Citas ziņas

Stopkrāns tranzītam

Oskars Prikulis [email protected] 67084403,20.11.2007

«Kravas aizies prom no Latvijas vai arī uzņēmumiem būs jāstrādā ar zaudējumiem, lai noturētu kravu plūsmu,» brīdina Man-Tess īpašnieks Jūlijs Krūmiņš.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Latvijas tranzīta nozares uzņēmumi tuvāko mēnešu laikā varētu piedzīvot ekonomisko krahu vai būtisku kravu plūsmas kritumu.

Tas viss iecerētā dzelzceļa tarifu pieauguma dēļ. To Db apgalvo visi aptaujātie tranzītnozares uzņēmumu pārstāvji. Neviens uzņēmuma pārstāvis gan vēl nevar nosaukt, ar kādu kravu apjoma kritumu Latvijai būs jārēķinās, jo vēl nav zināmi pilnīgi precīzi jauno tarifu izcenojumi. Latvijas dzelzceļš (LDz) meitasuzņēmums LDz Cargo kravu pārvadājumu tarifus 2008.gadam paziņos trešdien, tomēr LDz vadītājs Uģis Magonis Db apstiprināja, ka jaunā tarifu politika paredz, ka no nākamā gada dzelzceļa tarifi kāps vidēji vismaz par 8%. Tiesa, atsevišķos kravu sektoros tarifu kāpums varētu sasniegt arī 15%. Tādējādi tranzītbiznesa uzņēmumiem jārēķinās ar kārtējo izmaksu pieaugumu, jo pēdējo gadu laikā dzelzceļa tarifi dažādu iemeslu dēļ kāpuši jau vairākkārt, tādējādi būtiski sadārdzinot Latvijas tranzītkoridora konkurētspēju.

Smeļas ūdens

Uzņēmēji uzsver, ka šobrīd jau ir pārsniegta tā robeža, kuru uzņēmumi vēl spēja «paciest» un konkurēt ar kaimiņvalstu tranzītbiznesa uzņēmumiem. «Šis tarifu kāpums ir galējā robeža - būtībā kravas aizies prom no Latvijas vai arī uzņēmumiem ir jāstrādā ar zaudējumiem, lai noturētu kravu plūsmu,» norāda Man-Tess īpašnieks Jūlijs Krūmiņš, piebilstot, ka dzelzceļam būtu jāstrādā tālredzīgāk un jādomā par apjomu pieaugumu, nevis tarifu kāpumu. Šobrīd tranzītbiznesā ir vērojama ārkārtīgi asa konkurence par kravām, un par Latvijas galvenajiem konkurentiem jāuzskata Lietuva un Igaunija. Speciālisti lēš, ka daļa kravu, sadārdzinoties Latvijas tranzītkoridoram, varētu aizplūst arī vēl uz citām valstīm (Skandināvija, Melnās jūras ostas u.c.) Ekspeditorkompānijas LSF Trans valdes loceklis Edgars Jansons, kura vadītā kompānija savulaik pārvaldīja lielu daļu kālija sāls un ogļu kravu, kas plūda Ventspils virzienā, Db norādīja, ka šādā situācijā lielākai daļai tranzītbiznesa uzņēmumu Latvijā būs jābankrotē vai arī tos par «sviestmaizi» pārpirks lielo kravu īpašnieki Krievijā. «Mans viedoklis ir tāds, ka LDz politika, mērķtiecīgi palielināt tarifus, ir virzīta ne tikai no Latvijas. Pēc būtības tā būs nacionālā kapitāla iznīcināšana Latvijas tranzītbiznesā,» norāda E. Jansons. Kālija parks padomes priekšsēdētājs Nikolajs Baštovojs norāda, ka konkrētus aprēķinus par to, kā tarifu paaugstinājums atsauksies uz Kālija parka kravu apgrozījumu 2008. gadā, tiks veikti tikai pēc tam, kad 21. novembrī LDz iepazīstinās precīzi ar jaunajām cenām. «Visvairāk bažas izsauc LDz attieksme pret saviem klientiem. Cik zināms, nākošā gada tarifus LDz Cargo valde ir apstiprinājusi. Bet mēs joprojām atrodamies neziņā, meklējam informācijas drumslas Latvijas presē. Vēl vairāk - kā kļuvis skaidrs no presē lasāmajiem paziņojumiem, dzelzceļa vadība pat nepieļauj domu, ka tarifu politiku varētu apspriest ar saviem klientiem - mums vienkārši nodiktēs spēles noteikumus nākošajam gadam. Tas viss - apstākļos, kad strauji aug mūsu sāncenšu konkurētspēja un notiek viņu ostu modernizācija,» sašutis ir N. Baštovojs. Neapmierināta ir arī Baltijas asociācija Transports un Loģistika (BATL), kurā apvienojušies liela daļa Ventspils tranzītbiznesa uzņēmumu. BATL speciālisti uzsver, ka līdz šim LDz Cargo klienti tika turēti neziņā attiecībā par kravu pārvadājumu tarifu politiku 2008. gadam. Tā esot bezprecedenta situācija, kad LDz vairāku gadu garumā būtiski palielina kravu pārvadājumu tarifus, un to pastiprinot LDz bezatbildīgā politika attiecībās ar saviem klientiem.

