Transports un loģistika

Rīgas pašvaldību ieinteresējusi Tallinas ideja ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu

Lelde Petrāne,27.03.2012

Jaunākais izdevums

Rīgas pašvaldības speciālisti plāno tuvākajā laikā apmeklēt Tallinu, lai iepazītos ar kaimiņu galvaspilsētas pieredzi, ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu.

«Ir jau skaidrs, ka skolēniem līdz 12.klasei brīvbiļetes būs no 1.septembra, bet es arī pats personīgi tikšos ar Tallinas mēru Edgaru Savisāru, lai izrunātu Igaunijas galvaspilsētas pieredzi un kopā ar mūsu speciālistiem saprastu, vai šī pieredze ir īstenojama Rīgā,» paziņojis Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs

Ušakovs iepriekš nāca klajā ar iniciatīvu piešķirt bezmaksas braukšanu Rīgas pašvaldības sabiedriskajā transportā visiem skolēniem no 1. līdz 12. klasei.

To plānots ieviest jau no šā gada 1. septembra.

Db.lv jau rakstīja - referendumā par sabiedrisko transportu Tallinā piedalījušies kopumā 68 tūkstoši cilvēku, no kuriem 75,5% atbalstījuši ideju par bezmaksas sabiedrisko transportu Igaunijas galvaspilsētā. Tas ir pietiekami, lai uzsāktu šī plāna praktisku realizāciju.

Par to informējis E. Savisārs, norādot, ka Tallinā bezmaksas sabiedriskais transports būs no nākamā gada 1. janvāra, vēstīja BBN.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanai Rīgā būtu nepieciešami papildu 50 milj. Ls gadā

Gunta Kursiša,02.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā nevarēs ieviest Tallinas bezmaksas sabiedriskā transporta ideju «viens pret viens», jo Tallina ir daudz kompaktāka pilsēta un pastāv arī citas būtiskas atšķirības pilsētas pārvaldē, turklāt, lai Rīgā ieviestu bezmkaksas sabiedrisko transprotu, būtu nepieciešama papildu dotācija uzņēmumam Rīgas Satiksme 35 – 50 milj. Ls apmērā, portālam Db.lv stāstīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks.

Aprīļa vidū Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta un Rīgas Satiksmes pārstāvju delegācija devās uz Tallinu noskaidrot, kādā veidā kaimiņvalsts galvaspilsētas pašvaldība cer Tallinā ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu, kur bezmaksas braucieni Tallinas iedzīvotājiem gaidāmi jau no nākamā gada sākuma.

«Aprēķināts, ka aptuveni uzņēmumam RS būtu nepieciešama vēl papildu 35 – 50 milj. Ls dotācija gadā, lai tas būtu rīdziniekiem pieejams bez maksas,» norādīja V. Baraņņiks. Patlaban RS dotācija no Rīgas pašvaldības budžeta ir 47,5 milj. Ls, bet no valsts budžeta – 3,5 milj. Ls. Db.lv jau vēstīja, ka šogad uzņēmums paredz strādāt ar 12,8 milj. Ls zaudējumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar 2013. gada iestāšanos Tallina kļuvusi par pirmo galvaspilsētu pasaulē, kas saviem iedzīvotājiem sabiedrisko transportu ļauj izmantot bez maksas.

Pārejas periodā pirmās dienas Tallinas autobusos, trolejbusos un tramvajos pastiprināti dežūrēs municipālās policijas darbinieki, kas palīdzēs pasažieriem aprast ar jauno sistēmu, vēsta Postimees.

Tallinas Municipālās policijas darbinieki vienu nedēļu divu cilvēku komandā Tallinas sabiedriskajā transportā dežūrēs no 2. līdz 5. janvārim. Tāpat tiks izplatītas sabiedriskā transporta lietošanas pamācības.

Postimees arī ziņo, ka pirmajās nedēļās kontrole sabiedriskajā transportā nebūs «tik stingra», taču tas nenozīmējot, ka Tallinas sabiedrisko transportu var izmantot bez biļetes - bezmaksas vai maksas.

«Es ceru, ka visiem mums jaunajā situācijā mēs spēsim panākt mierīgu sadarbību, lai atrisinātu visas iespējamās problēmas,» norāda Tallinas Municipālās policijas vadītāja Monika Randa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā iegūt vismaz 40 000 eiro ekonomiju gadā vienai vidēja izmēra pašvaldībai?

