Nav svarīgi, ko jūs būvējat, izgudrojat vai pārdodat, jūsu kompānija nevar darboties bez cilvēkiem, un uzņēmumu dibinātāji un vadītāji zina, ka labs komandas darbs ir ārkārtīgi svarīgs. Tādēļ medijs Forbes.com apkopojis profesora Leonarda Glika (Leonard J. Glick) ieteikumus, kā motivēt savus darbiniekus.
1. Jārada darbiniekos piederības sajūta uzņēmumam. To var panākt vairāk iesaistot darbiniekus uzņēmuma darbā, proti, jāinformē darbiniekus par citu komandas dalībnieku uzdevumiem, jāļauj darbiniekiem sniegt savus ieteikumus un iespēju ietekmēt notiekošo uzņēmumā, lai strādājošie justos atbildīgi par kompānijā notiekošo un izjustu uzņēmumu kā «savu».
2. Jāļauj darbiniekiem pamest viņu «komforta zonu». Tikai retais vēlas visu laiku darīt vienu un to pašu uzdevumu visu savu darba dzīvi, līdz pat pensionēšanās vecumam. Tādēļ svarīgi ir uzdot saviem darbiniekiem arvien jaunus pienākumus, ļaut viņiem augt un kļūt vairāk pārliecinātiem par saviem spēkiem, kā arī izjust to, ka viņi ir noderīgi uzņēmumam.
3. Informējiet savus darbiniekus par notiekošo. Uzņēmumu vadītājiem parasti ir skaidrāka «kopbilde» par uzņēmuma vīziju un nākotni nekā darbiniekiem. Tādēļ svarīgi ir informēt komandu par saviem plāniem - informācijas plūsma padara darbiniekus vairāk piederīgus un svarīgus uzņēmumam.
4. Darbinieki ir pieauguši cilvēki – tad arī izturieties pret viņiem atbilstoši. Ikvienā uzņēmumā agri vai vēlu pienāks kādas «sliktas ziņas». Nav svarīgi, vai tās attiecas uz visu uzņēmumu vai uz vienu konkrētu cilvēku, pret jūsu darbiniekiem šajā situācijā ir jāizturas taisnīgi un bez aplinkiem, jo baumas parasti ir sliktākas par realitāti.
5. Tu esi «boss», un tu drīksti attiecīgi uzvesties. Lai arī pašlaik uzņēmumos vadītājs nereti cenšas pēc iespējas pietuvināt sevi komandai, lai visi tajā kļūtu līdzvērtīgi, reiz pienāks brīdis, kad tev būs jāpieņem lēmums kā vadītājam. Lai arī ideālā variantā priekšniekam un padotajiem ir atvērtas un draudzīgas attiecības, «bosam» nav jāizliekas, ka viņš nav vadītājs.
6. Naudai ir nozīme (bet ne tik liela, cik ierasts domāt). Darba samaksas apjoms ir ļoti svarīgs, pieņemot kādu darbā, tomēr vēlāk par galvenajiem motivatoriem kļūst iepriekš minētās lietas – izaicinājumi darbā, iespējas mācīties, iespējas sniegt savu artavu uzņēmuma attīstībā. Tomēr, kad runa ir par tādu atalgojumu, kādu jūsu darbinieki uzskatītu par pienācīgu, nesāciet izvairīties un mēģināt pazemināt iespējamo atalgojumu, jo darbinieki to pamanīs.
7. Papildus labumiem ir nozīme (bet ne tik liela, cik ierasts domāt). Dažas kompānijas, piemēram, Google, kļuvušas slavenas ar bonusiem, ko tās piedāvā saviem darbiniekiem. Google strādājošie tiek lutināti gan ar masāžām, bezmaksas pusdienām, galda tenisa aprīkojumu, bērniem paredzētām telpām. Kā norāda L. Gliks, šiem papildus labumiem ir tikpat liela nozīme, cik atalgojumam, proti, tie ir svarīgi, tomēr lielāka motivācija ir iespēja darbā «izpausties».
«Es nedomāju, ka šo lietu dēļ cilvēki strādā vairāk vai labāk,» norāda L. Gliks. «Tomēr varētu būt, ka šo lietu dēļ darbiniekiem ir vieglāk nākt uz darbu,» rezumē profesors.