Kravas neaiziešot

LDz vadītājs Uģis Magonis gan ir pārliecināts, ka dzelzceļa tarifu kāpuma dēļ neviena tonna kravas no Latvijas neaiziešot - vienīgā atšķirība būšot, ka beidzot arī LDz saņemšot pienācīgu samaksu par saviem pakalpojumiem. «Jāsaprot ir viens, ka tādi tarifi, kādi uzņēmumam bija dažus gadus atpakaļ, nebija normāli - dzelzceļš nevarēja attīstīties. Rekorda gadā, kad LDz pārvadāja 55 miljonus tonnu kravu (2005. gads - aut. piez.), uzņēmums bija tuvu bankrotam, jo mums bija lieli kredīti un likviditāte bija tuvu nullei. Tagad uzņēmums vismaz atkal ir atkopies. Kravu ir mazāk, bet vismaz naudas plūsma tiek nodrošināta, kas ir nepieciešama attīstībai,» uzsver U. Magonis. Gadījumā, ja tiešām pastāvēšot reāli draudi par to ka kravas varētu aiziet no Latvijas, LDz esot gatavs runāt ar katru klientu atsevišķi, lai šādu situāciju nepieļautu. Jaunā Latvijas dzelzceļa tarifu politika arī esot daudz caurspīdīgāka un saprotamāka nekā iepriekš, līdz ar to LDz un pārējiem uzņēmumiem būšot daudz vieglāk plānot savu darbu. «Pēc vecās sistēmas neko nevarēja saprast, kāds tad tas tarifs galu galā iznāks - bija klāt dažādi koeficienti un sarežģīti aprēķini. Šobrīd viss ir ļoti pārskatāmi un saprotami,» norāda U. Magonis.

Nesaskaņoja

Interesanti, ka LDz atšķirībā no iepriekšējiem gadiem šogad savus tarifus iepriekš nesaskaņoja ar pārējiem tranzītbiznesa uzņēmumiem no Latvijas tranzītbiznesa asociācijas (LTBA). LTBA izpilddirektors Ģirts Verners norāda, ka LDz esot izlēmis tarifus nesaskaņot ar pārējiem asociācijas biedriem, jo tā esot uzņēmuma lieta un izvēle - citādi būtu jāsāk apspriest arī citu tranzītuzņēmumu tarifus, piemēram, privāto dzelzceļa kompāniju tarifus. «Diemžēl mums tur vairs nav nekādas teikšanas, un biedri tiks tikai iepazīstināti ar jauno tarifu politiku 21. novembrī,» secina Ģ. Verners. Neoficiāli avoti dzelzceļa kompānijā Db jau iepriekš norādīja, ka uzņēmums turpmāk grasās pats plānot savu tarifu politiku, nesaskaņojot to ar LTBA un tranzītbiznesa nozares uzņēmumiem. To anonīmais LDz pārstāvis Db skaidro ar faktu, ka savulaik LDz bijusi liela Ventspils uzņēmēju ietekme. «Viss mainījās līdz ar Staņislava Baiko atlaišanu (bijušais LDz valdes loceklis). Tā bija pirmā zīme, ka Ventspilij vairs nebūs teikšanas pār tarifiem, jo Baiko bija, tas, kurš aizstāvēja ventspilnieku intereses un mēģināja tarifus turēt ļoti zemus,» norāda anonīmais avots, piebilstot, ka LDz nākotnē varētu arī izstāties no LTBA, kas esot «Lemberga kabatas organizācija». To, ka LDz politika mainīta par labu uzņēmuma interesēm un pret Ventspils uzņēmumu interesēm, netieši apstiprina ar U. Magonis, kurš uzsver, ka līdz ar jauno politiku LDz «beidzot varēs attīstīties un saņemt pienācīgu samaksu par pakalpojumiem, bet maciņi tukšāki paliks vien dažiem uzņēmumiem, kas zināmā mērā līdz šim dzīvoja uz mūsu zemo tarifu rēķina.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pagājušajā gadā, sākoties būvniecības apjomu kritumam, izsniegto būvatļauju skaits samazinājies par 26.8 %, liecina Centrālās Statistikas pārvaldes dati.

2008. gadā būvvaldes visā Latvijā kopumā izsniegušas 7483 būvatļaujas, turpretī 2007. gadā kopumā tika izsniegtas 10 234 būvatļaujas. Viena dzīvokļa māju būvniecības uzsākšanasi izsniegtas 3550 būvatļaujas, kas ir par 34 % mazāk nekā 2007. gadā.

2008. gadā tika izsniegtas būvatļaujas 50 jaunu viesnīcu un citu īslaicīgas apmešanās ēku būvniecības uzsākšanai, 71 būvatļauja - jaunu biroja ēku būvniecībai, 71 būvatļauja - jaunām vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības ēkām, 38 – jaunām satiksmes un sakaru ēkām. 182 būvatļaujas tika izsniegtas arī jaunām rūpnieciskās ražošanas ēkām un noliktavām, 66 - jaunām plašizklaides pasākumu, izglītības vai veselības aprūpes iestāžu ēkām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas Dzelzceļš liekot šķēršļus Baltkrievijas un Krievijas kālija minerālmēslojumu transportēšanai Ventspils ostas virzienā, uzskata Ventspils termināla Kālija parks un Baltijas asociācija Transports un Loģistika pārstāvji.

Pēc Baltkrievijas un Krievijas uzņēmumu datiem līdz pat šim brīdim VAS Latvijas Dzelzceļš (LDz) atsakoties noslēgt līgumus ar kravu īpašniekiem uz nosacījumiem, kas bija spēkā 2008.gadā, lai gan iepriekš bija solījis to izdarīt. «Vēl vairāk, LDz vadība ignorē arī citus savus solījumus un paziņojumus partneriem, piemēram, LDz valdes priekšsēdētāja Uģa Magones paziņojumu atrisināt jautājumu par līguma slēgšanu ar lielāko kālija minerālmēslojumu piegādātāju Belaruskalij līdz šī gada 16. janvārim ieskaitot,» teikts BATL paziņojumā.

BATL un KP savukārt uzsver, ka jau sākotnēji LDz Baltkrievijas sadarbības partnerus esot nostādījis bezizejas situācijā, izsniedzot līguma projektu 2009. gadam tikai 2008. gada 23. decembrī, faktiski pēdējā gada darba dienā. VAS LDz sagatavotajā līguma projektā dzelzceļa tarifa likme kālija sāls transportēšanai palielināta par 20% - 75%, salīdzinot ar 2008. gadu. «Šajā situācijā Baltkrievijas puse, neskatoties uz ieinteresētību izmantot Ventspils ostu, bija spiesta atteikties no Latvijas tranzīta koridora izmantošanas kālija minerālmēslojumu tranzītam,» uzsver BATL.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvija un Baltkrievija vienojas par sadarbību Ķīnas kravu tranzīta nodrošināšanā

Zane Atlāce - Bistere,15.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas-Baltkrievijas Starpvaldību komisijas (SVK) Transporta grupa ceturtdien vienojās par ciešu sadarbību transporta-loģistikas ķēžu nodrošināšanā Ķīnas kravu tranzītam uz Baltijas un Skandināvijas valstīm, informē Satiksmes ministrijā (SM).