Edžus Žeiris, SIA "ZZ Dats" direktors,24.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldību investīcijas IT risinājumos paaugstina pašvaldību darba efektivitāti un samazina funkciju izpildei nepieciešamās finanses – strauji pieaugot darba spēka izmaksām, samazinoties pašvaldību finanšu rocībai un spējai piesaistīt nepieciešamos speciālistus, ir nepieciešams meklēt efektīvus ceļus situācijas uzlabošanai.

Viens no iespējamiem risinājumiem ir pašvaldību procesu pārskatīšana un to digitalizācija, ļaujot efektīvāk izpildīt uzdevumus un samazināt funkciju izpildes izmaksas. Jau pašlaik ir sasniegti vērā ņemami rezultāti, tomēr arī turpmāk ir nepieciešams aktīvi virzīt izaugsmi. Uzskatāmi varam parādīt, kā daži no pašvaldību procesiem, kuros izmantojot integrētas IT sistēmas un elektronizējot un digitalizējot pašvaldību procesus pašvaldībās, tiek ieekonomēti simti tūkstoši eiro pašvaldību budžeta līdzekļi.

Raugoties uz visām pašvaldībām kopumā, redzam, ka pašvaldību investīcijas virza progresu. Un nākas atzīt, ka pašvaldību efektivitātes rādītāji ir tieši proporcionāli IT risinājumos ieguldītā finansējuma apjomam. Un būsim godīgi, Latvijas vidējie rādītāji šādu investīciju veikšanā joprojām būtiski atpaliek no Baltijas, nemaz nerunājot par Eiropas valstu pieredzi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lielajās pilsētās biežāk brauc ar auto nekā ar sabiedrisko transportu

Zane Atlāce-Bistere,25.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielajās pilsētās biežāk pārvietojas ar automašīnu nekā ar sabiedrisko transportu, secināts Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veiktajā aptaujā, kurā piedalījās iedzīvotāji no Daugavpils, Jelgavas, Jēkabpils, Jūrmalas, Liepājas, Rēzeknes, Valmieras un Ventspils.

Ikdienā lielākā daļa iedzīvotāju ar automašīnu pārvietojas Valmierā (61%), Jelgavā (60%), Jēkabpilī (58%), Jūrmalā (55%), Ventspilī (54%), Rēzeknē (53%). Tikai Daugavpilī iedzīvotāju biežāk izmanto sabiedrisko transportu nekā automašīnu. Mazāk par pusi no iedzīvotājiem ikdienā izmanto auto vēl tikai Liepājā (45%).

Vīrieši lielajās pilsētās ar auto ikdienā pārvietojas biežāk (no 52 % līdz 75 %) nekā sievietes. Atšķirības starp vīriešu un sieviešu īpatsvaru, kuri ikdienā pārvietojas ar automašīnu, svārstās no astoņiem procentpunktiem Jēkabpilī līdz 27 procentpunktiem Ventspilī.

Veicot datu telpisku analīzi, CSP pārbaudīja, vai kādā no pilsētas daļām ir būtiski atšķirīgs iedzīvotāju īpatsvars no pilsētas vidējā, kas ikdienā pārvietojas ar automašīnu. Tādas atšķirības vērojamas Jēkabpilī un Ventspilī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Beļģijas pilsēta Haselta, pēc kuras parauga Igaunijas galvaspilsēta Tallina šogad ieviesa bezmaksas sabiedrisko transportu, šo praksi ir atmetusi, atsaucoties uz laikrakstu Eesti Päevaleht, ziņo nacionālā raidsabiedrība ERR.

Haseltā, kur mājo 75 tūkstoši iedzīvotāju, bezmaksas sabiedriskais transports bijis pēdējos 16 gadus, bet nu pilsēta nolēmusi no tā atteikties. Tiesa, transporta tīkla klientu skaits šajos gados ir audzis 12 reizes, kas ir viens no Tallinas eksperimenta mērķiem – celt sava sabiedriskā transporta popularitāti. Tomēr augušas šo gadu laikā ir arī Haseltas transporta izmaksas – par sešām reizēm, un tas pilsētai licis mainīt līdzšinējo politiku.

