dzērieni un uzkodas.

"Šobrīd esam aizgājuši līdz tam, ka piedāvājam kārtīgas pusdienas un piegādi uz mājām. Tieši šobrīd, kad visi pasākumi ir atcelti un naktsdzīve ir noslēgta pilnībā, mums ir samērā veiksmīgi izdevies pārorientēties," stāsta "Tallinas Pagalma" līdzīpašnieks Ģirts Kumeliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā šogad gaidāma straujākā ekonomikas lejupslīde no Baltijas valstīm, savukārt nākamgad straujākā izaugsme, liecina Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) otrdien publiskotās pasaules ekonomikas rudens prognozes.

Jaunākajā pārskatā par pasaules ekonomikas perspektīvām ("World Economic Outlook") SVF prognozē, ka Latvijas ekonomikā šogad būs kritums par 6%, kas ir mazāk nekā 8,6%, kā tika lēsts iepriekšējās prognozēs aprīlī. Savukārt nākamajā gadā SVF prognozē Latvijas iekšzemes kopprodukta IKP pieaugumu 5,2% apmērā, kas ir mazāk nekā 8,3% kāpums, kas tika prognozēts pirms pusgada.

SVF lēš, ka šogad Latvijā patēriņa cenas pieaugs par 0,6%, bet nākamgad inflācija būs 1,8% apmērā.

Pēc SVF aprēķiniem, bezdarbs šā gada beigās Latvijā sasniegs 9%, bet nākamgad samazināsies līdz 8%.

Tāpat SVF prognozē, ka maksājumu bilances kārtējo maksājumu kontā šogad Latvijā būs pārpalikums 2% apmērā no IKP, bet nākamgad tiek prognozēts deficīts 0,8% no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā šogad gaidāma straujākā ekonomikas izaugsme no Baltijas valstīm, liecina Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) otrdien publiskotās pasaules ekonomikas pavasara prognozes.

Jaunākajā pārskatā par pasaules ekonomikas perspektīvām ("World Economic Outlook") SVF prognozē, ka Latvijas ekonomikā šogad būs kāpums par 3,9%, kas ir mazāk par 5,2% izaugsmi, kā tika lēsts iepriekšējās prognozēs oktobrī. Savukārt nākamajā gadā SVF prognozē Latvijas iekšzemes kopprodukta IKP pieaugumu 5,2% apmērā.

SVF lēš, ka šogad Latvijā patēriņa cenas pieaugs par 2,1%, bet nākamgad inflācija būs 2,2% apmērā.

Pēc SVF aprēķiniem, bezdarbs šā gada beigās Latvijā sasniegs 7,2%, bet nākamgad samazināsies līdz 6,7%.

Tāpat SVF prognozē, ka maksājumu bilances kārtējo maksājumu kontā šogad Latvijā būs pārpalikums 0,5% apmērā no IKP, bet nākamgad tiek prognozēts pārpalikums 0,2% no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

EK Latvijai šogad prognozē straujāku izaugsmi nekā Igaunijā, bet lēnāku nekā Lietuvā

LETA,13.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisijas (EK) jaunākās ekonomikas prognozes liecina, ka Latvijas ekonomikas izaugsme šogad būs straujāka nekā Igaunijā, bet nedaudz lēnāka nekā Lietuvā.

EK pirmdien publicētās jaunākās prognozes rāda, ka pēc tam, kad pērn Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) pieauga par 1,6%, šogad tas pieaugs par 2,8%, bet nākamgad - par 3%.

Lietuvā, atbilstoši EK prognozēm, IKP pērn pieauga par 2,2%, šogad ekonomikas izaugsme būs 2,9%, bet nākamgad tā palēnināsies līdz 2,8%.

Savukārt Igaunijā, pēc EK aplēsēm, ekonomikas izaugsme 2016.gadā bijusi 1,1%, šogad būs 2,2%, bet nākamgad - 2,6%.

EK savās jaunākajās prognozēs norāda, ka Eiropas Savienības (ES) ekonomikas atkopšanās turpinās, tomēr to apdraud tādi ārkārtēji riski kā Lielbritānijas izstāšanās no bloka un Donalda Trampa administrācijas neprognozējamā politika ASV.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Briseles amatpersonas ierosinājušas tuvākajā nākotnē ieviest Beļģijas galvaspilsētā bezmaksas sabiedrisko transportu.