SVK sanāksmes dalībnieki pārrunāja sadarbību transporta jomā, uzsverot kravu pārvadājumu, kā arī tranzīta nozīmību abu valstu transporta sadarbības attīstīšanā. Abas puses izteica gandarījumu par 2015.gadā pārvadātajiem kravu pārvadājumu apjomiem starp abām valstīm. Jomas pārstāvji uzsvēra, ka pēdējos gados nav novēroti nopietni pārkāpumi starptautisko autopārvadājumu jomā ne no Latvijas, ne arī no Baltkrievijas autopārvadātāju puses.

Sanāksmes dalībnieki pārrunāja līdzšinējo sadarbību un vienojās par nepieciešamību sagatavot jaunu starpvaldību nolīgumu projektu par sadarbību dzelzceļa transporta jomā.

Latvijas puse prezentēja Latvijas iespējas un piedāvājumu ostu, tranzīta un loģistikas centru attīstību. Latvijas amatpersonas uzsvēra Latvijas ostās piedāvātas investīciju iespējas un nodokļu atvieglojumus, kas veicinātu jaunu investīciju piesaisti ostu infrastruktūras attīstībai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Gazeles 2008 sasniedz rekordstrauju izaugsmi

Dace Skreija kopā ar Katrīnu Iļjinsku,26.01.2009

Laureāti un suminātāji: Vidzemes Gazele - Valmieras uzņēmums SIA Aimasa, vadītājs Jānis Greimanis (no kreisās), Rīgas un Rīgas rajona Gazele un visstraujāk augušais uzņēmums Latvijā - Rīgas uzņēmums SIA Oil Logistic, valdes priekšsēdētājs Vladimirs Demidovs, Zemgales Gazele - Jelgavas uzņēmums SIA Karuss, valdes priekšsēdētājs Kaspars Kazāks, Kurzemes Gazele un visstraujāk augušais rūpniecības uzņēmums valstī - Liepājas uzņēmums SIA Dzelzsbetons MB, direktors Ojārs Jaksts, Izdevniecība Dienas bizness SIA valdes priekšsēdētājs Gastons Neimanis, ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards, SEB bankas specbalvas ieguvējs kūdras eksportētājs Compaqpeat, vadītājs Georgs Martens, Latgales Gazele - Rēzeknes uzņēmums SIA Kolors, valdes priekšsēdētājs Guntars Skutelis.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gazeļu TOP 250 augšanas slieksnis šogad palielinājies līdz 364 %, salīdzinot ar pērno gadu, kad tas bija 340 %.

Jau astoto gadu pēc kārtas Dienas bizness sadarbībā ar SIA Lursoft veido Latvijas visstraujāk augošo uzņēmumu - Gazeļu sarakstu un īpašā pasākumā godina tos uzņēmumus, kuru apgrozījuma pieaugums pēdējos trīs gados bijis straujāks nekā konkurentiem. Gazeļu projekta mērķis - tā ir iespēja apzināt Latvijas mazos un vidējos uzņēmumus, kas sevi ir spēcīgi pieteikuši Latvijas biznesa džungļos, tikai kuru darbības apjomi neļauj kļūt pamanītiem caur mediju veidotajiem lielo uzņēmumu un lielāko nodokļu maksātāju sarakstiem, bet kuri ir ļoti būtiski Latvijas ekonomikai, īpaši reģionos. Ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards salīdzināja ekonomiku kā savannu, kurā dzīvo gazeles un ir sausums. «Ik pa brīdim savannā līst lietus un lietus laiku jāprot izmantot, uzkrājot ūdeni, kur vien var, lai sausuma laikā to var izmantot,» teica K. Gerhards. Viņš skaidroja, ka «Latvijas ekonomikā lietus ir nolijis un tagad iestājies sausums, kad iepriekšējo gadu veiksmīgākajiem uzņēmumiem ir jāizmanto resursi, ko uzkrājuši ziedu laikos.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Venecuēlas nafta tikusi arī igauņiem

Elīna Pankovska,26.10.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eurodek bijušais termināls, kas atrodas Muuga ostā, pēdējo mēnešu laikā saņēmis un nosūtījis uz Baltkrieviju pa dzelzceļu vairāk nekā pusmiljonu tonnu jēlnaftas no Venecuēlas, raksta telegraf.lv.

Bez Igaunijas par Venecuēlas naftas tranzītu uz Baltkrieviju cīnās arī Lietuva, Latvija un Ukraina. Piemēram, vairāk nekā 700 tūkst. tonnas naftas saņēmušas arī Odesas ostas.

«Iemesls kāpēc Baltkrievija izvēlējās Muggas ostu naftas tranzītam ir saistīts ar tās infrastruktūru, kā arī termināla un dzelzceļa iespējām,» norādījis Tallina Sadam vadītājs Ains Kaljurands. Pēc viņa vārdiem, visām pārējām Baltijas jūras ostām ir nepieciešamas papildus investīcijas.

Pēc Tallinas ostas datiem, Baltkrievija nākamgad plāno importēt apmēram 10 milj. tonnas jēlnaftas no Venecuēlas. Tomēr pagaidām nav zināms, kuras tieši ostas šim mērķim tā plāno izmantot. Acīmredzot Baltkrievija patlaban izmēģina dažādus variantus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Stājas spēkā Krievijas ogļu embargo; tranzītam caur Lietuvu izņēmuma statuss

LETA--DPA,10.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien pusnaktī beidzoties pārejas periodam, Eiropas Savienībā (ES) stājas spēkā Krievijas ogļu importa aizliegums.