Par spīti procentuālajiem pieauguma rādītājiem, kopumā bezmaksas transporta ietekme uz iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem Haseltā nemaz nav bijusi tik ievērojama, ziņo laikraksts. No saviem privātajiem auto uz sabiedrisko transportu ilggadējā eksperimenta laikā pārsēdušies vien 16% autovadītāju. To izdarījuši arī 12% no tiem, kas pirms tam priekšroku deva velosipēdiem, un 9% to, kas devuši priekšroku staigāt ar kājām. Pilsētā aizvien vairāk nekā 90% ģimeņu ir privātās automašīnas, un 73% iedzīvotāju uz darbu dodas tieši ar tām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Papildināta - Puteņa laikā autovadītāji varēs braukt sabiedriskajā transportā bez maksas

Dienas Bizness,12.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sniegputeņa laikā Rīgā autovadītāji, uzrādot transportlīdzekļa tehnisko pasi, varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas, savā Twitter kontā paziņojis Rīgas pašvaldības vadītājs Nils Ušakovs.

Papildināta ar 2., 3., 4. rindkopu.

Šāds Rīgas mēra paziņojums nācis klajā pēc tam, kad izskanējušas sinoptiķu prognozes - aktī uz ceturtdienu Rīgā gaidāma ilgstoša snigšana, kas turpināsies līdz pēcpusdienai. Saskaņā ar prognozēm, sniega segas biezums var pieaugt par sešiem līdz desmit centimetriem.

«Rītdien līdz 14.00 snigs. Aicinu autovadītājus atstāt mašīnu mājās, paņemt līdz tehnisko pasi un bez maksas braukt ar sabiedrisko transportu,» sociālajā medijā pauda N. Ušakovs, uzsverot, ka bezmaksas sabiedriskais transports autovadītājiem būs pieejams visu dienu. «Šie braukšanas atvieglojumi tiek ieviesti, lai mazinātu satiksmes intensitāti un sastrēgumus stipras snigšanas laikā un atvieglojotu ielu uzturēšanas tehnikas darbu,» skaidroja pilsētas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Tallinas bezmaksas sabiedriskā transporta piemērs izrādās lipīgs

Jānis Rancāns,30.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar 1. februāri, nelielā Keilas pilsētiņa Igaunijā sekos Tallinas piemēram un ieviesīs bezmaksas sabiedrisko transportu, vēsta kaimiņvalsts raidsabiedrība ERR.

Par šādu lēmumu 25 kilometrus no Tallinas esošās pilsētas varasiestādes vienojās otrdien. Viens no pirmajiem vietējo pašvaldību ar tās pieņemto lēmumu apsveicis Tallinas mērs Edgars Savisārs.

«Šāds solis liecina, ka galvaspilsētas piemērs ir lipīgs, un citas pašvaldības ir spējīgas, ja ir pietiekami daudz labās gribas, nodrošināt saviem iedzīvotājiem bezmaksas transportu,» sacījis E. Savisārs.

Atšķirībā no Tallinas, kur bezmaksas transports pieejams tikai reģistrētiem pilsētas iedzīvotājiem, Keilas pilsētā autobusus bez maksas varēs izmantot ikviens, neskatoties uz dzimšanas vietu. Pilsētā, kuru apdzīvo desmit tūkstoši cilvēku, gan ir tikai divi autobusu maršruti, bet braukšanas biļete maksā 0,26 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Referendumā par sabiedrisko transportu Tallinā piedalījušies kopumā 68 tūkstoši cilvēku, no kuriem 75,5% atbalstījuši ideju par bezmaksas sabiedrisko transportu Igaunijas galvaspilsētā. Tas ir pietiekami, lai uzsāktu šī plāna praktisku realizāciju.

Par to informē Tallinas mērs Edgars Savisārs, norādot, ka Tallinā bezmaksas sabiedriskais transports būs no nākamā gada 1. janvāra, vēsta BBN.

Tikmēr opozīcijā esošās Reformu partijas vadītāja vietnieks Valdo Randpere norāda, ka šāda referenduma rīkošana esot bijusi kaut kas nedzirdēts, turklāt tas pilsētai izmaksājis 260 tūkstošus eiro.

