Latvijas tranzīta nozares uzņēmumi tuvāko mēnešu laikā varētu piedzīvot ekonomisko krahu vai būtisku kravu plūsmas kritumu.
Tas viss iecerētā dzelzceļa tarifu pieauguma dēļ. To Db apgalvo visi aptaujātie tranzītnozares uzņēmumu pārstāvji. Neviens uzņēmuma pārstāvis gan vēl nevar nosaukt, ar kādu kravu apjoma kritumu Latvijai būs jārēķinās, jo vēl nav zināmi pilnīgi precīzi jauno tarifu izcenojumi. Latvijas dzelzceļš (LDz) meitasuzņēmums LDz Cargo kravu pārvadājumu tarifus 2008.gadam paziņos trešdien, tomēr LDz vadītājs Uģis Magonis Db apstiprināja, ka jaunā tarifu politika paredz, ka no nākamā gada dzelzceļa tarifi kāps vidēji vismaz par 8%. Tiesa, atsevišķos kravu sektoros tarifu kāpums varētu sasniegt arī 15%. Tādējādi tranzītbiznesa uzņēmumiem jārēķinās ar kārtējo izmaksu pieaugumu, jo pēdējo gadu laikā dzelzceļa tarifi dažādu iemeslu dēļ kāpuši jau vairākkārt, tādējādi būtiski sadārdzinot Latvijas tranzītkoridora konkurētspēju.
Smeļas ūdens
Uzņēmēji uzsver, ka šobrīd jau ir pārsniegta tā robeža, kuru uzņēmumi vēl spēja «paciest» un konkurēt ar kaimiņvalstu tranzītbiznesa uzņēmumiem. «Šis tarifu kāpums ir galējā robeža - būtībā kravas aizies prom no Latvijas vai arī uzņēmumiem ir jāstrādā ar zaudējumiem, lai noturētu kravu plūsmu,» norāda Man-Tess īpašnieks Jūlijs Krūmiņš, piebilstot, ka dzelzceļam būtu jāstrādā tālredzīgāk un jādomā par apjomu pieaugumu, nevis tarifu kāpumu. Šobrīd tranzītbiznesā ir vērojama ārkārtīgi asa konkurence par kravām, un par Latvijas galvenajiem konkurentiem jāuzskata Lietuva un Igaunija. Speciālisti lēš, ka daļa kravu, sadārdzinoties Latvijas tranzītkoridoram, varētu aizplūst arī vēl uz citām valstīm (Skandināvija, Melnās jūras ostas u.c.) Ekspeditorkompānijas LSF Trans valdes loceklis Edgars Jansons, kura vadītā kompānija savulaik pārvaldīja lielu daļu kālija sāls un ogļu kravu, kas plūda Ventspils virzienā, Db norādīja, ka šādā situācijā lielākai daļai tranzītbiznesa uzņēmumu Latvijā būs jābankrotē vai arī tos par «sviestmaizi» pārpirks lielo kravu īpašnieki Krievijā. «Mans viedoklis ir tāds, ka LDz politika, mērķtiecīgi palielināt tarifus, ir virzīta ne tikai no Latvijas. Pēc būtības tā būs nacionālā kapitāla iznīcināšana Latvijas tranzītbiznesā,» norāda E. Jansons. Kālija parks padomes priekšsēdētājs Nikolajs Baštovojs norāda, ka konkrētus aprēķinus par to, kā tarifu paaugstinājums atsauksies uz Kālija parka kravu apgrozījumu 2008. gadā, tiks veikti tikai pēc tam, kad 21. novembrī LDz iepazīstinās precīzi ar jaunajām cenām. «Visvairāk bažas izsauc LDz attieksme pret saviem klientiem. Cik zināms, nākošā gada tarifus LDz Cargo valde ir apstiprinājusi. Bet mēs joprojām atrodamies neziņā, meklējam informācijas drumslas Latvijas presē. Vēl vairāk - kā kļuvis skaidrs no presē lasāmajiem paziņojumiem, dzelzceļa vadība pat nepieļauj domu, ka tarifu politiku varētu apspriest ar saviem klientiem - mums vienkārši nodiktēs spēles noteikumus nākošajam gadam. Tas viss - apstākļos, kad strauji aug mūsu sāncenšu konkurētspēja un notiek viņu ostu modernizācija,» sašutis ir N. Baštovojs. Neapmierināta ir arī Baltijas asociācija Transports un Loģistika (BATL), kurā apvienojušies liela daļa Ventspils tranzītbiznesa uzņēmumu. BATL speciālisti uzsver, ka līdz šim LDz Cargo klienti tika turēti neziņā attiecībā par kravu pārvadājumu tarifu politiku 2008. gadam. Tā esot bezprecedenta situācija, kad LDz vairāku gadu garumā būtiski palielina kravu pārvadājumu tarifus, un to pastiprinot LDz bezatbildīgā politika attiecībās ar saviem klientiem.