Ogļu embargo paredz aprīlī apstiprinātā piektā sankciju pakete, kas vērsta pret Krieviju, reaģējot uz tās atkārtoto iebrukumu Ukrainā.

ES dalībvalstis bija vienojušās par 120 dienu ilgu pārejas periodu, lai dotu iespēju nozarēm pielāgoties krievu ogļu importa aizliegumam, kas noteikts nolūkā vājināt Krievijas ekonomiku.

Eiropas Komisija (EK) aprīlī paziņoja, ka ogļu importa aizliegums varētu Krievijai ik gadu nest astoņus miljardus eiro lielus zaudējumus.

Vienlaikus tranzītam caur Lietuvu uz Kaļiņingradas apgabalu ir izņēmuma statuss. Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijā "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) informēja, ka janvārī-maijā pa Lietuvas dzelzceļa infrastruktūru no Krievijas uz Kaļiņingradas apgabalu transportēts viens miljons tonnu ogļu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija var zaudēt naftas cauruļvadu uz Ventspili un pat teorētisku iespēju jebkad atjaunot naftas tranzītu pa cauruļvadu, pirmdien vēsta laikraksts Dienas bizness.

Latviju šķērsojošā maģistrālā naftas cauruļvada īpašnieks SIA LatRosTrans (66% pieder as Ventspils nafta, no kuras 49% pieder Euromin Holdings Kipra, publiski sauc sevi ar Vitol; un 34% pieder Transņeftj, Krievija) uzsācis kopš 2003. gada nestrādājošajā cauruļvadā esošās tehnoloģiskās naftas izsūknēšanu, visticamāk, lai pārdotu to pasaules tirgū. Taču bez šīs naftas cauruļvads jau pēc neilga laika pārvērtīsies par naftas tranzītam nederīgu cauruli - par metāllūžņiem.

«Par naftas tranzītu pa caurļvadu uz Ventspili jau pavisam drīz varēs sākt stāstu ar pasakām raksturīgo «Reiz bija…» Un ne tāpēc, ka naftas pārsūknēšana pa cauruļvadu patlaban nenotiek. Cauruļvads līdz šim uzturēts tādā stāvoklī un kārtībā, ka, tranzītam atsākoties, tas var jebkurā laikā uzsākt naftas pārsūknēšanu. Īstais iemesls pesimismam ir tas, ka vieglas peļņas dēļ šobrīd tiek iznīcināts pats cauruļvads,» tā situāciju raksturo vairāki aptaujātie.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājas osta cer nostiprināt sadarbību ar Baltkrieviju

Vēsma Lēvalde, Db,19.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldnieks Guntars Krieviņš piedalījies Latvijas un Baltkrievijas sarunās augstākajā līmenī par starpvalstu sadarbības turpmāku attīstīšanu,tostarp par tranzītam būtiskiem tematiem, informē Liepājas SEZ pārvalde.

Liepājas SEZ pārvaldnieks norādīja, ka sadarbībai ar Baltkrieviju nākotnē ir liela nozīme, jau šobrīd Liepājas ostā Baltkrievijas kravas veido 20 % no kopējā kravu apgrozījuma. Tie galvenokārt ir specifiski naftas produkti, metāls un metālizstrādājumi, kūdra un kokskaidu granulas.

Lai veicinātu kravu tranzītu, nepieciešams panākt, lai netiktu noteikti specifiski tarifi Ukrainas kravu tranzītam caur Baltkrieviju,arī lai nerezidentiem atļautu veikt ekspiditoru funkcijas Baltkrievijas teritorijā, sarunu tematus izklāstīja G. Krieviņš.Sarunās piedalījies Baltkrievijas premjers Sergejs Sidorskijs un Latvijas premjers Ivars Godmanis, kā arī abu valstu ekonomikas ministri Nikolajs Zaičenkovs un Kaspars Gerhards, un abu valstu uzņēmēji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atrod daudzmiljonu eiro vērtā hašiša kontrabandas lietā meklēto, taču tiesa viņu atbrīvo

LETA,22.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas apgabaltiesa šodien atcēla pirmās instances piemēroto drošības līdzekli - apcietinājumu - Jurijam Sačivko, kurš ir viens no aizdomās turētajiem daudzmiljonu eiro vērtā hašiša kontrabandas lietā.

29.aprīlī Valsts ieņēmumu dienesta (VID) un Muitas policijas pārvaldes vadība paziņoja, ka vienā no Latvijas vēsturē lielākajiem narkotiku kontrabandas aizturēšanas gadījumiem izņemti 1115 kilogrami hašiša aptuveni 8-12 miljonu eiro vērtībā. Aizdomās par šo noziegumu aizturētas sešas personas, bet meklēšanā tobrīd atradās vēl divi kontrabandas dalībnieki - Ainārs Vaivads un Sačivko, tāpēc muitnieki lūdza sabiedrības palīdzību viņu atrašanā.

VID Sabiedrisko attiecību daļā aģentūra LETA noskaidroja, ka iedzīvotāji sniedza informāciju un viena persona tika atrasta, taču viņa vārdu VID neatklāja. Kā liecina LETA rīcībā esošā informācija, pateicoties iedzīvotāju atbalstam, aizturēt izdevās Sačivko, kuram Latgales priekšpilsētas tiesa piemēroja apcietinājumu, savukārt šodien Rīgas apgabaltiesa to atcēla.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gluži kā cerību stars turpmākajai Ventspils ostas spējai pelnīt ir pēdējā laika paziņojumi, ka tā varētu tikt izmantota Venecuēlas naftas tranzītam uz Baltkrieviju. Īpaši jāuzsver, ka tādējādi baltkrievi varētu «atdzīvināt» jau vairākus gadus tukšo naftas cauruļvadu. Ziņu par kādu lielu progresu vismaz pagaidām nav. Kaut arī gribētos.