«Referenduma iznākums jau bija zināms pašā sākumā. Jautājums bija formulēts populistiskā veidā un kalpoja vienīgi kā vēlēšanu propagandai. Tallina, šķiet, ir viena no pasaulē bagātākajām pilsētām, taču nez kādēļ pilsētas ielas ir pilnas bedrēm un nav naudas bērnudārziem,» tā Randpere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ušakovs neizslēdz bezmaksas sabiedriskā transporta ideju arī Rīgā

Ritvars Bīders,18.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ uz Tallinu dodas delegācija no Rīgas, lai gūtu pieredzi par to, kādā veidā kaimiņvalsts galvaspilsēta gatavojas saviem iedzīvotājiem nodrošināt bezmaksas sabiedrisko transportu. Rīgas mērs Nils Ušakovs norāda, ka jāizpēta Igaunijas plāns, neizslēdzot iespēju, ka bezmaksas transports varētu būt arī Rīgā.

«Ja tuvākajā pilsētā tādas lietas notiek, mums vismaz jāsaprot, kā viņi to dara. Vai mēs to darīsim vai nedarīsim tas ir atkarīgs no tā, kādā veidā viņi [Tallina] to paveiks. Bet nu vismaz papētīt pieredzi būtu pareizi,» tā Latvijas Televīzijas raidījumā Labrīt, Latvija! sacīja Ušakovs.

Viņš skaidroja, ka Tallinā bezmaksas sabiedrisko transportu iespējams nodrošināt tādēļ, ka pilsēta ieviesīs kādu jaunu nodokli, ko maksās visi Tallinas iedzīvotāji. Sīkāk gan Rīgas mērs par situāciju Tallinā nezināja pastāstīt, norādot, ka šonedēļ uz Igaunijas galvaspilsētu dosies delegācija no Rīgas, lai gūtu pieredzi par to, kādā veidā Tallina gatavojas nodrošināt bezmaksas sabiedrisko transportu pilsētā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslāņošanās ir ne tikai pēdējo piecu gadu parādība, ko veicinājuši dažādi ierobežojumi un karadarbība pavisam netālu, bet var būt arī turpmāko 15 gadu problēma.

Tā Dienas Biznesam intervijā apstiprināja Latvijas Pašvaldību savienības eksperts Māris Pūķis. Intervija tapusi publikāciju sērijas Paēdusi sabiedrība – stabila valsts ietvaros, kuru realizējam ar Mediju atbalsta fonda (MAF) atbalstu.

Vidusslānis ir jebkuras sabiedrības balsts. Jo tas spēcīgāks, jo stiprāka sabiedrība, jo mazāki demokrātijas kropļojumi un labāk pārstāvētas dažādās intereses. Vai ir Latvijā vidusslānis, cik tas liels, un kā to definēt?

Latvijā ir sapnis par vidusslāni. 1990. gadā, kad Tautas fronte pārņēma varas grožus, tad sapņoja, ka Latvijā būs vidusslānis, tas veidos Latvijas pilsonisko sabiedrību un uz to balstīsies jaunā iekārta, totalitārajai sistēmai aizejot. Lai spriestu par vidusslāni, ir divas metodes, kā to mērīt. Pirmais variants ir prasīt cilvēkiem, kā viņi jūtas, otra metode gūt daudzmaz ticamas ziņas par viņu ieņēmumiem. Var izmantot Centrālās statistikas pārvaldes eksperimentālo statistiku par cilvēku ieņēmumiem. Šī statistika būtiski atšķiras no citiem oficiālās statistikas datiem, jo piesaista cilvēku tā ticamākajai dzīvesvietai. Tiek apkopoti dati pa teritorijām kopš 2017. gada, ir iespējams uzzināt vidējās algas, vidējās pensijas, nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību teritoriālajās vienībās – pagastos, pilsētās un valstspilsētās, ne tikai novados un plānošanas reģionos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā pulcēšanās ierobežojumus, galvaspilsētas bārs "Tallinas Pagalms" no naktslokāla pārtapis par kafejnīcu.

Ikdienas režīmā "Tallinas Pagalms" darbojās kā bārs un katru nedēļas nogali organizēja dažādus pasākumus, piemēram, džeza, rokmūzikas, elektroniskās mūzikas koncertus, improvizācijas teātrus. Katru nedēļu "Tallinas Pagalmā" norisinājās vismaz 3-4 pasākumi abos ēkas stāvos, uz divām skatuvēm.

