Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie un saskaņošanai iesniegtie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%.
Tāpat likumprojekts paredz no 2027.gada palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%.
Paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu - kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāri.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma grozījumiem, kas pieņemti 2023.gada 22.jūnijā, no 2025.gada 1.janvāra, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veiks ne vēlāk kā 36 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, savukārt otro, trešo un ceturto valsts tehnisko apskati veiks ik pēc 24 mēnešiem un pēc tam katru gadu.
Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aprēķiniem, transportlīdzekļu skaits, par kuriem nebūs samaksāts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, varētu pieaugt par 60 000 vienībām, jo liela daļa nodokļa maksātāju ir pieraduši transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par transportlīdzekli maksāt pirms valsts tehniskās apskates.
Lai risinātu radušos situāciju, proti, lai nodoklis tiktu maksāts regulāri - katru gadu - likumprojektā paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu, kas turpmāk būs kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāris.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likumā noteiktajam valsts tehnisko apskati lielākajai daļai transportlīdzekļu veic ik pēc 12 mēnešiem. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu valsts tehniskās apskates procesu un lai izlīdzinātu transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates veikšanas plūsmu gada ietvaros, atļauju piedalīties ceļu satiksmē var noteikt garāku par 12 mēnešiem, taču ne vairāk kā par 30 dienām, ja Ceļu satiksmes likumā nav noteikts savādāk. Tas nozīmē, ka transportlīdzeklim, kurš valsts tehnisko apskati iziet decembrī, piemēram, 2024.gada decembrī, nākamais valsts tehniskās apskates termiņš, ļoti iespējams, var būt noteikts aiznākamā gada janvārī jeb 2026.gada janvārī. Tādējādi kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāris būs gala termiņš, kad par taksācijas periodu būtu jābūt samaksātam transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklim.
Likumprojekts paredz CSDD pienākumu nosūtīt informatīvo paziņojumu, ar kuru preventīvi informēt nodokļa maksātājus par nodokļa samaksas pienākumu. Informatīvo paziņojumu nosūtīs katru gadu līdz 10.janvārim. Ar informatīvo paziņojumu tiks informēti tie nodokļa maksātāji, kuri līdz paziņojuma izsūtīšanas brīdim nebūs samaksājuši transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli. Šo paziņojumu saņems arī tie nodokļa maksātāji, kuru valsts tehniskās apskates termiņš ir noteikts no 10.janvāra līdz 30.janvārim un transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis nebūs samaksāts līdz 10.janvārim.
Paziņojums būs tikai ar informatīvu raksturu un tas nesaturēs administratīvā akta pazīmes, tajā tiks atgādināts par nodokļa samaksas termiņu un būs norāde uz tīmekļvietni, kur var apskatīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes. Tādējādi ar paziņojuma palīdzību tiks realizēts "Konsultē vispirms" princips.
Pēc CSDD sniegtās informācijas, 97% reģistrēto lietotāju tīmekļvietnē "e-csdd.lv" ir piekrituši saņemt informāciju elektroniski, līdz ar to nodokļu maksātājiem, kuri ir devuši atļauju nosūtīt informāciju elektroniski, informatīvais paziņojums tiks nosūtīts CSDD elektronisko pakalpojumu sistēmā. Pārējiem nodokļa maksātājiem informatīvais paziņojums tiks nosūtīts pa pastu.
CSDD norāda, ka transportlīdzekļu skaits, par kuriem nav samaksāts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, svārstās robežās no 135 000 līdz 140 00 vienībām. Ņemot vērā CSDD sniegto informāciju, neieviešot jauno tiesisko regulējumu, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētu vieglo transportlīdzekļu skaits, par kuriem nebūs samaksāts nodoklis varētu pieaugt par 60 000 vienībām, tādējādi kopā veidojot aptuveni 200 000 transportlīdzekļu.
Tāpat CSDD prognozē, ka elektroniski informatīvo paziņojumu būtu iespējams nosūtīt aptuveni 172 000 transportlīdzekļu īpašniekiem, savukārt pa pastu informatīvo paziņojumu būtu nepieciešams nosūtīt aptuveni 28 000 transportlīdzekļu īpašniekiem.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes ir noteiktas kā nemainīgs skaitlis, nevis izteiktas procentuālā izteiksmē, kā lielākajai daļai nodokļu, līdz ar to šāda veida nodokļa likmes paliek nemainīgas, neskatoties uz patēriņa cenu indeksa izmaiņām, skaidro FM. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmju indeksācija pēdējo reizi veikta 2021.gadā. Savukārt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes pārskatītas 2023.gadā.
Ņemot vērā, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes nav izteiktas procentuālā izteiksmē, tās paliek nemainīgas arī situācijā, kad pieaug inflācija, atšķirībā no pārējiem nodokļiem, kuru izmaiņas inflācija ietekmē tieši, tādējādi ik pēc noteikta laika intervāla ir nepieciešams pārskatīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un vieglo transportlīdzekļa nodokļa likmes un veikt to indeksēšanu atbilstoši inflācijas pieauguma apjomam. Ievērojot šos nosacījumus, likumprojekts paredz, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes tiek palielinātas, ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas, sākot no 2021.gada, kas veido aptuveni 10%.
Līdz ar to gan transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, gan uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes ir indeksētas vidēji par 10%.
Tā kā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes ir mainītas 2023.gadā, tad normas par šī nodokļa indeksētajām likmēm stāsies spēkā ar 2027.gadu.
Plānots, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmju izmaiņas stājas spēkā no 2025.gada 1.janvāra.
Likumprojekts tiek virzīts "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" pavadošo likumprojektu pakotnē.