Ir skaidrs, ka šīs naftas tranzītam kāda osta baltkrieviem ir nepieciešama, taču šeit sākas kāda problēma. Proti, Ventspils nav gluži vienīgā osta, caur kuru ir iespējams veikt attiecīgos naftas pārvadājumus. Vēl ir Tallinas osta Igaunijā, Odesas osta Ukrainā, kā arī mūsu galvenais konkurents - Klaipēdas osta Lietuvā. Jo interesantāks šajā situācijā ir fakts, ka caur minētajām trīs ostām Venecuēlas naftas tranzīts jau notiek, kamēr par Ventspili vēl tikai tiek gudri spriests. Iemeslus tam var atrast ne vienu vien.

Pirmkārt, Ukraina, Lietuva un Igaunija ir spējusi piedāvāt baltkrieviem gana nozīmīgas dzelzceļa un ostu atlaides, kamēr Latvija šajā jomā vismaz pagaidām klusē. Protams, cīņa par Venecuēlas naftas tonnām nedrīkst pārvērsties par izsoli ar lejup­ejošu soli, ko droši vien vēlētos baltkrievi. Tajā pašā laikā diez vai par elastīgu var uzskatīt biznesa pieeju, kad viens tarifu plāns ir teju vai akmenī iecirsts, un potenciālajam klientam atliek vien izdomāt - var vai nevar viņš atļauties tās maksāt. Turklāt diez vai lietuvieši, igauņi un ukraiņi pārkrauj šīs kravas vien sava prieka pēc - acīmredzot tarifu atlaižu politika, kā arī efektīva privāto stividorkompāniju politika dod arī ekonomisku labumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas ekonomikas izaugsmes blāvums un citi faktori liek bažīties arī par Latviju

Igaunija ir viens no lielākajiem Latvijas tirdzniecības partneriem, un tendences kaimiņos ietekmē Latvijas uzņēmumu eksportu. Turklāt vēsturiskās un kultūras tuvības dēļ Latvijai ir tendence ar nelielu nobīdi laikā arī valsts mērogā atkārtot igauņu jau pieredzēto, kas pašlaik nekas dižs nav. Igaunijas ekonomika pagājušajā gadā augusi vien par 0,7%, liecina Igaunijas statistikas pārvaldes IKP ātrais novērtējums. Tas krietni sarūgtinājis daudzus ekonomikas analītiķus, kas, kaut arī kaimiņvalsts ekonomikai pērn lēsa mazāku izaugsmi, tomēr nedomāja, ka tā noslīdēs zem 1% atzīmes.

Kvalitāte atmaksājas

Latvijas eksportētāji par noieta tirgu kaimiņos šobrīd nesūdzas un vien norāda, ka tajā, par spīti abu valstu tuvumam un ciešajai sadarbībai, nacionālās īpatnības ir jāņem vērā. Tā NP Foods Eesti mārketinga direktors Roberts Ēķis teic, ka «igauņi ir ļoti patriotiski, un tas izpaužas arī patēriņā». «Igaunijas tirgus ir ļoti piesātināts, un tajā valda augsta konkurence. Kvalitatīviem produktiem tajā gan ir iespējas, taču jāņem vērā, ka investīcijas tirgus apguvē nedos tūlītēju rezultātu.» Eksporta zīmoliem Igaunijas tirgū noteikti vēl ir brīvas nišas, uzskata R. Ēķis. Arī produktu pielāgošana vietējām tradīcijām un vērtībām ir nozīmīgs jautājums, lai konkurētu ar citiem zīmoliem. Piemēram, Gutta tradicionāli Igaunijā tiek uzskatīts par «savējo» un sasniedz savus izvirzītos mērķus. Viss ir atkarīgs no laika un naudas, ko uzņēmums ir gatavs veltīt savu mērķu sasniegšanai, stāsta R. Ēķis. Igaunijas prezidenta Tomasa Hendrika Ilvesa iemīļotā saldējuma ražotājs SIA Rūjienas saldējums DB teic, ka šogad attīstīs eksportu uz Igauniju, «un tad varēs spriest».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šīs nedēļas otrajā pusē finanšu pasaules uzmanības centrā nonāca Eiropas Centrālās bankas (ECB) sanāksme. Iestāde eiro likmes šoreiz neskāra, un uzmanība tika vērsta uz riskiem ekonomikai. Tiesa gan, tas šoreiz nebija svarīgākais.

Šis Eiropas galveno baņķieru mītiņš, šķiet, zīmīgāks bija pat tāpēc, ka to pēdējo reizi stūrēja Mario Dragi. Jau nākamā mēneša sapulcē Eiropas varenākās ekonomiskās institūcijas prezidenta krēslā atradīsies Kristīne Lagarda, kas vēl nesen vadīja Starptautisko Valūtas fondu un pirms tam bija Francijas finanšu ministre.

Zīmīgi, ka visa M. Dragi astoņu gadu termiņa laikā tā arī ne reizi nav bijis lēmuma par eiro procentu likmju palielināšanu. Šāda situācija tikai uzsver to, cik smagnēji un ilgi eirozonas ekonomikai pēc iepriekšējā globālā finanšu kraha un reģiona parādu krīzes nācies kāpt pret kalnu. Turklāt pagaidām maz kas liecina, ka šāds kurss varētu mainīties. Reģiona ekonomikai atkal pietuvojusies recesija, bet šoreiz lieta tāda, ka nav, kur likmes īsti vairs vēl zemāk vest. Dragi ēra nozīmējusi eksperimentēšanu ar arvien dziļākām negatīvām likmēm un gigantisku kvantitatīvo mīkstināšanu (kas nupat atsākta). Tās kopējie apmēri sasnieguši 2,6 triljonus eiro – rezultātā mantojumā Dragi atstās ECB ar tās bilanci gandrīz piecu triljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad naftas tirgū turpinājās amerikāņu cenu kalniņi. Gada pirmajā pusē šī resursa cena palielinājās, ko galvenokārt noteica OPEC+ valstu apņēmība pieturēties pie melnā zelta ieguves kvotu samazināšanas politikas.