Aizvadītajā ziemā "Tallinas Pagalms" papildināja piedāvājumu ar kafejnīcu, attīstīja virtuvi, jo sākotnēji piedāvājumā bija tikai dzērieni un uzkodas.

"Šobrīd esam aizgājuši līdz tam, ka piedāvājam kārtīgas pusdienas un piegādi uz mājām. Tieši šobrīd, kad visi pasākumi ir atcelti un naktsdzīve ir noslēgta pilnībā, mums ir samērā veiksmīgi izdevies pārorientēties," stāsta "Tallinas Pagalma" līdzīpašnieks Ģirts Kumeliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Briseles amatpersonas ierosinājušas tuvākajā nākotnē ieviest Beļģijas galvaspilsētā bezmaksas sabiedrisko transportu.

Briseles Sabiedriskā transporta pārvaldes (STIB) jaunais viceprezidents sociālists Lotfi Mostefa izteicis ideju ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu darbadienu vakaros vai brīvdienās, bet viņa Sociālistu partija uzskata, ka maksa varētu tikt atcelta pavisam.

Mostefa šādi vēlas pamudināt Briseles iedzīvotājus retāk izmantot savus personiskos transporta līdzekļus un biežāk paļauties uz sabiedrisko transportu.

«Mēs atrodamies situācijā, kurā gaisa piesārņojuma problēmas un vides jautājumi ir svarīgi,» šonedēļ Beļģijas medijiem uzsvēra Mostefa.

Mostefa STIB viceprezidenta amatam izvirzīja Sociālistu partija, kas ietilpst koalīcijas valdībā, kas pārvalda galvaspilsētas reģionu. Sociālistu partijas plāni ir vēl grandiozāki un tā vēlas vispār atcelt samaksu par sabiedrisko transportu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Domā par stāvparku bumu Rīgā...

Lāsma Vaivare,21.07.2014

Stāvparki Rīgā 2012. gadā: ar sarkanu atzīmētie - perspektīvie stāvparki; ar zilu - Rīgas domes rezervētie stāvparki; ar dzeltenu - perspektīvie stāvparki kaimiņu pašvaldībās; ar zaļu - esošie stāvlaukumi kā stāvparki. Palielināt grafiku

Avots: Rīgas dome

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 2025. gadam, lai samazinātu gaisa piesārņojumu, trokšņainību un ielu noslodzi Rīgā, iecerēts izbūvēt plašu stāvparku tīklu; nepieciešami vairāk nekā 39 milj. eiro

Pirmais mēģinājums Rīgā izveidot stāvparku gan nav vainagojies ar lieliem panākumiem. DB jau vairākkārt ziņojis, ka Ulbrokas ielas stāvparks tiek izmantots minimāli. Lai izvērtētu, kāpēc tā un kādai turpmāk jābūt Rīgas domes auto novietņu politikai, pēc pašvaldības pasūtījuma projektēšanas uzņēmums E. Daniševska birojs, piesaistot SIA Solvers transporta plūsmu speciālistus un ārvalstu ekspertu Marku Geldofu, izstrādājis stāvparku sistēmas attīstības plānu. Tā rezultāti tiks ņemti vērā Transporta attīstības tematiskajā plānojumā, kuru jaunā Rīgas teritorijas plānojuma ietvaros šobrīd izstrādā Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā. Tā ietvaros ir paredzēts izstrādāt arī stāvvietu infrastruktūras attīstības plānu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados būtiski ir pieaudzis pašvaldību aizņēmumu pieprasījumu skaits un aizņēmumu apjomi, informē Finanšu ministrija.

Tas skaidrojams gan ar aktīvu Eiropas Savienības (ES) fondu un citu ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētu projektu īstenošanu, gan ar pašvaldību vēlmi aktīvāk īstenot pārējos investīciju projektus. Finanšu ministrijai (FM) jau 2018. gadā nācās secināt, ka būtiski pieaug pašvaldību pieprasījums pēc aizņēmumiem, kas pārsniedz aizņēmuma limita iespējas. Līdz ar to jau 2018. gada oktobrī Ministru kabinets (MK) lēma par pašvaldību aizņēmumu izsniegšanas ierobežošanu 2018. gada ceturtajā ceturksnī.