Briseles Sabiedriskā transporta pārvaldes (STIB) jaunais viceprezidents sociālists Lotfi Mostefa izteicis ideju ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu darbadienu vakaros vai brīvdienās, bet viņa Sociālistu partija uzskata, ka maksa varētu tikt atcelta pavisam.

Mostefa šādi vēlas pamudināt Briseles iedzīvotājus retāk izmantot savus personiskos transporta līdzekļus un biežāk paļauties uz sabiedrisko transportu.

«Mēs atrodamies situācijā, kurā gaisa piesārņojuma problēmas un vides jautājumi ir svarīgi,» šonedēļ Beļģijas medijiem uzsvēra Mostefa.

Mostefa STIB viceprezidenta amatam izvirzīja Sociālistu partija, kas ietilpst koalīcijas valdībā, kas pārvalda galvaspilsētas reģionu. Sociālistu partijas plāni ir vēl grandiozāki un tā vēlas vispār atcelt samaksu par sabiedrisko transportu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Bezmaksas sabiedriskais transports izmaksātu aptuveni 34 miljonus gadā

Elīna Pankovska,17.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs ticies ar Igaunijas galvaspilsētas mēru Edgaru Savisāru. Tikšanās laikā pārrunāts arī kaimiņu galvaspilsētas projekts par bezmaksas sabiedrisko transportu pilsētā. Panākta vienošanās, ka tuvākajās dienās darbu sāks vairākas Rīgas un Tallinas ekspertu grupas.

Pēc tikšanās N. Ušakovs norāda, ka Rīga strādās pie idejas par bezmaksas sabiedrisko transportu. «Tallinas pieredze bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanā Rīgai ir ļoti interesanta. Vissvarīgākais jautājums, protams, ir par to, cik tas maksātu. Pēc mūsu operatīviem aprēķiniem, pašlaik bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana izmaksātu ne mazāk kā 34 milj. Ls latu gadā. mūsu pārstāvji aktīvi sekos, kā norisinās eksperiments Tallinā un vai Rīgā to var izdarīt lētāk kā par 34 milj. Ls,» norāda Rīgas mērs.

Viņš arī piebilst, ka tas ir daudz vairāk, nekā atbalsts atsevišķām grupām, piemēram, bezmaksas transports skolēniem, kas izmaksā nedaudz vairāk nekā trīs miljonus latu gadā. Atkarībā no tā, cik lielas varētu būt izmaksas un kādas ir pilsētas finansiālās iespējas, varēs runāt par prognozēm bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai Rīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisijas (EK) jaunākajās ekonomikas prognozēs lēsts, ka Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) šogad pieaugs par 3,2%, mūsu valstij paredzot straujāko ekonomikas izaugsmi Baltijas valstu vidū.

Ceturtdien publiskotajās prognozēs EK sagaida, ka Latvijas ekonomikas izaugsmes temps nākamgad paātrināsies līdz 3,5%.

Savukārt inflācija Latvijā šogad būs 2,2% un nākamgad saskaņotā patēriņa cenu indeksa kāpums būs 2%, bet bezdarbs samazināsies līdz 9,2% šogad un 8,7% nākamgad, lēš EK.

Abās pārējās Baltijas valstīs EK prognozē lēnāku ekonomikas izaugsmi nekā Latvijai.Lietuvā EK sagaida 2,9% IKP pieaugumu šogad un 3,1% kāpumu nākamgad. Inflācija Lietuvā šogad tiek prognozēta 2,8%, bet nākamgad tā palēnināsies līdz 2%. Savukārt bezdarbs šogad saruks līdz 7,6% un nākamgad samazinājums turpināsies līdz 7,2%, lēš EK.

Igaunijā šogad tiek prognozēta 2,3% ekonomikas izaugsme, kas nākamgad sasniegs 2,8%. Inflācija Igaunijā šogad būs 3,3%, bet nākamgad - 2,9%. Savukārt bezdarbs pieaugs no 7,7% šogad līdz 8,6% nākamgad, paredz EK.EK pavasara ekonomikas prognozēs tiek lēsts, ka gan šogad, gan nākamgad Eiropas Savienības (ES) kopējā ekonomikas izaugsme būs 1,9%, savukārt eirozonā tā šogad būs 1,7%, bet nākamgad - 1,8%.Inflācija ES šogad tiek gaidīta 1,8% apmērā, bet nākamgad - 1,7%, savukārt eirozonā tā atbilstoši EK prognozēm būs attiecīgi 1,6% un 1,3%. Bezdarbs ES samazināsies no 8% šogad līdz 7,7% nākamgad, bet eirozonā - no 9,4% šogad līdz 8,9% nākamgad.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Domā par stāvparku bumu Rīgā...