Tāpat naftas vērtībai pieaugt palīdzēja, piemēram, haoss Venecuēlā, kas lielā mērā no vienādojuma izslēdza šīs valsts naftas piegādes.

Gada vidējā daļā gan naftas cena samazinājās, kam palīdzēja pesimistiskāki spriedumi par tirdzniecības karu ietekmi uz pasaules ekonomiku un pat zināmas nozīmīgāko tautsaimniecību recesijas gaidas. Savukārt šā gada beigās, tirgus dalībnieku omai uzlabojoties un OPEC+ paziņojot par papildu savu oficiālo melnā zelta ieguves kvotu samazināšanu, naftas cena atkal ir palēkusies. Rezultātā 20. decembrī šī tirgus etalona - Brent jēlnaftas - cena Londonas preču biržā dzīvojās ap 66,4 ASV dolāru par barelu atzīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nolikto atslēgu princips hipotekāru kredītu ņēmējiem draud ar šādu kredītu nepieejamību, Valsts prezidentam jāpieņem lēmums par grozījumu izsludināšanu

Eksploziju izraisījuši vakar Saeimā akceptētie grozījumi Maksātnespējas likumā par fizisku personu maksātnespēju. Tie paredz zemāku parādu slieksni, lai fiziska persona varētu iesniegt maksātnespējas pieteikumu. Proti, no 2015. gada fiziska persona maksātnespēju varēs prasīt, ja tās parādi būs 5000 eiro (pašlaik 7114 eiro), kā arī ja parādi, kurus nevarēs segt gada laikā, būs 10 000 eiro (pašlaik 14 228 eiro). Tāpat deputāti nolēma mainīt parādsaistību dzēšanas termiņus. Tiem, kuriem pēc mantas pārdošanas būs palikušas parādsaistības 5000–100 000 eiro apjomā, šis termiņš būs viens gads, savukārt tiem, kuru atlikušās parādsaistības būs 100 001 līdz 200 000 eiro, – divi gadi, bet tiem, kuriem tās būs lielākas par 300 000 eiro, – trīs gadi. Tādējādi aptuveni 95% problēmās nokļuvušo kredītņēmēju ekonomiskajā apritē varēs atgriezties gada laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd skaidrs ir tas, ka Ķīnas koronavīrusam būs negatīva ietekme uz pasaules tautsaimniecību. Tādējādi trieciens tas būs arī Eiropas ekonomikai.

Uz to uzmanību vērš gan privāto banku, gan pašu vecā kontinenta institūciju pārstāvji. Sagaidāms, ka reģionā pa dubļiem turpinās kulties, piemēram, ražošana. Šā mēneša Eurostat dati jau atklāja, ka decembrī eirozonas rūpnieciskā ražošana gada skatījumā sarukusi par 4,1%. Turklāt vārgāka izskatījās arī reģiona mazumtirdzniecība, kas gada laikā decembrī auga vien par 1,3%.

Valdot šādam fonam, Eiropas Komisija (EK) likusi nojaust, ka Ķīnas vīrusa efekts var nozīmēt vēl vājāku reģiona ekonomikas dinamiku. Tā norāda – kamēr daži riski ir mazinājušies, parādījušies arī jauni. Rezultātā šobrīd EK sagaida, ka reģiona tautsaimniecība šogad augs par 1,2% un nākamgad – par 1,4%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koronovīrusa ietekmi uz ekonomikas datiem redzēsim arvien vairāk.

Eirozonas gada inflācija februārī sarukusi līdz 1,2%, kas ir vismazāk trīs mēnešos, liecina Eurostat provizoriskie mērījumi.

Pirms tam trīs mēnešus pēc kārtas reģiona inflācija bija pieaugusi.

Šobrīd visai ticams izskatās scenārijs, ka inflācija turpina sarukt. Liela ietekme uz tās uzvedību ir energoresursu cenai. Koronavīrusa izplatība, pieveroties Ķīnas ekonomikai, nozīmējusi krasu naftas cenas kritumu. Jāteic gan, ka arī eirozonas pamatinflācija (tā izslēdz svārstīgo enerģijas un pārtikas cenu ietekmi) jau tāpat ilgi ir spītīgi zema un februārī atradās pie 1,2%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Žurnāla Dienas Bizness izdevums #11

DB,17.03.2020

Dalies ar šo rakstu

Tūrisms un aviācija ir nozares, kuras pirmās ziņoja par krasu pieprasījuma samazināšanos Covid-2019 dēļ. Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic ziņoja par kolektīvo atlaišanu. Par nonākšanu reanimācijā ziņoja arī ēdināšanas bizness. Pēc ārkārtas situācijas izsludināšanas valstī kafejnīcas un restorāni nīkuļo. Arī dažādu pasākumu rīkošanai ir norauts stopkrāns.

Uzņēmēju cerība ir Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa paziņojums, ka valsts būs gatava palīdzēt, dažādiem finanšu instrumentiem veltot līdz miljardam eiro. Tas viss Latvijai ir jāpiedzīvo uzreiz pēc pūlēm, kas tika veltītas, lai neiekļūtu tā dēvētajā pelēkajā sarakstā. Koronavīruss izrādījies pārāks par Moneyval?

Lasi žurnāla "Dienas Bizness" 17.marta numurā:

  • viedokļi - #COVID19 un ārkārtas situācija valstī
  • aktuāli - kā #COVID19 ietekmē nozares
  • tēma - Latvijas finanšu tirgus skaitļos
  • investors - naftas tirgus "mežonīgajos Rietumos"
  • nekustamais īpašums - gada 25 lielākie darījumi ar dzīvokļiem un telpām
  • tirdzniecība - intervija ar Apranga Group ģenerāldirektoru Rimantu Perveņecki
  • enerģētika - transportā mazināsies CO2 izmešu apjomi
  • ražošana - moduļu māju ražotājs Vudis mērķē uz Skandināviju
  • ēdināšanas bizness - Street Burgers attīsta jaunu ēdināšanas konceptu
  • dzīvesstils - koka spēļu virtuves Midmini paplašina eksportu
  • pie stūres - Peugeot 2008 brauks ar elektrību
  • brīvdienu ceļvedis ar Līvu Pērkoni, Konsultāciju aģentūras "Helve" īpašnieci.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arī mākslas tirgus nav izolēts no tā, kas notiek ar ekonomiku. Proti, ja tai ir lielākas nedienas, arī šajā tirgū, ja nenoiek lieli brīnumi, laika apstākļi sagaidāmi krietni vēsāki.