FM jau vairākkārt ir vērsusi pašvaldību uzmanību, ka pašvaldību aizņemšanās iespējas ir ierobežotas. Pašvaldību aizņēmumu pieprasījumi tiek nodrošināti tikai gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktā pašvaldību aizņēmumu kopējā palielinājuma ietvaros, jo pašvaldību aizņēmumi ietekmē vispārējās valdības budžeta deficītu. Turklāt aizņēmuma limits un nosacījumi attiecas uz jebkuru pašvaldības aizņēmumu, neatkarīgi no izvēlētā aizdevēja (valsts budžets vai cits aizdevējs).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Bezmaksas sabiedriskais transports izmaksātu aptuveni 34 miljonus gadā

Elīna Pankovska,17.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs ticies ar Igaunijas galvaspilsētas mēru Edgaru Savisāru. Tikšanās laikā pārrunāts arī kaimiņu galvaspilsētas projekts par bezmaksas sabiedrisko transportu pilsētā. Panākta vienošanās, ka tuvākajās dienās darbu sāks vairākas Rīgas un Tallinas ekspertu grupas.

Pēc tikšanās N. Ušakovs norāda, ka Rīga strādās pie idejas par bezmaksas sabiedrisko transportu. «Tallinas pieredze bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanā Rīgai ir ļoti interesanta. Vissvarīgākais jautājums, protams, ir par to, cik tas maksātu. Pēc mūsu operatīviem aprēķiniem, pašlaik bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana izmaksātu ne mazāk kā 34 milj. Ls latu gadā. mūsu pārstāvji aktīvi sekos, kā norisinās eksperiments Tallinā un vai Rīgā to var izdarīt lētāk kā par 34 milj. Ls,» norāda Rīgas mērs.

Viņš arī piebilst, ka tas ir daudz vairāk, nekā atbalsts atsevišķām grupām, piemēram, bezmaksas transports skolēniem, kas izmaksā nedaudz vairāk nekā trīs miljonus latu gadā. Atkarībā no tā, cik lielas varētu būt izmaksas un kādas ir pilsētas finansiālās iespējas, varēs runāt par prognozēm bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai Rīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinas mērs Edgars Savisārs apņēmies panākt, ka no 2013. gada sabiedriskais transports viņa pilsētā būtu bez maksas. Par to Igaunijā šogad gaidāms referendums.

Savisārs skaidro, ka aptuveni 20 miljonus eiro, kas netiks gūti no biļešu tirdzniecības, pilsēta kompensēs ar ietaupījumiem, kas tiks gūti no Tallinas Tramvaju un trolejbusu kompānijas apvienošanas ar Tallinas Autobusu kompāniju, atteikšanās no biļešu kontroles, kā arī citiem avotiem. Tallinas mērs arī norādīja uz izdevumiem, kas līdz šim finansēja Tallinas kanalizācijas un ūdensapgādes sistēmu rekonstrukciju, vēsta portāls Dzd.ee.

Pilsēta arī cer uz to, ka līdz ar bezmaksas sabiedrisko transportu, uz dzīvi Igaunijas galvaspilsētā pārcelsies vairāk cilvēku, tādējādi palielinot ienākumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Tikai četros novados nodokļu ienākumi šogad ir lielāki par inflāciju

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam,29.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldību izdevumi 2023. gadā bija vairāk atbilstoši valdības prioritātēm, salīdzinot ar valdības tēriņiem.

Diskusijās par valsts pamatbudžeta sadalījumu ar retiem izņēmumiem tiek noklusēts, ka valsts pamatbudžets nav vienīgais valsts finanšu politikas instruments. Atgādināsim, ka kopējās valsts finanses veido valsts pamatbudžets, speciālais budžets un pašvaldību budžeti. Pašvaldību ienākumu svarīgākie posteņi ir ienākumi no nodokļiem (iedzīvotāju ienākuma un nekustamā īpašuma nodokļa), transferti no valsts budžeta vai pašvaldību izlīdzināšanas fonda; mazāka nozīme ir ienākumiem no dabas resursu nodokļa vai saimnieciskās darbības u. c.