Lāsma Vaivare,21.07.2014

Stāvparki Rīgā 2012. gadā: ar sarkanu atzīmētie - perspektīvie stāvparki; ar zilu - Rīgas domes rezervētie stāvparki; ar dzeltenu - perspektīvie stāvparki kaimiņu pašvaldībās; ar zaļu - esošie stāvlaukumi kā stāvparki. Palielināt grafiku

Avots: Rīgas dome

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 2025. gadam, lai samazinātu gaisa piesārņojumu, trokšņainību un ielu noslodzi Rīgā, iecerēts izbūvēt plašu stāvparku tīklu; nepieciešami vairāk nekā 39 milj. eiro

Pirmais mēģinājums Rīgā izveidot stāvparku gan nav vainagojies ar lieliem panākumiem. DB jau vairākkārt ziņojis, ka Ulbrokas ielas stāvparks tiek izmantots minimāli. Lai izvērtētu, kāpēc tā un kādai turpmāk jābūt Rīgas domes auto novietņu politikai, pēc pašvaldības pasūtījuma projektēšanas uzņēmums E. Daniševska birojs, piesaistot SIA Solvers transporta plūsmu speciālistus un ārvalstu ekspertu Marku Geldofu, izstrādājis stāvparku sistēmas attīstības plānu. Tā rezultāti tiks ņemti vērā Transporta attīstības tematiskajā plānojumā, kuru jaunā Rīgas teritorijas plānojuma ietvaros šobrīd izstrādā Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā. Tā ietvaros ir paredzēts izstrādāt arī stāvvietu infrastruktūras attīstības plānu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Leipcigā autovadītājiem piedāvās bezmaksas sabiedrisko transportu

Jānis Rancāns,10.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas pilsēta Leipciga autovadītājiem, cenšoties tos atradināt no automobiļu izmantošanas, piedāvās bezmaksas sabiedrisko transportu, vēsta ārvalstu plašsaziņas līdzekļi.

Pilsētas varasiestādes uz šādu lēmumu pamudinājušas augstās degvielas cenas, sastrēgumi un siltumnīcas gāzu emisiju apmērs, kuras rada piepilsētu iedzīvotāji ar automašīnām dodoties uz darbu.

Akcija uzsākta otrdien un ilgs četras dienas. Tās ietvaros autovadītājiem bez maksas būs pieejami Leipcigā kursējošie autobusi, vilcieni un tramvaji. Oragizatori cer, ka šis pasākums pārliecinās autovadītājus savus transportlīdzekļus atstāt mājās «uz visiem laikiem».

«Mēs varam piedāvāt patiesu alternatīvu un mēs aicinam autovadītājus atstāt savas mašīnas mājās un izmantot sabiedrisko transportu,» sacīja Leipcigas Transporta pakalpojumu dienesta pārastāvis Ulfs Midelbergs, raksta The Local.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Igaunijas ministrs: ideja par bezmaksas sabiedrisko transportu Tallinā ir muļķīga

Jānis Rancāns,12.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinas opozīcija asi kritizējusi Tallinas mēra solījumu ieviest galvaspilsētā bezmakas sabiedrisko transportu. Savukārt Igaunijas ekonomikas ministrs šādu ideju nodēvējis par muļķīgu.

Ministrs norādīja, ka viņa personīgā pieredze, sadarbojoties ar Tallinas varasiestādēm, jautājumos, kuri saistīti ar transporta jomu, liecina, ka lieli projekti parasti tālāk netiek virzīti tāpēc, ka Igaunijas galvaspilsētai neesot nekādas iespējas tos finansēt, vai arī rodas citi šķēršļi.

Pašu Tallinas mēra Edgara Savisāra ideju par bezmaksas sabiedriskā transporta izveidošanu Igaunijas galvaspilsētā, ministrs nosauca par «muļķīgu», vēsta ERR.

Savukārt Tallinas opozīcijas pārstāvji atgādināja, ka nesen pilsētas iedzīvotāju lūguši papildus finansējumu, lai savestu kārtībā bērnudārzus, taču Igaunijas galvaspilsētai naudas neesot bijis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenas ir ievērojami zemākas nekā Rietumeiropas valstu galvaspilsētās, izņemot Luksemburgu un daļēji Tallinu, tomēr arī algu līmenis tur ir daudz augstāks.