Piemēram, tajā pašā akciju tirgū sadegot milzu summām un pār biznesu nākotni savelkoties mākoņiem, pasaules bagātnieki par lielu summu virzīšanu mākslas vai luksusa preču iegādes virzienā var padomāt divreiz. Turklāt to, šķiet, arī pat ļoti gribot vairs izdarīt nemaz nav tik vienkārši. Pamatā līdz ar ceļojumu un pulcēšanās aizliegumiem stopkrāns norauts dažādām šādām publiskām mākslas darbu izsolēm, izstādēm, saietiem utt.

Daži gan mēģina būt optimistiski un norāda, ka šis būs pamudinājums (tiesa gan, ar nūju) mainīties arī šim tirgum. Proti, arvien lielākā mērā pat ļoti dārgi mākslas darbi var tikt nosolīti tiešsaistē, ziņo finanšu ziņo portāls "Barron's" un piebilst, ka lielā mērā šāda pieeja tīri labi pie sirds ejot gados jaunākiem mākslas darbu pircējiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dizainers Mārcis Ziemiņš radījis produktu "Spray Box", kas apvieno gaumīgu dizainu ar šobrīd svarīgu funkciju - roku dezinfekciju.

Brīdī, kad arī M.Ziemiņa nozarē, tāpat kā daudzās, tika norauts stopkrāns, atcelti un apstādināti pilnīgi visi esošie un tuvākās nākotnes projekti, dzima doma, kas tiešā mērā ir saistīta ar šī brīža situāciju.

"Pirmkārt, mani rīkoties pamudināja apziņa, ka ļoti gribu kādam palīdzēt un radīt ko tādu, kas atvieglotu kādam ikdienu šajā mums visiem sarežģītajā laikā. Nedaudz papētot tirgu un apsekojot sabiedriskas iestādes, kurās ir izvietoti roku dezinfekcijas stendi, sapratu, ka gribu radīt stendu, kas atšķiras no citiem. Galvenā doma man bija radīt tādu stendu, lai rokas dezinficēt varētu, nepieskaroties stendam/pogām/ pumpīšiem, kuriem ir pieskārušies vēl simtiem citu cilvēku pirms manis. Man kā dizainerim, protams, svarīgi ir, lai stends ne tikai perfekti un droši pilda savu galveno funkciju, bet ir arī vizuāli pievilcīgs, elegants un estētisks, un tas organiski var iederēties telpas interjerā, to tikai papildinot, ne izbojājot kopējo dizainu," stāsta M.Ziemiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai tiešām "stopkrāns" Rīgas attīstībai bija azartspēles?

Arnis Vērzemnieks, Latvijas Spēļu biznesa asociācijas (LSBA) prezidents,16.02.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2022. gada 23. marta, kad vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs apturēja Rīgas teritorijas plānojumu, dzirdami pārmetumi, ka “stopkrāns” galvaspilsētas attīstībai bija “norauts” azartspēļu dēļ.

Šī mehāniski atkārtotā politiķu retorika acīmredzami palīdz novērst uzmanību no sarežģītākām problēmām. Ir kļuvis pārāk viegli vainot azartspēļu nozari pie visām pasaules nelaimēm.

Plaisa starp tendenciozo retoriku un faktos balstītiem argumentiem par nozari ir gandrīz fantastikas filmu žanra cienīga. Padziļinātas izpratnes vietā publiski dominē stereotipiski pieņēmumi par azartspēlēm, lai gan regulāri tiek skaidroti atbildīgas spēles principi, organizētas ekspertu diskusijas, pieejami starptautiski pētījumi, kā arī sniegta plaša informācija par nozari.

Nenoliedzami – ir nepieciešams atvēlēt daudz vairāk laika, lai nonāktu līdz efektīvam normatīvajam regulējumam, nevis pieņemtu sasteigtus un nepamatotus lēmumus, bet tas ir iespējams.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cena vēja spārniem turpina kļūt arvien dārgāka, kur nupat šī tirgus etalona – Brent jēlnaftas – vērtība pieskārusies apaļajai 70 ASV dolāru par barelu atzīmei.

Naftas cenai augot, nevajadzētu gaidīt kādus brīnumus, piemēram, to, ka pretēju ainu rādīs degvielas uzpildes staciju cenrāži. Tas nozīmē, ka var turpināt sadārdzināties pārvietošanās un visa kā cita pārvietošanas izmaksas. Katrā ziņā naftu par lētu nebūt nosaukt nevar – kopš oktobra beigu daļas tās cena augusi par 86%, bet šogad vien – par 36%. Vērojamas arī spekulācijas, ka naftas cena pārskatāmā nākotnē var skart 100 ASV dolārus par barelu.

Jēlnaftas Eksportētājvalstu organizācijas (OPEC) un vairākas valstis, kas oficiāli nav šī karteļa sastāvā (pamatā Krievija) pagājušonedēļ savā sapulcē pārsteidza lielu daļu izejvielu tirgus dalībniekus, jo tomēr neizlēma par papildu barelu ieplūdināšanu tirgū (pirms tam tika gaidīts, ka naftas ieguve tiks palielināta par 1,5 miljoniem bareliem dienā). Tas īstermiņā liek domāt, ka šajā tirgū fundamentālā bilde – pieprasījums/piedāvājums – būs visai saspringta. Nedaudz ilgākā termiņā gan dārgai naftai vajadzētu nozīmēt, ka spējāk tās ieguvi atsāk ASV slānekļa šī resursa ražotāji. Tam savukārt vajadzētu audzēt naftas piedāvājumu un mazināt "OPEC+" radīto deficīta spriedzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ne tikai darba devējs, bet arī pats darbinieks lielā mērā ir atbildīgs par to, lai neizdegtu; laikus nenorauts stopkrāns draud ar arodslimību

Latvijā tāpat kā vairumā Eiropas valstu izdegšanas sindroms ir atzīts par arodslimību. Šis sindroms ir neadekvāta organisma reakcija uz hronisku emocionālu stresu, kam raksturīgs nogurums, vienaldzība, ciniska attieksme, viegla aizkaitināmība, nomāktība, skumjas, nespēja izjust, pārmaiņas cilvēka personībā, uzvedībā, nespēja atbrīvoties, kā arī atkarība no dažādām vielām – tabakas, kafijas, alkohola, medikamentiem, pārmaiņas attieksmē pret darbu, darba biedriem, ģimeni, tuviniekiem.