Savukārt pašvaldību izdevumu daļa ir sadalāma līdzīgi kā valsts pamatbudžetā. Tos var sadalīt pēc izlietojuma veida: atalgojumam, par preču un pakalpojumu pirkumiem, kā arī kapitāla izdevumi (izdevumi investīcijām u. c.). Savukārt pašvaldību izdevumi atbilstoši nozarēm (funkcionālajām grupām) ievērojami atšķiras no valsts izdevumu sadalījuma nozarēm pamatbudžetā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecere noteikt braukšanas maksas atvieglojumu 100% apmērā 5.–12.klašu skolniekiem radīs Rīgas pašvaldības uzņēmumam SIA Rīgas satiksme zaudējumus 3,17 milj. Ls gadā, liecina uzņēmuma veiktie aprēķini.

Savukārt zaudējumi laika periodā no šā gada septembra līdz decembrim sasniegtu 1,16 milj. Ls. Tas nozīmē, ka, iespējams, Rīgas satiksmei būs nepieciešama papildus dotāciju piešķiršana no pašvaldības budžeta.

Šobrīd braukšanas maksas atvieglojums šai pasažieru kategorijai ir noteikts 60% apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas vai 50% apmērā, iegādājoties noteiktam braucienu skaitam paredzētās biļetes. Plānots, ka saistošie noteikumi, kas paredz skolēnu braukšanu sabiedriskajā transportā bez maksas, stāsies spēkā ar mācību sezonas sākumu, proti, šā gada 1.septembrī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Igaunijas ministrs: ideja par bezmaksas sabiedrisko transportu Tallinā ir muļķīga

Jānis Rancāns,12.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallinas opozīcija asi kritizējusi Tallinas mēra solījumu ieviest galvaspilsētā bezmakas sabiedrisko transportu. Savukārt Igaunijas ekonomikas ministrs šādu ideju nodēvējis par muļķīgu.

Ministrs norādīja, ka viņa personīgā pieredze, sadarbojoties ar Tallinas varasiestādēm, jautājumos, kuri saistīti ar transporta jomu, liecina, ka lieli projekti parasti tālāk netiek virzīti tāpēc, ka Igaunijas galvaspilsētai neesot nekādas iespējas tos finansēt, vai arī rodas citi šķēršļi.

Pašu Tallinas mēra Edgara Savisāra ideju par bezmaksas sabiedriskā transporta izveidošanu Igaunijas galvaspilsētā, ministrs nosauca par «muļķīgu», vēsta ERR.

Savukārt Tallinas opozīcijas pārstāvji atgādināja, ka nesen pilsētas iedzīvotāju lūguši papildus finansējumu, lai savestu kārtībā bērnudārzus, taču Igaunijas galvaspilsētai naudas neesot bijis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenas ir ievērojami zemākas nekā Rietumeiropas valstu galvaspilsētās, izņemot Luksemburgu un daļēji Tallinu, tomēr arī algu līmenis tur ir daudz augstāks.

Par to liecina ZAB Varul pētījums. Jārēķinās arī, ka ar sabiedrisko transportu lielākoties nepārvietojas ļoti turīgi cilvēki, bet gan vienkāršo darbu darītāji. Vienlaikus vairākas Eiropas pilsētas motivē ar sabiedrisko transportu doties uz darbu, jo tas ir izdevīgāk nekā braukt ar savu vieglo automašīnu. Arī Rīgas pašvaldība un pašvaldības SIA Rīgas satiksme aicina cilvēkus vairāk izmantot sabiedrisko transportu, kā arī popularizē park&ride principu, bet pagaidām tas nav izdevies īpaši veiksmīgi.

Luksemburga pārsteidz

«Tas, ka valstī ar mazākiem ienākumiem vidēji uz vienu iedzīvotāju būs arī lētākas sabiedriskā transporta biļetes, ir loģiski, un par to liecina arī pētījuma dati. Tiesa, ir daži izņēmumi, piemēram, Luksemburga, kur sabiedriskā transporta gada biļete ir lētāka nekā ar ievērojami mazākiem ienākumiem iztiekošajiem rīdziniekiem,» pētījumā paradoksālo situāciju iezīmē zvērināts advokāts Jānis Zelmenis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima 30.oktobra vakarā pēc garām diskusijām pirmajā lasījumā atbalstījusi 2025.gada valsts budžeta projektu un tā saistošos likumprojektus.Par valsts budžetu un saistošajiem likumprojektiem nobalsoja 52 deputāti, pret bija 39 deputāti.