Par to liecina ZAB Varul pētījums. Jārēķinās arī, ka ar sabiedrisko transportu lielākoties nepārvietojas ļoti turīgi cilvēki, bet gan vienkāršo darbu darītāji. Vienlaikus vairākas Eiropas pilsētas motivē ar sabiedrisko transportu doties uz darbu, jo tas ir izdevīgāk nekā braukt ar savu vieglo automašīnu. Arī Rīgas pašvaldība un pašvaldības SIA Rīgas satiksme aicina cilvēkus vairāk izmantot sabiedrisko transportu, kā arī popularizē park&ride principu, bet pagaidām tas nav izdevies īpaši veiksmīgi.

Luksemburga pārsteidz

«Tas, ka valstī ar mazākiem ienākumiem vidēji uz vienu iedzīvotāju būs arī lētākas sabiedriskā transporta biļetes, ir loģiski, un par to liecina arī pētījuma dati. Tiesa, ir daži izņēmumi, piemēram, Luksemburga, kur sabiedriskā transporta gada biļete ir lētāka nekā ar ievērojami mazākiem ienākumiem iztiekošajiem rīdziniekiem,» pētījumā paradoksālo situāciju iezīmē zvērināts advokāts Jānis Zelmenis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Augstas mājokļa un transporta izmaksas Rīgu izvirza dārdzības līderos Baltijā

Db.lv,12.05.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā dzīvojošajiem joprojām jārēķinās ar lielāku dzīves dārdzību nekā Igaunijas un Lietuvas galvaspilsētu iedzīvotājiem, liecina Swedbank Finanšu institūta Baltijas valstīs veiktais pētījums.

Šogad par pārtiku, mājokli un transportu Rīgas ģimenēm jāatvēl 764 eiro mēnesī, Tallinā – 709 eiro mēnesī, bet Viļņā – 630 eiro mēnesī. Lielākais klupšanas akmens rīdzinieku ikdienā ir pieaugošie izdevumi par mājokli (kamēr kaimiņu galvaspilsētās tie mazinājušies), augstākās sabiedriskā transporta izmaksas un zemākie vidējie ienākumi pēc nodokļu nomaksas un ģimenes valsts pabalstu saņemšanas.

Iedzīvotāju ienākumi visās trīs Baltijas valstu galvaspilsētās pēdējo gadu laikā ir palielinājušies, kaut arī šis pieaugums ir bijis atšķirīgs. Kopš 2018. gada gan Rīgā, gan Viļņā un Tallinā ievērojami augusi vidējā darba alga. Pieņemot, ka ģimenē ir divi bērni un abi vecāki pelna vidējo algu galvaspilsētā, visbūtiskākais kāpums vērojams Viļņā – tur alga “uz rokas” kļuvusi par vairāk nekā trešo daļu jeb par 38% lielāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Papildināta - Pieņem Rīgas pašvaldības 2016.gada budžetu, deficītu plānojot 669 000 eiro apmērā

LETA,15.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome šodien pieņēma pašvaldības 2016.gada budžetu, kas tiek plānots ar ieņēmumiem 809,5 miljonu eiro apmērā un izdevumiem 810,2 miljonu eiro apmērā, līdz ar to deficīts tiek plānots ap 668 900 eiro apmērā.

Par budžetu nobalsoja 38 deputāti, pret - 17, bet atturējās - trīs.

Opozīcijas deputāti attiecībā uz pašvaldības nākamā gada budžetu iesniedza kopumā 24 priekšlikumus. Tie visi, izņemot vienu, šodien tika noraidīti. Kā vienīgais tika atbalstīts deputāta Jurģa Klotiņa (VL-TB/LNNK) priekšlikums piešķirt 14 870 eiro ielu apgaismojuma ierīkošanai Zunda kanāla gājēju tiltam. Šo priekšlikumu deputāts debatēs ar vizualizācijām prezentēja deputātiem, norādot, ka tas būtiski uzlabos iedzīvotāju drošību, jo pašreiz šī vieta ap tiltu vakaros ir nepārredzama.

Rīgas domes opozīcijas deputāti debatēs kritizēja pašvaldības budžetu, kā ik gadu akcentējot vairāku izmaksu necaurredzamību un izceļot dotāciju Rīgas satiksmei. Deputāti atzinīgi novērtēja salīdzinoši nelielo deficītu, kas uz citu gadu fona praktiski neesot, tomēr ieņēmumu pieaugumu opozīcija saistīja ar valdības labvēlīgo politiku attiecībā uz Rīgu.

Komentāri

Pievienot komentāru