Izdegšanas sindroma kā arodslimības diagnoze Latvijā biežāk tiek uzstādīta tikai pēdējos gados, daudzi ārsti vēl īsti neizprot to, ir grūti šo diagnozi objektivizēt, saka Latvijas Arodslimību ārstu asociācijas prezidente Maija Eglīte. «Garīgo pārslodzi var izraisīt ne tikai darba apstākļi, bet arī veselības problēmas, grūtības personiskajā dzīvē un neapmierinātība ar to, ģimenes stāvoklis, situācija mājās un citas problēmas,» atzīst M. Eglīte. Latvijā tāpat kā visā Eiropā pirmajā vietā ir fiziskās pārslodzes radītās muskuļu, saistaudu, kaulu arodslimības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skaļi politiskie riski aktīvu cenas bīdīs arī 2019. gadā.

Šogad finanšu aktīvu cenas šūpojuši dažādi lieli globālie politiskie riski, un tā tas droši vien būs arī nākamajā gadā. Piemēram, ja vēl pašā šīs nedēļas sākumā daudzi priecājās, ka ASV un Ķīnas tirdzniecības kariņš varētu iepauzēt, tad tagad šim optimismam norauts stopkrāns, kas visai pēkšņi pazudinājis daļu no novembra beigu akciju guvumiem. ASV prezidents Donalds Tramps tvītojot nodēvējis sevi par «tarifu vīru» (Tariff Man) un atgādinājis par kādu papildu nodevu iespējamību. Vēl nupat ASV un Ķīnas politiķi vienojās atvēlēt 90 dienas tam, lai tiktu panākts pamats jauniem šo valstu tirdzniecības nosacījumiem.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai jaunie mājokļi šogad kļūs pieejamāki?

Mareks Kļaviņš, “Bonava Latvija” valdes priekšsēdētājs,03.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divi būtiskākie faktori, kas ietekmē jauno mājokļu pieejamību, ir to cena un finansējuma izmaksas. Ja uz pirmo objektīvu iemeslu dēļ, visticamāk, nebūtu vērts gaidīt, tad saskaņā ar daudzu analītiķu prognozēto banku aizdevumu procentu likmju mainīgās daļas kritums šogad ir pat ļoti reāls.

Turklāt pirmās pozitīvās vēsmas kreditēšanas jomā jau novērojam – Eiropas Centrālā banka (ECB) nu jau divas reizes pēc kārtas procentu likmes atstājusi negrozītas, radot pamatotas cerības, ka jau drīzumā hipotekāro kredītu procentu likmju mainīgā daļa jeb Euribor varētu samazināties. Vienlaikus cerību mākoņi var izrādīties arī ar ne tik gaišu maliņu.

Kad daudz nemaz nav tik daudz

Kā rāda nekustamo īpašumu konsultāciju kompānijas “Colliers” dati, pirmreizējā tirgū Rīgā un Pierīgā pašlaik iegādei pieejami aptuveni 1000 vidējās un ekonomiskās klases dzīvokļu, kuros iespējams ievākties uzreiz, savukārt vēl aptuveni 1500 pieejamo segmentu dzīvokļu ir būvniecības vai plānošanas stadijā. No vienas puses, ja skatāmies uz ekspluatācijā nodoto mājokļu skaitu, tas ir diezgan daudz. Patiesībā tirgū vairākus gadus nav bijis tik plašs pabeigto dzīvokļu piegādājums, līdz ar to pircējiem šī situācija ir izdevīga, jo beidzot iespējams fiziski apskatīt, izstaigāt un iegādāties tieši tādu mājokli, kādu gribas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rietumu dialogs ar Irānu var nozīmēt pistāciju cenas samazināšanos

Jau ilgstoši pierasts, ka Irānas vārds tiek saistīts ar tās vēlmi bagātināt urānu, kas savukārt novedis pie ievērojamām Rietumvalstu sankcijām pret šo valsti. Irāna ir septītā lielākā jēlnaftas ieguvēja pasaulē, kas nozīmē, ka tas, kas notiek ap šo valsti, jūtami ietekmē uz attiecīgā resursa cenu. Pašlaik Irānas un Rietumvalstu dialogs, šķiet, kļūst arvien konstruktīvāks, kas daudziem izejvielu analītiķiem liek izdarīt prognozes, ka nākotnē globālajā tirgū pakāpeniski atgriezīsies šīs valsts melnais zelts. Lielākām naftas piegādēm savukārt vajadzētu rezultēties ar zemākām cenām.

Saistībā ar Irānas ietekmi uz pārējo pasauli pirmkārt tiek spriests par naftu, un tas ir saprotams, lai gan interesanti, ka šai valstij ir milzīga ietekme arī uz atsevišķu pārtikas izejvielu cenu. Mazāk zināms ir fakts, ka Irāna ar ASV sacenšas par pasaules lielākā pistāciju audzētāja godu. Jāatgādina, ka Rietumvalstu sankciju ietekmē stopkrāns tika norauts ne tikai Irānas naftas, bet arī šīs valsts pistāciju eksportam (tā ir valsts otra nozīmīgākā eksporta prece aiz jēlnaftas).

Komentāri

Pievienot komentāru