Iecerēts, ka budžetu otrajā, galīgajā lasījumā, Saeima sāks skatīt 4.decembrī.

Sākotnēji koalīcijai radās problēmas ar kvoruma nodrošināšanu, taču vēlāk balsu trūkums tika atrisināts, jo klātneesošās Saeimas deputātes Ingrīda Circene (JV) un Anna Rancāne (JV) uz sēdi tomēr ieradās.

Jau ziņots, ka Valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi nākamajā gadā plānoti 15,081 miljarda eiro apmērā, savukārt izdevumi - 17,093 miljardu eiro apmērā.

Salīdzinot ar 2024.gada budžetu, 2025.gadā plānotie valsts budžeta ieņēmumi paredzēti par 583,2 miljoniem eiro lielāki. Savukārt valsts budžeta izdevumi 2025.gadā paredzēti par 876,5 miljoniem eiro lielāki nekā 2024.gada valsts budžeta likumā. Pamatbudžetā plānotie ieņēmumi veido 10,2 miljardus, bet izdevumi 12,7 miljardus eiro. Savukārt speciālajā budžetā ieņēmumi plānoti 5,2 miljardu eiro, bet izdevumi 4,7 miljardu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valstība pirmdien atbalstīja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto likumprojektu par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam, kurā valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi nākamajā gadā plānoti 15,081 miljarda eiro apmērā, savukārt izdevumi - 17,093 miljardu eiro apmērā.

Salīdzinot ar 2024.gada budžetu, 2025.gadā plānotie valsts budžeta ieņēmumi paredzēti par 583,2 miljoniem eiro lielāki. Savukārt valsts budžeta izdevumi 2025.gadā paredzēti par 876,5 miljoniem eiro lielāki nekā 2024.gada valsts budžeta likumā. Pamatbudžetā plānotie ieņēmumi veido 10,2 miljardus, bet izdevumi 12,7 miljardus eiro. Savukārt speciālajā budžetā ieņēmumi plānoti 5,2 miljardu eiro, bet izdevumi 4,7 miljardu eiro apmērā.

Par galveno valsts prioritāti noteikta valsts iekšējā un ārējā drošība.

Nākamā gada vispārējās valdības budžeta deficīts plānots 1,3 miljardu eiro jeb 2,9% apmērā no iekšzemes kopprodukta (IKP).

Budžetā plānots noteikt maksimālos valsts parāda griestus 2025.gada beigās 21 miljarda eiro apmērā jeb 47,3% no IKP. Savukārt IKP nākamgad plānots 44,379 miljardu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Augstas mājokļa un transporta izmaksas Rīgu izvirza dārdzības līderos Baltijā

Db.lv,12.05.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā dzīvojošajiem joprojām jārēķinās ar lielāku dzīves dārdzību nekā Igaunijas un Lietuvas galvaspilsētu iedzīvotājiem, liecina Swedbank Finanšu institūta Baltijas valstīs veiktais pētījums.

Šogad par pārtiku, mājokli un transportu Rīgas ģimenēm jāatvēl 764 eiro mēnesī, Tallinā – 709 eiro mēnesī, bet Viļņā – 630 eiro mēnesī. Lielākais klupšanas akmens rīdzinieku ikdienā ir pieaugošie izdevumi par mājokli (kamēr kaimiņu galvaspilsētās tie mazinājušies), augstākās sabiedriskā transporta izmaksas un zemākie vidējie ienākumi pēc nodokļu nomaksas un ģimenes valsts pabalstu saņemšanas.

Iedzīvotāju ienākumi visās trīs Baltijas valstu galvaspilsētās pēdējo gadu laikā ir palielinājušies, kaut arī šis pieaugums ir bijis atšķirīgs. Kopš 2018. gada gan Rīgā, gan Viļņā un Tallinā ievērojami augusi vidējā darba alga. Pieņemot, ka ģimenē ir divi bērni un abi vecāki pelna vidējo algu galvaspilsētā, visbūtiskākais kāpums vērojams Viļņā – tur alga “uz rokas” kļuvusi par vairāk nekā trešo daļu jeb par 38% lielāka.

Komentāri

Pievienot komentāru