Viens no pēdējā laika karstajiem jautājumiem ir valsts uzņēmuma Pasažieru vilciens mega-iepirkums par jauna ritošā sastāva iegādi apmēram 144 miljonu latu vērtībā. Viens no konkursa dalībniekiem ir pašmāju Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR), kura sola sadarbību ar koncernu Bombardier. Iepirkums izpelnījis mediju uzmanību ne tik daudz no aspekta, kāda komforta un izmaksu efektivitātes (jo par vilcieniem maksāsim tieši mēs – nodokļu maksātāji) vilcienos mēs brauksim, cik no iespējas atbalstīt vietēju ražotāju ar vērienīgu pasūtījumu. Kā zināms, Latvijas eksportspēja ir viens no galvenajiem faktoriem, kas noteiks Latvijas ekonomikas atdzimšanu nākotnē un attiecīgi valsts konkurētspēju starptautiskajā tirgū.
RVR padomes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis septembra Kapitālā saka, ka vilcienu ražošana Latvijā varētu radīt 5 000 darba vietu, modernu tehnoloģiju pieejamību, augstas pievienotās vērtības radīšanu Latvijas eksportam uz NVS valstīm (jo sliežu platuma dēļ RVR produkcijai noiets var būt tikai austrumu pusē). Pēdējā Деловые Вести numurā viņš prognozē vien 700 darba vietas, bet nākotnē, kopā ar piegādātāju ražotnēm – līdz pat 8 800 darba vietām. Salīdzinājumam – AMO PLANT Jelgavas rūpnīcā, kad tā sasniegs maksimālo jaudu, strādās apmēram 250 darbinieki, tagad – mazāk par 100.
Arguments par labu vietējā ražotāja atbalstam skan spēcīgi. Jāatzīst, ka tirgus aizsardzība un savu ražotāju eksporta veicināšana ir viens no pasaulē nereklamētajiem, bet realitātē pastāvošajiem darbības principiem. Tomēr arī pati RVR vadība nenoliedz, ka patreizējās rūpnīcas jaudas un tehnoloģijas nav ne tuvu pietiekamas pasūtījuma izpildei. Nedaudz bažīgu padara arī fakts, ka Bombardier neveido ar RVR kopuzņēmumu, kas atrisinātu visus jautājumus ar kvalificēšanos konkursam bez jebkādiem īpašiem nosacījumiem no Pasažieru vilciena puses.
Es uzskatu, ka gadījumos, kad uzvara konkursā kļūst atkarīga nevis no piedāvājuma tehniskajām un ekonomiskajām sastāvdaļām, bet (atklātā vai apslēptā formā) no politiskiem apsvērumiem (piemēra, vietējā ražotāja atbalstīšana), tas paver ceļu uz necaurspīdīgu un izšķērdīgu naudas izlietojumu. Kā šeit neatcerēties Latvijas kuģu būves nozares pabalstīšanu, Aizsardzības ministrijai pasūtot piecus patruļas kuģus Rīgas kuģu būvētavā ... .
Nevaru izteikt viedokli par to, cik objektīvs un taisnīgs ir konkursa nolikums šajā gadījumā. Bet tam ir jānodrošina, lai visi ražotāji, neatkarīgi no «izcelsmes», būtu vienlīdzīgās pozīcijās un, lai konkursā uzvarētu valsts dzelzceļa pārvadājumu kompānijai izdevīgākais piedāvājums. Ja Bombardier kopā ar RVR ir lieli plāni attiecībā uz NVS tirgu, kāpēc gan tiem nenākt klajā ar tādu piedāvājumu, kas sākotnēji nestu uzņēmumiem nelielus zaudējumus, bet vienlaicīgi ļautu ielikt pamatus plānotajai izaugsmei? Es būtu tikai priecīgs par tādu notikumu attīstību un patiesi spēcīga vietēja ražotāja atdzimšanu.