Kravas neaiziešot
LDz vadītājs Uģis Magonis gan ir pārliecināts, ka dzelzceļa tarifu kāpuma dēļ neviena tonna kravas no Latvijas neaiziešot - vienīgā atšķirība būšot, ka beidzot arī LDz saņemšot pienācīgu samaksu par saviem pakalpojumiem. «Jāsaprot ir viens, ka tādi tarifi, kādi uzņēmumam bija dažus gadus atpakaļ, nebija normāli - dzelzceļš nevarēja attīstīties. Rekorda gadā, kad LDz pārvadāja 55 miljonus tonnu kravu (2005. gads - aut. piez.), uzņēmums bija tuvu bankrotam, jo mums bija lieli kredīti un likviditāte bija tuvu nullei. Tagad uzņēmums vismaz atkal ir atkopies. Kravu ir mazāk, bet vismaz naudas plūsma tiek nodrošināta, kas ir nepieciešama attīstībai,» uzsver U. Magonis. Gadījumā, ja tiešām pastāvēšot reāli draudi par to ka kravas varētu aiziet no Latvijas, LDz esot gatavs runāt ar katru klientu atsevišķi, lai šādu situāciju nepieļautu. Jaunā Latvijas dzelzceļa tarifu politika arī esot daudz caurspīdīgāka un saprotamāka nekā iepriekš, līdz ar to LDz un pārējiem uzņēmumiem būšot daudz vieglāk plānot savu darbu. «Pēc vecās sistēmas neko nevarēja saprast, kāds tad tas tarifs galu galā iznāks - bija klāt dažādi koeficienti un sarežģīti aprēķini. Šobrīd viss ir ļoti pārskatāmi un saprotami,» norāda U. Magonis.
Nesaskaņoja
Interesanti, ka LDz atšķirībā no iepriekšējiem gadiem šogad savus tarifus iepriekš nesaskaņoja ar pārējiem tranzītbiznesa uzņēmumiem no Latvijas tranzītbiznesa asociācijas (LTBA). LTBA izpilddirektors Ģirts Verners norāda, ka LDz esot izlēmis tarifus nesaskaņot ar pārējiem asociācijas biedriem, jo tā esot uzņēmuma lieta un izvēle - citādi būtu jāsāk apspriest arī citu tranzītuzņēmumu tarifus, piemēram, privāto dzelzceļa kompāniju tarifus. «Diemžēl mums tur vairs nav nekādas teikšanas, un biedri tiks tikai iepazīstināti ar jauno tarifu politiku 21. novembrī,» secina Ģ. Verners. Neoficiāli avoti dzelzceļa kompānijā Db jau iepriekš norādīja, ka uzņēmums turpmāk grasās pats plānot savu tarifu politiku, nesaskaņojot to ar LTBA un tranzītbiznesa nozares uzņēmumiem. To anonīmais LDz pārstāvis Db skaidro ar faktu, ka savulaik LDz bijusi liela Ventspils uzņēmēju ietekme. «Viss mainījās līdz ar Staņislava Baiko atlaišanu (bijušais LDz valdes loceklis). Tā bija pirmā zīme, ka Ventspilij vairs nebūs teikšanas pār tarifiem, jo Baiko bija, tas, kurš aizstāvēja ventspilnieku intereses un mēģināja tarifus turēt ļoti zemus,» norāda anonīmais avots, piebilstot, ka LDz nākotnē varētu arī izstāties no LTBA, kas esot «Lemberga kabatas organizācija». To, ka LDz politika mainīta par labu uzņēmuma interesēm un pret Ventspils uzņēmumu interesēm, netieši apstiprina ar U. Magonis, kurš uzsver, ka līdz ar jauno politiku LDz «beidzot varēs attīstīties un saņemt pienācīgu samaksu par pakalpojumiem, bet maciņi tukšāki paliks vien dažiem uzņēmumiem, kas zināmā mērā līdz šim dzīvoja uz mūsu zemo tarifu rēķina.»